شناسهٔ خبر: 18182584 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

آفت جدایی ظاهری به جان برخی خانواده های مازندرانی افتاد

طلاق های صوری با هدف دریافت مستمری شایعه یا واقعیت؟

استان ها-قانون حمایت از دختران بی سرپرست و دریافت مستمری به تازگی موجب شده تا برخی از بانوان با طلاق صوری از همسر خود جدا شده و سپس با جاری کردن صیغه دائم از این طریق مستمری برای گذران زندگی فراهم کنند هر چند که به گفته مدیر کل بهزیستی مازندران فقط نشانه هایی از این موضوع دیده می شود و به اثبات نرسیده است.

صاحب‌خبر -

قدس آنلاین-اعظم ذوالفقاری منظری: طلاق صوری هر چند تا پیش از این برخی خانواده را برای گرفتن معافیت فرزندشان از خدمت سربازی به مراکز اسناد رسمی ازدواج و طلاق کشانده اما در در حال حاضر به دلیل قانون حمایتی تامین اجتماعی و موسسات بازنشستگی باری دیگر به آفت برخی از خانواده ها تبدیل شده است.

بر اساس این قانون در صورتی‌ که دختری پدر و مادر خود را از دست داده باشد و بی سرپرست باشد می‌تواند از دولت مستمری بگیرد و این امکان موجب شده است که بسیاری از بانوان جامعه ما با طلاق صوری از این مستمری بهره‌مند شوند.

در گذشته خانواده‌ها از این قانون اطلاع اندکی داشتند اما اکنون میزان آگاهی مردم نسبت به این قانون افزایش یافته و این امر به راهی برای سوءاستفاده برخی مردم و افزایش آمار طلاق در کشور تبدیل شده است.

معمولا بانوانی که واجد شرایط قانون مذکور باشند، با طلاق صوری از همسر خود جدا می‌شوند و پس از ثبت طلاق در ثبت‌احوال، به صورت مجدد با همسر خود صیغه مادام‌العمر می‌کنند، از طرف دیگر چون امکان ازدواج برای آنان فراهم نیست این امر به کاهش نرخ ازدواج و افزایش نرخ طلاق منجر می‌شود در حالی که تفاوتی در زندگی عاطفی آنان ایجاد نمی‌شود.

مازندران و ریشه های طلاق صوری

استان مازندران از جمله استان هایی است که بنا بر نظر برخی سر دفتران محضر های رسمی ازدواج و طلاق در حال مبتلا شدن به این آفت است.

در حالی که استاندار مازندران پیش از این در دیدار با جانشین وزیر کشور در ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی، توقف رشد طلاق ، اعتیاد و سایر آسیب های اجتماعی در مازندران را ناشی از حرکت های فرهنگی در این استان عنوان کرد و از کاهش آمار طلاق سخن گفت اما مدیر کل سازمان بهزیستی می گوید: از سال ۹۰ تاکنون آمار ازدواج کاهش پیدا کرده اما آمار طلاق در حال افزایش بوده است.

سعید آرام در این رابطه اظهار می کند: از سال ۹۰ تا سال ۹۴ حدود ۱۹ درصد کاهش ازدواج داشتم اما آمار طلاق در حال افزایش بوده است که نسبت ازدواج به طلاق از ۵و ۴ دهم در سال ۹۰ به ۳ و نیم در سال ۹۴ رسیده است و به ازای هر ۳ و نیم ازدواج یک طلاق داشتیم.

طلاق صوری واقعیت یاشایعه؟

مدیر کل بهزیستی مازندران در این رابطه به قدس آنلاین می گوید: با وجود اینکه اعتیاد، خیانت و مسئولیت ناپذیری علل اصلی فروپاشی نظام خانواده را در استان تشکیل می دهد، اما نشانه هایی از طلاق های صوری هم دیده می شود تا زوجین  با دور زدن قانون از سامانه های حمایتی بازنشستگی استفاده کنند.

