شناسهٔ خبر: 18181068 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

واکنش ها به دومین اسکار فرهادی/ تصاویر

کسب دومین اسکار فرهادی بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان و افکار عمومی ایران داشته است. این جایزه فرهادی پس از اقدامات ضد ایرانی دونالد ترامپ اهمیت ویژه ای پیدا کرده است.

صاحب‌خبر -
 کسب دومین اسکار فرهادی بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان و افکار عمومی ایران داشته است.  این جایزه فرهادی پس از اقدامات ضد ایرانی دونالد ترامپ اهمیت ویژه ای پیدا کرده است. 

به گزارش اعتدال، بامداد امروز فیلم فروشنده اصغر فرهادی جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان اسکار ۲۰۱۷ را کسب کرد. فرهادی پیشتر در سال ۲۰۱۲ نیز با فیلم جدایی نادر از سیمین برنده جایزه اسکار شده بود.

اصغر فرهادی در اعتراض به فرمان مهاجرتی جنجال برانگیز دونالد ترامپ از شرکت در مراسم اسکار خودداری کرده است.

فرهادی انوشه انصاری و فیروز نادری ایرانیان سرشناس جامعه آمریکا را به عنوان نمایندگانش برای شرکت در هشتاد و نهمین مراسم اسکار معرفی کرد.

انوشه انصاری در سالن برگزاری مراسم از طرف فرهادی بیانیه‌ای را قرائت کرد.

"«من متاسفم که امشب با شما نیستم. غیبت من به علت احترام به مردم کشورم و شش کشور دیگر است که با قانون غیرانسانی‌ای که مانع ورود مهاجران به آمریکا می شود مورد بی‌احترامی قرار گرفته اند. تقسیم کردن جهان به دسته ما در برابر دسته دشمنان ما باعث ایجاد هراس می شود و توجیه فریبکارانه‌ای برای تجاوز نظامی و جنگ است. این جنگ‌ها مانع دموکراسی و حقوق بشر در کشورهایی می شود که خود قربانی تجاوزهای نظامی بوده اند. فیلمسازان می توانند دوربین‌های خود را روشن کنند تا ویژگی‌های مشترک انسان‌ها را ضبط و کلیشه‌های موجود در مورد اعضای ملل و ادیان مختلف را بشکنند. آن‌ها می توانند بین ما و دیگران یکدلی ایجاد کنند- یکدلی‌ای که ما امروز بیش از همیشه به آن نیاز داریم.»

کسب دومین جایزه اسکار توسط اصغر فرهادی موجی از شادی در شبکه های اجتماعی به راه انداخت. کاربران ایرانی از این موفقیت ابراز خوشحالی کردند و آن را پاسخی محکم به رییس جمهور جدید آمریکا دانستند. 


واکنش ها به دومین اسکار فرهادی

توئیت محمد جواد ظریف، وزیر خارجه دقایقی پس از اعلام نام فرهادی در اسکار

واکنش ها به دومین اسکار فرهادی

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در توییتر خود نوشت که به بازیگران و سازندگان فیلم فروشنده برای دریافت اسکار و ایستادن مقابل "ممنوعیت از ورود مسلمانان" افتخار می‌کند.

او نوشت: "ایرانیان دو هزار سال است که فرهنگ و تمدن را نمایندگی می‌کنند."


معصومه ابتکار معاون رییس جمهور نیز در پیامی توئیتری نوشت: «تبریك به همه نقش آفرینان "فروشنده" بابت اسكار وبیشتر بابت پیام انسانی در مقابله با تبعیض و در حمایت از ارزشهای مشترك بشری و صلح و دوستی.»

واکنش ها به دومین اسکار فرهادی

توییتر  وزارت امور خارجه آمریکا هم در توییتی نوشت: «کسب اسکار بهترین فیلم خارجی توسط "فروشنده" درمراسم جوایز اسکار را به آقای اصغر فرهادی، دست اندرکاران این فیلم و مردم ایران تبریک می‌گوییم.» اما صفحه فارسی وزارت خارجه آمریکا ساعاتی پس از آنکه به اصغر فرهادی تبریک گفت، پیام خود را پاک کرد.


واکنش ها به دومین اسکار فرهادی

‏صادق‌خان، شهردار لندن  هم که شب گذشته فیلم فرهادی را در میدانی درلندن برای عموم به نمایش گذاشه اظهارکرد : «از طرف شهروندان لندن صمیمانه‌ترین تبریکم را به اصغرفرهادى  به خاطر دریافت اسکار بهترین فیلم خارجی تقدیم می‌کنم.»

واکنش ها به دومین اسکار فرهادی


اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور موفقیت فیلم "فروشنده" در مراسم اسکار را به اصغر فرهادی این طور تبریک گفت:

«به آقای فرهادی هنرمند خوب کشورمان و عوامل و دست اندرکاران فیلم فروشنده که دیشب موفق شدند در ایالات متحده آمریکا جایزه اسکار را برای دومین بار دریافت کند تبریک می گویم.»

معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: «به دو جهت؛ هم به کارهنری ارزشمندی که ارایه دادند و هم به جهت اقدام بسیار صحیح و ارزشمندی که انجام دادند و برای دفاع از ملت شان در مقابل یک حرکت ضد انسانی و غیراصولی در آمریکا حضور پیدا نکردند.»

توییت سلطانی فر وزیر ورزش در واکنش به اسکار اصغر فرهادی:

واکنش ها به دومین اسکار فرهادی

پیام صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

«هنرمند عزیز جناب آقای اصغر فرهادی

موفقیت جنابعالی را در کسب جایزه جهانی آکادمی علوم و هنرهای سینما (اسکار) صمیمانه تبریک می گویم.

در جهان پرآشوب، ناامن و تاریک امروز، نوع دوستی و صلح طلبی، چراغ فروزانی است که انسان های آزادی خواه و وجدان های بیدار را گردهم می آورد و شما توانستید با زبان گویا و بیان رسای هنر، پیام صلح جویی ایران و ایرانی را فراتر از مرزهای جغرافیایی طنین انداز کنید.

حرکت نمادین غیبت جنابعالی در مراسم اهدای جوایز اسکار به نشانه اعتراض به سیاست های تنگ نظرانه و نژادپرستانه سیاستمداران تازه کار آمریکا در وضع قوانین غیر انسانی مهاجرتی، بسیاری از وجدان های بیدار را در سراسر جهان حاضر کرد و نقاب از چهره دروغین کسانی که شعارهای حقوق بشری سر می­دهند، برداشت. و همزمان سیمای حقیقی ایرانیان فرهنگ دوست را به نمایش گذاشت. امروز جهان معترف است که «ایران هراسی» و «ایران گریزی» فریبی بیش نبود و شما نگاه ایرانیان به دردهای بشر عصر حاضر را به نگاه مشترک جهانیان گره زدید. پیام امروز شما پیام همدردی، همنوایی و همگرایی بود.

بی تردید سینمای ایران که سهم جدی در ایجاد رونق فرهنگی و تقویت امنیت ملی دارد، می تواند با تکرار موفقیت های خود در سطح بین المللی، هنر فاخر این مرزوبوم را در تراز جهانی مطرح کند و امید و نشاط را برای شهروندان فرهنگ مدار ایران زمین به ارمغان بیاورد.

از خداوند متعال استمرار توفیقات جنابعالی  و سرفرازی ایران اسلامی را خواستارم.»

شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده هم در توییتر نوشت:

«تبریک به جناب آقای اصغر فرهادی و عوامل فیلم #فروشنده برای کسب اسکار بهترین فیلم خارجی»

حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی هم در پیامی نوشت: 

باسمه تعالی
جناب آقای اصغر فرهادی
سفیر توانا و زبان گویای فرهنگ و تمدن ایران اسلامی
در آستانه بهار و نوروز باز هم سینمای ایران پیام‌آور شادی شد برای مردمان سرزمین خورشید و باز هم پیچید در شهرمان آواز شادمانی.

این موفقیت تاریخی و بزرگ موجی از شادی و شور آفرید در همه دل‌هایی که در گوشه‌گوشه جهان زنده‌اند هنوز به عشق.

اسکاری شدن دوباره سینمای پرافتخارمان مبارک باد بر مردم ایران.

و مبارک باد بر شما که شایسته این شکوه‌اید. شاد باش و همیشه شاد باش که:

هم ظریفی، هم حریفی، هم چراغی، هم شراب

هم جهانی، هم نهانی، هم عیانی، شاد باش

حجت‌الله ایوبی


 احمد مسجد جامعی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: تبریک به جناب آقای اصغر فرهادی، کلیه عوامل فیلم فروشنده، تمامی اهالی سینما و مردم بزرگ ایران که فرصت پنجره را در دل این همه دیوار غنیمت می دانند و در روزگار تصمیمات و دستورهای بی منطق، به زبان فرهنگ و هنر با دنیا گفتگو می کنند و به همگان نشان میدهند که راه گفتگوی فرهنگ ها و تمدنها را نمیتوان به فرمان کسی بست.

واکنش ها به دومین اسکار فرهادی


علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی هم در نامه ای این موفقیت را این طور تبریک گفت:

«به‌ نام خالق زیبایی‌ها
فخر و مباهات دیگری، اوراق وَزین تاریخ سینمای ایران اسلامی را آذین بست.

اصغر فرهادی، بسانِ خیل عظیمی از فرهیختگان این آب و خاک، فارغ از جوایز و افتخاراتی که برای سرزمینش کسب کرده برای همیشه در قلوب تمام هموطنانش جایگاه ویژه‌ای دارد.

