شناسهٔ خبر: 18179113 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جمعی از سورتینگ داران مازندران خواستار خرید تضمینی مرکبات شدند

ساری- ایرنا- شماری از سورتینگ داران مازندران امروز دوشنبه با انتقال چندین دستگاه وانت پر از پرتقال مقابل ساختمان سازمان جهاد کشاورزی درساری تجمع کرده و نسبت به واردات پرتقال و نخریدن محصولشان به قیمت تضمینی اعتراض کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ،تجمع کنندگان نسبت به واردات پرتقال و اینکه مسئولان برای خرید مرکبات ذخیره شده در انبارهای مازندران سختگیری و کوتاهی می کنند، اعتراض کرده و خواهان بررسی ضرر و زیان های خود شدند.
حضور و اعتراض سورتینگ داران مقابل ساختمان جهاد کشاورزی سبب شد تا مسئولان جهاد کشاورزی به همراه نماینده استاندار نشستی را در محل سالن جهاد استان برگزار کنند.
در این نشست سورتینگ داران مدعی شدند که ما به اندازه کافی پرتقال سالم و آبدار در اختیار داریم و آماده عرضه آن در قالب خرید تضمینی به دولت هستیم.
آنان گفتند: اینکه بازرسان تعاون روستایی به عنوان مباشر خرید دولت، سختگیری زیادی کنند و پرتقال هایی که تا 90 درصد آبدار هستند را خریداری نکنند، صحیح نیست.
نماینده سورتینگ داران در این تجمع بیان داشت: هر ساله سورتنیگ داران بسیاری محصول مرکبات باغداران را به صورت یکجا خریداری می کنند، اما امسال به دلیل برف و یخبندان اول آذرماه خسارت زیادی به ذخیره کنندگان مرکبات وارد شده است.
علی احمد زاده گفت : انتظار داریم دولت همانند کمکی که به باغداران کرده است، در کمک های بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت به ذخیره کنندگان مرکبات استان یا همان سورتینگ داران نیز دریغ نکند.
مازندران دارای 160واحد سورتینگ مرکبات به ظرفیت یک میلیون تن است . این واحد ها علاوه بر جداسازی مرکبات حکم انبار را نیز دارند.
این سورتینگ دار گفت: از آنجاییکه عمده پرتقال های ذخیره شده پس از برف و باران برداشت شده است و ماندگاری آن حتی در سردخانه ها نیز کاهش یافته ، قیمت 2هزارو 100تومانی پرتقال سالم و آبدار برای ما به صرفه نیست و باید با قیمت بیشتری خریداری شود.
به گزارش ایرنا خرید تضمینی 40 هزار تن پرتقال شب عید از تعهدات جهاد کشاورزی مازندران است که شرکت تعاونی روستایی استان به عنوان مباشر خرید محسوب می شود.
از آنجاییکه دولت خرید تضمینی پرتقال شب عید را با قیمت 2هزارو 100تومان به شرط سالم و آبدار بودن اغاز کرده و برف و باران در زمان برداشت باعث شده تا پرتقال ها تاحدی خسارت ببینند و لذا خرید با حساسیت بیشتری انجام شود.
البته باید یاد آور شد که دولت در پی سرمای کم سابقه نخستین روزهای آذرماه گذشته در مازندران که سبب یخ زدگی بخشی از محصول مرکبات باغداران این استان شد ،تا 80 میلیارد تومان کمک بلاعوض تخصیص داده است، اما برخی از باغداران وسورتینگ داران درصدد هستند تا پرتقال های یخ زده و ناسالم خود را با قیمت 2هزارو 100تومان در قالب خرید تضمینی پرتقال شب عید عرضه کنند.
به نظر می رسد واردات پرتقال بهانه ای برای تجمع سورتینگ داران مازندران است ، چراکه مسئولان دولتی همواره اعلام کردند که ما آماده خرید تضمینی پرتقال سالم هستیم.