بر اساس این قانون در صورتی‌ که دختری پدر و مادر خود را از دست داده باشد و بی سرپرست باشد می‌تواند از دولت مستمری بگیرد و این امکان موجب شده است که بسیاری از بانوان جامعه ما با طلاق صوری از این مستمری بهره‌مند شوندسعید آرام البته بیان می کند نشانه هایی دیده می شود اما واقعیت اینست که تأیید این موضوع را نیازمند تحقیق و بررسی بیشتر است.

وی با بیان اینکه ما حدس می زنیم یکی از دلایل افزایش طلاق در این گروه خانواده ها دریافت مستمری پدر فوت شده بانوان باشد، ادامه می دهد: این روش برای دریافت مستمری به معنی دور زدن قانون است و البته طلاق در این خانواده ها دلایل متعددی دارد.

مدیرکل بهزیستی مازندران از صوری بودن برخی از طلاق ها در استان به عنوان آسیب اجتماعی نوظهور یاد کرد و گفت که در بررسی پرونده طلاق هائی که با بیش از ۱۰ سال زندگی مشترک رخ داد، سرنخ هائی از صوری بودن این نوع طلاق ها به دست آمده است .

سید سعید آرام  افزود: در ۹ ماهه امسال از پنج هزار و ۵۸۳ فقره پرونده ارجاعی طلاق از دادگستری مازندران به بهزیستی، ۳۶ درصد زوجین دارای بیش از ۱۰ سال زندگی مشترک بودند.
او افزود : ۴۲ درصد از پرونده ارجاعی طلاق در مازندران متعلق به زوجینی است که دستکم پنج سال از زندگی مشترکشان می گذرد .

آرام ادامه می دهد: با این حال شاخص ترین علت طلاق در میان خانواده های استان مازندران، همچنان موضوع اعتیاد و خیانت و مسئولیت ناپذیری زوجین است.

وی تأکید می کند: موضوع طلاق های صوری یک فکر خام است که برای اثبات و تأیید آن باید بررسی های دقیق تری صورت گیرد.

مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه مازندران جزو پنج استان نخست کشور طلاق است، گفت: مشکلی که در این مدت داشتیم افزایش آمار طلاق‌های توافقی بوده که از ۳۰ درصد سال ۹۰ به ۷۰ درصد در سال ۹۴ رسیده است.

راه اندازی اورژانس طلاق

مدیر کل بهزیستی مازندران همچنین در پاسخ به قدس آنلاین که راه اندازی اورژانس طلاق در این استان تا چه حد به حل مشکلات خانواده به شکل اورژانسی می تواند بپردازد بیان کرد: با توجه به اینکه طلاق یک موضوع چندوجهی است، اقدامات در این زمینه هم باید چندوجهی باشد.

وی به هماهنگی و انعقاد تفاهم نامه میان بهزیستی و دادگستری این استان اشاره کرد و گفت: براساس این تفاهم نامه از امروز همه پرونده هایی که به دادگاه خانواده مرجوع می شود، پیش از هرگونه اقدام در دادگاه، به بهزیستی و اورژانس های طلاق ارجاع داده می شود.

آرام افزود: این طرح با همکاری مراکز اورژانس اجتماعی بهزیستی و مراکز مشاوره منتخب در بخش غیردولتی که مرجع مشاوره برای طلاق هستند صورت می گیرد.

وی همچنین بر این نکته تأکید کرد که در این طرح نه تنها پرونده های مربوط به طلاق، که همه پرونده هایی که به دادگاه خانواده ارسال می شود، پیش از هرگونه اقدام و حتی ثبت شدن در دادگاه خانواده به این مرکز ارجاع داده می شود تا اقدامات لازم در خصوص آن صورت گیرد.

مدیر کل بهزیستی مازندران افزود: طرح اورژانس طلاق از یکشنبه اول اسفند آغاز به کار کرده است.

نظر شما