عِرق ملی با تکیه بر اندیشه زلال انسانی از فرهادی‌ها، تندیس‌های ماندگاری بر تارک هنر ملل آرمان‌خواه می‌سازد که هیچیک از خودبین‌ترین سیاست‌های سرکوبگرانه هم موفق به محو و امحای آن نخواهد شد.

آنچه باعث ماندگاری فرهادی می‌شود، نه بیش از یکصد جایزه و افتخارات بین‌المللی او نظیر دو جایزه اسکار ، که البته غرور برانگیزست، بلکه دوراندیشی، درایت، نجابت، شرافت و نگاه ملی، بلکه، بین‌المللی اوست که به انسان‌ها نه در قالب رنگ و نژاد که فراتر از آنها می‌نگرد و احترام می‌گذارد.

اصغر فرهادی عزیز، ماندگاریت را که همانا یادآور درد جاودانگی بشر است، از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌نماییم و برایت سربلندی و عزت می‌طلبیم. امید که، بیرقی را که علیه پَلشتی‌های نژادپرستانه برافراشته‌ای، هرگز رنگ و روی زمین را نبیند.

بمان و بساز تا انسانیت ماندگار شود.»

محمد رضا عارف هم در اینستاگرامش نوشت:

«تبریک به جناب آقای فرهادی و همه هنرمندان و عوامل فیلم فروشنده که باعث درخشش مجدد نام ایران عزیز در جهان شدند و نشان دادند هنر ابزاری موثر برای دیپلماسی است»

محمود صادقی: 
افتخار آفرینی دوباره اصغر فرهادی در اسکار را به همه مردم به ویژه نسل خلاق سینمای ایران تبریک می گویم.


واکنش ها به دومین اسکار فرهادی
 
در متن پیام پروانه سلحشوری، طیبه سیاوشی و فاطمه ذوالقدر؛ بانوان کمیسیون فرهنگی مجلس و نمایندگان مردم تهران در مجلس آمده است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

اصغر فرهادی با هنر خود ثابت کرد زمین یک کره آبی رنگ بدون مرز است و صلح در قامت هنر از تمام مرزهای جهان می‌گذرد.

کسب جایزه بهترین فیلم خارجی زبان در اسکار برای دومین بار، توسط کارگردان بی‌همتای ایرانی اصغر فرهادی و سایر عوامل تولید فیلم سینمایی فروشنده، در تلخی‌های دنیای امروز، مایه مسرت و شادباش تمام کسانی است که برای مفاهیم انسانی ارزش قائل هستند.

"فروشنده" در مقابل تجاوز به حریم انسانی ایستاد و اصغر فرهادی "حافظ" حریم انسان در هنر شد.»


صادق زیباکلام:

اسکار فروشنده اصغر فرهادی، اسکار سینمای مستقل ایران بود. سینمایی که چند سالی می‌شود در ایران جوانه‌زده و توانسته علیرغم سایه سنگین  هنر حکومتی و سینمای حکومتی به بالندگی تحسین‌ برانگیزی  برسد. درحالی‌که سینمای حکومتی با تولید امثال قلاده‌های طلا، ماجرای نیمروز و یا سریال معمای شاه و صرف هزاران میلیارد تومان از بودجه  عمومی کشور نتوانسته جایی برای خود باز کند، فرهادی، کیارستمی، جعفر پناهی و سایر  سینماگران مستقل توانسته‌اند به همت خودشان و بدون استعانت از حمایت‌های سخاوتمندانه دولتی به‌پیش بروند.

دولتی‌ها که خودشان بضاعت قابل‌عرضه‌ای نداشته‌اند، با پرتاب گل‌ولای به سینمای مستقل و متهم ساختن آن به «سیاه نمایی» و «در نظر نگرفتن مصالح و منافع ملی»، بی‌برگ و باری خودشان را توجیه نمایند. البته «سیاه نمایی» تنها حربه آن‌ها نبوده، متهم نمودن صهیونیسم بین الملل، استکبار جهانی و دشمنان انقلاب اسلامی به حمایت از  سینمای مستقل و در  مقابل رویارویی با سینمای حکومتی ایران، استدلال دیگرشان است. واقعیت آن است که اسکار همان‌قدر مستقل از حکومت آمریکاست که قوه قضائیه آن کشوراست. به اصغر فرهادی می‌بایستی تبریک گفت که علمدار سینمای غیرحکومتی ایران شده است.

 
صادق خرازی در اینستاگرامش نوشت:

«اصغر فرهادی بار دیگر شاهکار اسکار شد. برای دومین بار پس از پنج سال و این بار با «فروشنده» توانست سینمای ایران را به دریافت دومین جایزه اسکار خود مفتخر کند. او این بار با غیبتش و انتخاب دو نماینده از جامعه نخبگان و دانشمندان ایرانیان آمریکا، به بهترین شکل کارکرد دیپلماسی خط ۲ را به تصویر کشید؛ دیپلماسی هنرمندان، اندیشمندان و ورزشکاران که به زبان جهانشمول انسانیت، عدالت و صلح و آشتی سخن می‌گویند و توان اثرگذاری آنها از ادبیات رسمی دولتمردان فراتر است. اسکار امسال نمایش همبستگی جهانی علیه فرمان مهاجرتی رئیس‌جمهور آمریکا بود؛ صدای رسای مخالفت نخبگان جهانی با دیوارکشی‌ها و مرزبندی‌های مستاجران کاخ سفید. انوشه انصاری، فیروز نادری و اصغر فرهادی نمایندگان راستین ملتی شدند که جز صلح و اصلاح برای جهان نخواستند و ادب و هنر و علمشان در گنبد دوار مانده است.»