دلاور حیدر پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا توضیح داد: برخی از سورتینگ داران و باغداران درصدند تا پرتقال های یخ زده ای که دولت برای جبران خسارت آن سه قیمت خرید تضمینی پرتقال های درجه یک، 2 و سه را داده است را درقالب پرتقال شب عید عرضه کنند، که زیر بار نخواهیم رفت.
حیدر پور نیاز شب عید کشور به پرتقال را حدود 40 تا 45 هزار تن اعلام کرد و افزود: پرتقال سالم و مورد نظر برای خرید تضمینی شب عید به اندازه کافی در استان مازندران وجود دارد و دولت با این قیمت آماده خرید است.
وی بیان داشت: باغداران اختیار دارند پرتقال مورد نظر شب عید را به مباشر دولت در خرید تضمینی با قیمت تعیین شده بفروشند، ولی بدانند که زیر بار پرتقال های ناسالم نخواهیم رفت.
وی با بیان اینکه شرکت تعاون روستایی استان به عنوان مباشر خرید تاکنون هشت هزار تن پرتقال شب عید را خریداری کرده است، گفت : شرکت تعاونی آماده خرید تضمینی پرتقال شب عید بر اساس قواعد و ضوابط اندازه و سالم بودن این میوه است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: در شرائطی که دولت در پی برف شدید اول آذرماه و خسارت 30درصدی به مرکبات استان، 130هزارتن پرتقال غیر قابل مصرف را درقالب کمک بلاعوض هر کیلو 350 تومان خریداری کرد و 80میلیارد تومان برای آن اعتبار تخصیص داده است، نمی تواند زیر بار قرار گرفتن پرتقال های غیر سالم روی سفره های شب عید مردم برود.
یکی از نمایندگان شرکت تعاونی روستایی مازندران که خواست نامش فاش نشود، گفت: از آنجاییکه 70 درصد مرکبات استان را پرتقال تامسون تشکیل داده و تازه خوری بوده و نگهداری آن نیز نیاز به سردخانه پیشرفته دارد، سورتینگ داران هر ساله محصولات مرکبات باغداران استان را با نرخ پایین پیش خرید کرده و با در اختیار گرفتن بازار ، قیمت را بالا می برند.
وی با بیان این نکته که البته امسال بیشتر آنان به دلیل سرما و یخبندان دچار ضرر و زیان شدند، توضیح داد: به رغم اینکه آنان پرتقال های سالم را در اختیار دارند و با فروش 2هزار و 100تومانی نیز سود می برند، اما راضی به عرضه آن نبوده و می خواهند بیشتر بفروشند.
وی در عین حال گفت: هر چند واردات پرتقال صورت گرفته است، اما این مقوله فقط بهانه و دستاویزی برای رسیدن به خواسته های ناحق آنان است.
این منبع خبری ایرنا، گفت :دولت نسبت به خرید تضمینی پرتقال سالم شب عید تعهد کرده و اجازه نمی دهد پرتقال یخ زده را با قیمت مورد نظر سورتینگ داران خریداری تا سر سفره شب عید مردم برود.
وی گفت: سورتینگ داران و واسطه هایی که در این تجمع شرکت کردند فقط با هدف رسیدن به منافع بیشتر است و دولت نباید زیر بار این موضوع برود.
به گفته وی ، هر چند دولت به اندازه توان خود به باغداران استان مازندران توجه کرده است و باید همواره به کشاورزان بیشتر توجه شود ،اما باید مراقب فرصت طلبان و واسطه های بخش کشاورزی باشیم.
پارسال حدود 35 هزار تن پرتقال شب عید در مازندران از سوی شرکت تعاونی روستایی خریداری، ذخیره سازی و در استان های کشور توزیع شد.
مازندران 110 هزار هکتار باغ مرکبات دارد که براساس برآورد کارشناسان به دلیل برف سنگین و یخبندان کم سابقه نخستین روزهای آذرماه گذشته ، 30 درصد از حدود 2 میلیون و 500هزار تن تولید مرکبات مازندران آسیب دید.
خبرنگار: سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده:سید محسن حسن نیا
/1899/6990

نظر شما