شناسهٔ خبر: 18180406 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

عراقچی تشریح کرد:

آثار برجام برای اقتصاد ایران/ مشکلات بانکی دلایل غیر برجامی دارد

گروه اقتصاد: عراقچی اظهار کرد: از برجام انتظار می‌رفت که تمام تحریم‌های هسته‌ای و نه همه تحریم‌ها را از سر راه اقتصاد ایران بردارد. ما از برجام نمی‌خواستیم برای ما نفت بفروشد بلکه می‌خواستیم موانع فروش نفت را بردارد و این کار را انجام داده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، عباس عراقچی رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام عصر امروز دوشنبه 9 اسفندماه، در همایش دورنمای اقتصاد ایران در سال 96 به بحث درباره فرصت‌های برجام برای اقتصاد ایران و تاثیرات سیاست بر اقتصاد جمهوری اسلامی ایران پرداخت و گفت: بنده معتقدم است ضرورت چنین همایش‌هایی بیش از گذشته وجود دارد؛ به دلیل شرایطی که بعد از برجام برای مدیریت صحیح اقتصادی پدیده آمده و امیدواریم از این فرصت به نحو احسن استفاده کنیم.

وی ادامه داد: احتمالا مطلع هستید که برجام ابعاد و زوایایی مختلفی دارد. یک زاویه بحث، سیاست داخلی است و جناح‌های مختلف به نسبت دیدگاه‌های خود موضع گرفته‌اند و محل بحث هم هست و عیبی هم ندارد و بسیاری از حرفها در چارچوب صورت گرفته است.

عراقچی افزود: بنده به شخصا خوشحالم که برجام در صحنه سیاست داخلی به رشد و بلوغ سیاسی جامعه ما کمک کرده و برای اولین بار منافع و امنیت ملی به سطح جامعه آمد و مورد بررسی و مناظره قرار گرفت و این کار باعث شد هم برجام به خوبی پیش برود و هم بلوغ سیاسی جامعه افزایش پیدا کند. نقطه منفی هم این است که بعضا وجه المصالحه منافع سیاسی برخی گروه‌ها قرار گرفت.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام افزود: زاویه دیگر از بعد سیاست خارجی و موقعیت جمهوری اسلامی ایران بعد از برجام است که همه متفق القول هستند که برجام باعث شد موقعیت بین‌المللی ایران بسیار تغییر کند.

عراقچی ادامه داد: برجام باعث شد برنامه هسته‌ای ممنوعه ایران کاملا قانونی شود و در قطعنامه جدید از تغییرات اساسی دیدگاه شورای امنیت نسبت به ایران نام برده می‌شود و غنی سازی به رسمیت شناخته شده و کشورها تشویق به همکاری با ایران شده‌اند و این در تاریخ شورای امنیت بی سابقه است.

وی افزود: در آخرین قطعنامه شورای امنیت از جمهوری اسلامی ایران به عنوان بازیگر صلح در سوریه نام برده می‌شود. بنابراین تفاوت موقعیت ایران از دید شورای امنیت از کشوری که تهدید علیه صلح و امنیت بین‌الملل بود و ایران را مورد تحریم‌های اقتصادی قرار داد که باید حتی کشتی‌ها و هواپیماها به سمت ایران بازرسی شوند اما این تصویر در شورای امنیت به کشوری که در منطقه بازیگر برای صلح است تبدیل شد.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ادامه داد: یک پرونده سنگین اتهامی با عنوان PMD علیه ایران بسته شد و آژانس انرژی اتمی این اتهام را از ایران رفع کرد و در مجموع پروژه امنیتی سازی جمهوری اسلامی ایران به طور کامل شکست خورد و ایران از منظر آنها به کشوری خردمند تبدیل شد که می‌تواند به صلح کمک کرده و نقش مهمی را در دنیا بازی کند.

عراقچی افزود: زاویه دیگری که می‌توان به برجام نگاه کرد از زاویه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است و برنامه هسته‌ای ایران از برنامه ممنوعه و مورد تحریم، به یک برنامه مشروع تبدیل شد و برنامه هسته‌ای ایران حتی یک روز تعطیل نشد.

وی ادامه داد: سیاست رسمی آمریکا غنی سازی صفر بود و شش قطعنامه شورای امنیت هم از این مسئله حمایت می‌کرد اما برجام به سرانجام رسید در حالی که غنی سازی ایران تعطیل نشد و آنها بودند که برنامه خود در این زمینه را تعطیل کردند.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام به تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: زاویه دیگر از بعد تحریم‌ها و مسائل اقتصادی است. مسلم است که برجام در حوزه تحریم‌ها، کاری که از آن توقع می‌رفت را انجام داد و باید توقعات زیاد را تصحیح کنیم.

عراقچی اظهار کرد: از برجام انتظار می‌رفت که تمام تحریم‌های هسته‌ای و نه همه تحریم‌ها برداشته شود و این موانع را از سر راه اقتصاد ایران بردارد. ما از برجام نمی‌خواستیم برای ما نفت بفروشد بلکه می‌خواستیم موانع فروش نفت را بردارد و این کار را انجام داده است.