محمد رضا جلایی پور هم در اینستاگرامش نوشت:

«چهار کارگردان تاریخ سینما که بیش از یک بار اسکار بهترین فیلم خارجی (به نظرم کیفی‌ترین جایزه‌ از بین ۲۴ جایزه‌ی اسکارِ هر سال) را گرفته‌اند: فدریکو فلینی، اینگمار برگمن، ویتوریو دسیکا و اصغر فرهادی. باشگاه بزرگان. شادا!»

مصطفی تاجزاده هم در توییترش نوشت:

«در عصر نفرت‌پراکنی وتبعیض‌گرایی دونالد ترامپی اسکارفرهادی نه تنها ملت ایران که همه دموکراسی‌خواهان وصلح‌طلبان جهان راخوشحال کرد. #اصغرفرهادی»

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در اینستاگرامش نوشت:

«امروز #سینما توانست فریاد #صلح و دوستی #ایران و ایرانی و #مقابله با قوانین غیر انسانی را به گوش #جهانیان برساند.

از #فرهادی عزیز که برای دومین بار در #اسکاردرخشید و پیام آور صلح و دوستی بود ، #تشکر و  قدردانی می کنم. #وزارت_ارتباطات_و_فناوری_اطلاعات»

الیاس حضرتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم ضمن تمجید از اصغر فرهادی نوشت:

«انتخاب فیلم زیباى فروشنده به عنوان بهترین فیلم خارجى مراسم اسکار ٢٠١٧ به تنهایى براى شادى و مسرت یک ملت کافى بود، اما آنچه باعث شادى مضاعف ایرانیان و به عبارتى کلى تر، آزادیخواهان جهان شد، متن هوشمندانه جناب فرهادى در انتقاد از قانون مهاجرت دولت ترامپ و ممنوعیت ورود ایرانیان و شش کشور دیگر به آمریکا بود.

کسب این افتخار بزرگ را به اصغر فرهادى، گروهش در فیلم فروشنده، جامعه هنرى و ملت ایران تبریک»

  محمدرضا تابش نائب رئیس فراکسیون امید مجلس نیز در پیامی به عوامل فیلم فروشنده تبریک گفت.

«به نام خداوند آفریننده زیباییها
کسب عنوان بهترین فیلم خارجی در اسکار ۲۰۱۷ برای فیلم فروشنده به کارگردانی اصغر فرهادی عزیز که با کسب دو جایزه اسکار نام خود و ایران را در عرصه هنر و سینمای جهان بلندآوازه کرد، مایه مباهات هر ایرانی وطن پرستی است.

عدم حضور متعهدانه وی در این جشنواره، در اعتراض به محکومیت سیاستهای نژادپرستانه ترامپ، ستودنی و عبرت آموز است که چگونه یک ایرانی هوشمند و دلبسته به وطن می تواند با کمترین هزینه و گذشتن از منافع فردی، منافع ملی را رقم زند و دل ملتی را شاد کند و از حقوق هم میهنانش در عرصه بین المللی هنرمندانه دفاع نماید.

درود بر وی‌ و ملتی که آفریننده فرهادی‌هاست.»


سفارت فرانسه در ایران هم کسب اسکار اصغر فرهادی را تبریک گفت


واکنش ها به دومین اسکار فرهادی

واکنش هنرمندان ایرانی به دومین اسکار فرهادی

هنرمندان ایرانی نیز در پیام هایی از موفقیت فرهادی ابراز خوشحالی کردند و آن را تبریک گفتند.

محسن تنابنده بازیگر، با انتشار عکسی از اصغر فرهادی نوشت: «در وانفسایی كه عده‌ای بد ریش كمر به نابودی سینما بستند تو بی ریش والبته باریشه بی هیاهو و جنجال بار دیگر بر قله نشاندیمان آخ كه خندیدن به ریش آنها از این بالا چه كیفی دارد.»

واکنش ها به دومین اسکار فرهادی

به نظر می رسد کنایه تنابنده به بهروز افخمی و مسعود فراستی مجری و منتقد برنامه سینمایی هفت است که در روزهای گذشته به شدت عملکردشان مورد انتقاد اهالی سینما بوده است. 

پرویز پرستویی هم در راستای این موفقیت نوشت: «جایزه بهترین فیلم خارجی زبان در اسکار دوهزار و هفده اهدا شد به (فروشنده)ساخته اصغر فرهادی محصول ایران. تبریک به اصغرفرهادی وعوامل فیلم فروشنده،مردم و سینمای ایران، این دومین اسکاراصغر فرهادی است ،امیدوارم قدردانش باشیم.»

بهرام رادان هم به هموطن بودن با اصغر فرهادی افتخار کرد و عنوان کرد: «چه کیفی دارد هموطن تو بودن.» 


واکنش ها به دومین اسکار فرهادی

رضا عطاران در واکنش به این موفقیت به نوشتن یک جمله بسنده کرد: «و بالاخره یه خبر خوب، تبریک.»

علی کریمی بازیکن پیشین تیم ملی ایران و پرسپولیس هم در اینستاگرامش نوشت:

«به امید افتخاری دیگر برای ایران و ایرانی و اصغر فرهادی عزیز»

علی دایی هم با انتشار عکسی از اصغر فرهادی، شهاب حسینی و ترانه علیدوستی در اینستاگرامش نوشت: 

«تبریک فراوان به اصغر فرهادی و مردم عزیز»

رضا کیانیان هم با انتشار فیلمی از مراسم اسکار و لحظه اعلام نام فیلم فروشنده اصغر فرهادی در اینستاگرامش نوشت: 

«سینمای ایران معادلات جهان را به هم می ریزد!

تبریک به اصغر فرهادی....

تبریک به سینمای ایران...

تبریک به مردم ایران ...

کریم باقری هم در اینستاگرامش نوشت:

«افتخاری دیگر برای سینمای ایران، تبریک فراوان به اصغر فرهادی و مردم ایران»

رضا میرکریمی کارگردان سینمای هم به اصغر فرهادی تبریک گفت و نوشت:

از خواب بیدار می شوی و از اینکه دوباره روزت را با خبری از تحقیر ، تنفر و تبعیض شروع نمی کنی خوشحالی ! بله امروز نوبت هنرنمایی فرهنگ اصیل و تمدن بزرگ ایران است ، روز برتری بلامنازع دیپلماسی فرهنگی در پاسخ به سیاست ورزان حسود و متکبر ، نفسی عمیق میکشی و از صمیم قلب میگویی: صبح بخیر « ایران » و سلام و درود به اصغر فرهادی و سینمای بلند آوازه ی میهن عزیز

  لیلا حاتمی نوشت:

تبریک به اصغر فرهادی عزیز برای موفقیت فروشنده در اسکار ۲۰۱۷

الهام حمیدی هم برای اصغر فرهادی و فیلم فروشنده نوشت:

حالا دیگر سینما هم دیپلماتی تاریخ ساز دارد
حس و حال اینکه شما مردمی که بهترین های دنیا لیاقت و حقتون هست خوشحال باشین وصف ناشدنیه ، اما ضمن تبریک برای کسب دومین بار جایزه اسکار به جناب آقای فرهادی ، باید به مردم ایران تبریک گفت که در هر زمینه و موضوعی اینقدر قهرمان پرور و پر استعداد هستند که هر وقت رهبران سیاسی جهان حرف زور بزنند ایرانی ها به هر مدلی با ظلم و زور مقابله می کنند، آقای فرهادی جایزه هاتون تا سه نشه بازی نشه اما درود بر شرف و غیرتتان که از ایران و ایرانی همچون یه سرباز وطن و یک دیپلمات مجرب جنگیدی و دفاع کردید، حالا تاریخ سینما هم به دیپلمات خود خواهد بالید تبریک ، غرور و خوشحالی برای فیلم فروشنده و عوامل آن بعنوان انتخاب بهترین فیلم خارجی زبان ۲۰۱۷

لاله اسکندری نوشت:

تبریک به آقای فرهادی عزیز و همه عوامل خوب فیلم فروشنده ومردم دوستداشتنی ایران… تقسیم‌بندی جهان به ما و دشمنان ما توسط سیاستمداران افراطی باعث ترس می‌شود؛ ترسی که توجیهی‌ است دروغین برای خشونت‌ها و جنگ‌ها؛ جنگ‌هایی که مانع بزرگی بوده‌اند برای رسیدن به دموکراسی و رعایت حقوق بشر در کشورهایی که مورد تهاجم واقع شده‌اند.