وی افزود: برجام باید مانع خرید هواپیما را برای ایران برمی‌داشت. این کار صورت گرفت و شاهدش‌ هم قراردادهایی است که با ایرباس و بوئینگ منعقد شد و اولین هواپیما هم وارد شد احتمالا 4 یا 5 هواپیما تا قبل از عید وارد شود. اما اینکه چرا ایران هواپیما خرید و یا چرا از فلان شرکت خریده است مباحثی است که درست یا غلط ارتباطی به برجام ندارد بلکه امور جاری اقتصادی کشور است و به عملکرد دستگاه‌های مختلف بستگی دارد و اتفاقا دولت در این زمینه خوب عمل کرده است هر چند ممکن است عده‌ای موافق نباشند.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: همچنین برجام موانع خرید کشتی یا کشتی سازی را برداشت. در این زمینه به کره جنوبی هم سفارش داده شد اما اینکه چرا به کره سفارش داده شد به برجام ربطی ندارد.

عراقچی به فروش نفت اشاره کرد و گفت: در زمینه فروش نفت برجام قرار بود موانع صادرات و فروش نفت را بردارد که این موانع را برداشت. در زمان تحریم‌ها فروش نفت ایران از 2 و نیم میلیون بشکه به یک میلیون بشکه رسید و اگر برجام نبود به صفر می‌رسید و اکنون به همان 2 و نیم میلیون بشکه رسیده است هر چند که وزارت نفت هم خوب عمل کرده اما اگر هم بد عمل می‌کرد، ربطی به برجام نداشت.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام به تحریم‌ها گفت: اکنون پول نفت هم در دسترس است. ما مرتب با وزارت نفت و بانک مرکزی در ارتباط هستیم و مطلعیم که تمام درآمد نفت وارد اقتصاد کشور شده و شاهدش هم رشد اقتصادی 7.6 درصدی است که اخیرا اعلام شد.

وی افزود: در سه حوزه شامل نفت و گاز، حمل و نقل و حوزه بانکی و مالی تحریم‌های اقتصادی تاثیرات زیادی داشت.در دو حوزه اول با قاطعیت می‌گویم همه مشکلاتی که باید برجام برطرف می‌کرد برطرف شده بحث بیمه کشتی‌ها و نفتکش‌ها، رتبه بندی بین المللی، بحث پرچم و دسترسی به بنادر خارجی برطرف شد و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

عراقچی به مشکلات بانکی و مالی اشاره کرد و گفت: در حوزه بانکی و مالی، وضعیت ما هنوز به حالت عادی بر نگشته است و هنوز یک سیستم بانکی و مالی معمولی نداریم اما دلایلش غیر برجامی است. موانعی که بر سر راه سیستم بانکی ما وجود دارد در آن بخش که برجام مربوط است مرتفع شده است.

وی ادامه داد: هر چند تحریمهای اولیه آمریکا کماکان برقرار است و از سیستم مالی آمریکا نمی‌توانیم استفاده کنیم و این سیستم در عرصه بین‌المللی قوی است اما این امر به معنای در بن بست بودن ما نیست و این تحریم‌ها تحریم‌هایی است که به برجام مرتبط نیست.

عراقچی عنوان کرد: برخی بانک‌های بزرگ بین‌المللی با ایران کار نمی‌کنند و برخی دیگر کار می‌کنند موانع مربوط به FATF هنوز بر سر راه عادی شدن سیستم بانکی موجود است. این امر هم به برجام مربوط نیست اما وزارت خارجه پیگیر است که این مشکلات را برطرف کند.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام افزود: زاویه دیگر برجام از زاویه آمریکا است که بسیار مهم است و باید توجه داشته باشیم چیز‌هایی که در برجام به دست آوردیم همگی ناشی از توانایی ملی است و لطفی از جانب کشور 1+5 نشده است. آنها تا توانسته‌اند مقاومت کرده‌اند و اوباما هم اعلام کرد اگر می‌توانستم یک پیچ و مهره از برنامه هسته‌ای ایران باقی نمی‌گذاشتم‌ اما به دلیل توانایی ملی ما نتوانستند که مثلا با حمله نظامی یا ادامه تحریم، برنامه هسته‌ای ما را تعطیل کنند.

عراقچی گفت: آنچه به دست آوردیم ناشی از تلاش ملت ایران و مقاومت ده ساله در برابر فشارها بود و آنها هیچ لطفی به ما نکردند و نتیجه این سخنان این است که برجام تا وقتی به حیات ادامه دهد و از دستاوردهای آن استفاده می‌کنیم که این قدرت ملی را حفظ کنیم و به سمتی حرکت کنیم که اقتصاد ایران در برابر تحریم‌ها روئین تن شود و این معنای اقتصاد مقاومتی است و الان فرصت حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی است.

نظر شما