سینماگران می‌توانند با چرخش دوربین‌هایشان به مشترکات انسانی، کلیشه‌هایی که از ملیت‌ها و ادیان مختلف ساخته شده است را بشکنند و زمینه‌ همدلی و به دنبال آن همبستگی مردمان جهان را فراهم کنند. همدلی چیزی‌ است که ما امروز بیشتر از هر زمان به آن نیازمندیم. (بخشی از بیانیه آقای فرهادی)

بهنوش بختیاری:

بهنوش بختیاری هم در ستایش موفقیت اصغر فرهادی اینگونه نوشت: «هنر...می تواند هرچه فکر نژاد پرستانه است را برهم بریزد...هنر قدرت از بین بردن مرزها را دارد...برای همین است که می گویند شأن هنرمند بالاست...‌هنر می تواند نام این سرزمین رو از خشونت و فقر و ترور و جهان سوم جدا کند.....تو این روزای سرد وسخت و پر از ریزگردهای اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و زیست محیطی...هیچ چیز برای من بیشتر از این نمیتونست حس خوب و شیرین افتخاربه اینکه ایرانیم بیاورد...وقتی بانو انوشه انصاری متن پراقتدارسزار سینمای ایران...آقای اصغر فرهادی رو میخونه....بگذار این خوش تیپها هرچه میخواهند بر زنان این کشور و مردان بزرگ سینمای ما بتازند...بگذار کلا بگویند کل هنر این مملکت ویران است و در این دکان رو ببندید و بروید....بگذار حالشان با همین افکار منفی و غیر دوستانه خوب باشد...الان دارن فکر میکنن خوش تیپا چی بپوشن ؟؟؟

آقای فرهادی عزیز....تمام انرژی های قشنگ و مثبت جهان به سمت تو بادکه حس قند مانند افتخار را در دل تمام ایرانیان آب کردی....بهتون از صمیم قلب تبریک میگم و همچنین به ترانه...شهاب و دوست خوبم کاوه سجادی حسینی و مردم و سینمای مظلوم و نجیب و مهجور و صبور و مایوس ما....هنرفرهادی عرق ریزان روح این مرد تنها و سختکوش است...بانو انصاری و دکترفیروز نادری مرسی که ایرانی هستید...روح عباس کیارستمی شاددد....این بود مشت محکمی بردهان آمریکا....اسکار مبارکمون باشه بدون چسباندن صغرا به کبری....»

واکنش ها به دومین اسکار فرهادی

مهتاب کرامتی:

مهتاب کرامتی هم با انتشار عکسی از اصغر فرهادی نوشت: «تبریک به آقاى فرهادى عزیز، تبریک به همه عوامل فیلم فروشنده،تبریک به ایران زمین و تبریک به همه کسانى که شادى و سربلندى مردم ایران ارزوشونه.»

مجید صالحی:

مجید صالحی هم درباره این موفقیت ضمن تبریک، پیام اصغر فرهادی را منتشر کرد: «فیلم فروشنده برنده بهترین فیلم خارجى شد و آقاى اصغر فرهادى براى دومین بار اسکار گرفت، تبریک به اصغر فرهادى ، تبریک به سینماى ایران، تبریک به همه ایرانیان»


واکنش ها به دومین اسکار فرهادی
 
امیر جعفری هم به انتشار عکس اصغر فرهادی بسنده کرد:

واکنش ها به دومین اسکار فرهادی 

جواد رضویان:

سیدجواد رضویان هم دراین باره نوشت: «به نام حضرت حق، تبریک به شما خوبان هنردوست، تبریک به جامعه هنرى ایرانِ سربلند و درود به عایجناب اصغر فرهادى،

دومین جایزه اسکار براى فیلم فروشنده گواراى وجودتان، خدا قوت به عوامل فیلم فروشنده و توفیق روز افزون براى هنر و هنرمندان ایران عزیز.»



واکنش ها به دومین اسکار فرهادی

سحر دولتشاهی:

سحر دولتشاهی هم عکسی از اصغر فرهادی منتشر کرد و نوشت: «تبریک به آقای فرهادی عزیز و همه عوامل فیلم فروشنده. تبریک به سینمای ایران. تبریک به هموطنان عزیزم در هر کجای دنیا که هستند.»


صابر ابر:

صابر ابر هم با انتشار عکسی از فیلم «درباره الی» نوشت: «دعای مادرم را خدا شنید، عاقبت به خیر شدیم

چند هفته پیش برای نمایشگاه اردشیر محصص که به تلاش هرمز همتیان در گالری دستان بر پا بود رفتم، مجموعه ای از کارهای درخشان اردشیر محصص که در خانه های دوستانش بود و هرمز عزیز آنها را به امانت گرفته بود تا به نمایش بگذارد.

همینطور که در گالری میچرخیدم و کارها را میدیدم ، مهمترین چیزی که ذهنم را درگیر کرده بود ، این بود که در کنار بعضی از طراحی ها ، اسامی و جملاتی نوشته شده بود.

مثلا برای گلی عزیزم، طرحی که برای بانو امامی نازنین بود.

یا مثلا در تاریخ فلان در خانه فلانی...

همانجا به این فکر کردم که چه حیف که در آن دوران نبودم و نشد که آقای محصص را به خانه دعوت کنم و با هم قهوه و پای سیب بخوریم و شاید بار دوم که به منزلم تشریف آوردند و در حال گپ بودیم یک طرحی هم می کشیدند و گوشه کاغذ می نوشتند برای صابر جان! خیال که گناه نیست. چند وقتی گذشت تا به گالری ثالث رفتم و مجموعه از مشق های ارتیست های مهمی را دیدم که در کنار هم جمع شده بود ، تمیز و ماه. آنجا هم پر بود از رفاقت.

مثلا نقاشی از ژازه طباطبایی که زیرش نوشته شده بود 

برای جواد خان بهترین رفیقم.منظور جناب مجابی عزیز دل بودند.

حالا چرا اینها را گفتم؟!

واقعیت این است که قرارهای آن زمان و رفاقت های آن زمان با زمان من خیلی فرق می کند! به دوران آنها که نگاه می کنیم چشممان پر می شود از هر آنچه باعث افتخار است ، سیمین بهبهانی، محمود دولت ابادی، جواد مجابی، هوشنگ گلشیری، ایران دفتری، آییدین آغداشلو، گلی امامی و تا دلتان بخواهد! نه اینکه حالا نیست ! اما الان بیشتر سعی بر رفاقت است تا خود آن !انگار برای هم زندگی می کردنند، هر کدام در کنار دیگری باعث بودند! باعث شدند! باعث شدند تا رفیقشان قدمی بلندتر بر دارد، خاک تن هم را برای هم تکان دادند ، در خوشحالی ها با هم و از ته دل خندیدند. به خدا از هر کدامشان پرسیدم همین بوده و بس! نه اینکه هیچ قهر و دادی نبوده! اما چیزی که یادشان مانده خوشیست و یاد خوشی هم کم از خودش نیست. تمام نگرانیم این بود که بعد ها که میمیرم و نیستم چه می شود.... یعنی اگر قرار شد در مرور این مملکت نام من هم سهمی داشته باشد ،چه می شود!؟من برای مهم شدن و مهم بودن زندگی نکردم ، اما برای انسان بودن سعی کردم و خواهم کرد، برای داشتن مهم ها سعی کردم و خواهم کرد، برای قرار گرفتن کنار آنها سعی کردم و خواهم کرد... اما من دوران سختی داشتم.»


واکنش ها به دومین اسکار فرهادی

پیمان معادی:

" تبریک فراوان به مردم شریف ایران"

سام درخشانی:

اقای فرهادی دمت گرم

پرچمت بالاست


جمشید مشایخی:

واکنش ها به دومین اسکار فرهادی



تهمینه میلانی:


واکنش ها به دومین اسکار فرهادی

ویشکا آسایش:

تبریک تبریک تبریک به اقای فرهادی عزیز و همه ایرانیان این سرزمین


کیهان کلهر:

تبریک صمیمانه به جناب آقای اصغر فرهادی برای دریافت دومین اسکار در بخش بهترین فیلم خارجی. به امید موفقیت های بیشتر برای این هنرمند گرامی و افتخار آفرین ایرانی

مهناز افشار:

تبریک به آقای فرهادی عزیز و همه عوامل محترم فیلم فروشنده، تبریک به سینمای ایران و همه مردم شریف ایران

 
کوروش تهامی نوشت:

وقتى که هنر سیاست را ویران میکند

ممنون اصغر آقا که دو اسکار مون کردى برادر


جواد مجابی - شاعر و نویسنده:

«آقای فرهادی عزیز

تأیید جهانی پیام صلح‌آمیز سینمای تو، دل مردم ایران را شاد کرد، همچنان که دل آزادگان جهان را. در این شرایط دشوار، از خشونت و تبعیض فرهنگی و اجتماعی رایج زمانه پرده برگرفتی و نشان دادی که فرهنگ مردم ایران در راستای عقلانیت مدرن معاصر، بر مدارا و عشق و زیبایی استوار است و به یگانگی انسانی بر این سیاره می‌اندیشد و می‌کوشد.

خوش باد روزگار تو و سینمای تو.

جواد مجابی»

علی نصیریان:

کسب جایزه اسکار توسط اصغر فرهادی برای فیلم "فروشنده" بشارت و مژده بسیار خوبی بود و از این جهت بسیار  خوشحال هستم.

وی ا دامه داد: کسب این جایزه برای سینمای ایران یک افتخار بزرگ است و سینمای ما بسیارخوب به سمت جلو حرکت می کند.

نصیریان تصریح کرد: به اصغر فرهادی و ملت ایران تبریک می گویم و امیدوارم همیشه از این گونه افتخارات نصیبشان شود.

وی همچنین اظهار کرد: باعث افتخار است که ما درعرصه فرهنگ افرادی مانند اصغر فرهادی را داریم که با آثار خودشان این گونه در جهان می درخشند همچنین ما در عرصه های دیگر از جمله ورزش نیز قهرمانان بسیاری داریم که برای ما افتخارات بسیاری کسب می کنند.

این استاد بازیگری سینما و تلویزیون کشورمان خاطرنشان کرد: امیدوارم جوان ها و نسل های بعدی ما نیز همین گونه جلو بروند وافتخارات بسیاری برای کشورشان کسب کنند.

رخشان  بنی اعتماد:

رخشان بنی اعتماد در کانال تلگرامی اش نوشت : تبریک به اصغر فرهادی و افتخار  ملی برای ما ، به داشتن فیلمسازی چون او ، که با هنر خود نام سینمای ایران را برای دومین بار در چنین موقعیت کم نظیری ثبت کرد و با خِرَد هنرمندانه اش ، رفتار درس آموزی برای مقابله با سیاست های مردود نژاد پرستانه به نمایش گذاشت .


واکنش جالب حبیب رضایی، بازیگر سینما و تلویزیون به جایزه فرهادی


واکنش ها به دومین اسکار فرهادی

بازتاب در رسانه های جهان

روزنامه‌ها و نشریات خبری متعدد به اعطای جایزه بهترین فیلم خارجی اسکار ۲۰۱۷ به فیلم «فروشنده» ساخته «اصغر فرهادی» پرداختند. آنها جنبه سیاسی این جایزه فهادی را برجسته کردند.

شیکاگو تریبیون نوشت: «اصغر فرهادی که در جوایز اسکار غایب بود و با «فروشنده» جایزه بُرد، خواستار همدلی شد

این نشریه خبری در ادامه به زیرساخت سیاسی که بر اعطای جایزه بهترین فیلم خارجی اسکار به «فروشنده» تاثیر گذاشت، اشاره کرد.

روزنامه « ایندیپندنت» تیتر زد: وقتی «فروشنده» اسکار بهترین فیلم خارجی را برد، «اصغر فرهادی» قانون ضدمهاجر «ترامپ» را هدف قرار داد.

ایندیپندنت همچنین نوشت: «فیلمساز ایرانی پس از وضع این قانون از سوی رئیس جمهور، مراسم اسکار را بایکوت کرد.»

لس آنجلس تایمز با کنایه به توئیت های ترامپ به نقل از مدیر کمپانی «سونی» نوشته بود: "اخبار کذب" اسکار را به «اصغر فرهادی» می‌دهد،‌ برنده شدن دوباره کارگردان ایرانی فیلم «فروشنده» را در این رقابت‌ها تیتر کرد.

 کنایه این روزنامه به سخنان ترامپ بود که برخی رسانه ها متهم کرده است که "اخبار دروغ" منتشر می کنند. 

مجله « پیپل» هم نوشت: کارگردانی ایرانی که در مراسم اسکار شرکت نکرد، در سخنرانی دریافت جایزه‌اش قانون "غیرانسانی" ضدمهاجر «ترامپ» را مورد هجمه قرار داد. این نشریه همچنین کلیپی را درباره علت عدم حضور «فرهادی» در مراسم اسکار ۲۰۱۷ تهیه و منتشر کرد.

روزنامه گاردین لحظه گرفتن اسکار اصغر فرهادی را به عنوان لحظه ای که باعث شرمساری حزب جمهوری خواه شد، خواند.

فیگارو، « واشینگتن اگزماینر»، « اسلیت مگزین»، « نیوز ۱۸»، « تی‌وی گاید»، « یوروپ ۱»، « پاریسین»، « پرمیر»  از دیگر رسانه‌های بین‌المللی بودند که کسب اسکار بهترین فیلم خارجی از سوی «فرهادی» را تیتر کردند.

فیلم فروشنده ششمین هشتگ پراستفاده(ترند) توییتر شد.
واکنش ها به دومین اسکار فرهادی

واکنش ها در فضای مجازی

در صفحه ها و حساب های کاربری مردم در فضای مجازی نیز غوغایی به پاست. یکی از کاربران در توئیتر خطاب به فرهادی نوشته است: "دلمان را شاد کردی اصغرفرهادی اسکارت رو ببوس بزار جلو فراستی بگو من از اینا دوتا دارم تو چندتا داری"

آزاده هم نوشته است: "پایان این سال تلخ نیاز به این شادیِ بزرگ داشت. زنده باد اصغر فرهادی"

یا کاربری دیگر از نگاه متفاوتی موفقیت های فرهادی را دیده و نوشته است: «برنده شدن دوبار اصغرفرهادی تو اسکار نشونده دهنده اینه که داشتن ذهنی باز و خلاق ربطی به محل تولد نداره.»

این تصویر بارها توسط کاربران در فضای مجازی بازنشر و ذیل ان کنایه های به فراستی و افخمی نوشته شده است

واکنش ها به دومین اسکار فرهادی

این پیام نیز در اکانت های توئیتر و کانال های تلگرامی دست به دست می شود "كسانی كه میگویند اسكارفرهادی سیاسی و نتیجه فضای ضدترامپ بود یادشان باشد فروشنده قبل از ترامپ هم در كن هم دو جایزه گرفته بود."

بسیار از کاربران با ساختن طنزهایی درباره واکنش احتمالی ترامپ، فراستی و افخمی به جایزه فرهادی پرداخته اند. 

نظر شما