شناسهٔ خبر: 18178812 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

با حضور وزیر علوم و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری؛

شهر سلول راه اندازی می شود

شهر سلول ، نخستین پارک علم و فناوری تخصصی حوزه سلول های بنیادی و مهندسی بافت

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا،  سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در امضای تفاهم‌نامه همکاری و مشارکت ایجاد «شهر سلول» گفت»: گام ارزشمندی که در مسیر حرکت به سوی توسعه فناوری سلول‌های بنیادین از دل دانشگاه‌ها آغاز شده است، می‌تواند زمینه‌ساز اقتدار و رشد در این حوزه باشد؛ چراکه نه تنها آینده آموزش عالی، بلکه آینده جامعه در گروی حرکت به سوی پژوهش‌های کارآفرین، نوآور خواهد بود.

ستاری بیان کرد: اقدامات از این دست مهم‌تر از آن‌که اقداماتی علمی و یا اقتصادی باشند، گام‌های فرهنگ‌ساز و در راستای حذف فاصله‌های پنهان میان دانشگاه و جامعه است.

وی راه ایفای نقش دستاوردهای علمی و تحقیقاتی، نزدیکی میان دانشگاه و جامعه دانست و گفت: با برداشته شدن دیوارهای پنهان دانشگاه و جامعه پیرامونی ست که دستاوردهای دانشگاه به رکن اساسی زندگی مردم بدل شده و اقتصاد دانش‌بنیان زمینه‌ساز پیشرفت می‌شود.

به گفته معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، با ظهور نقش دانشگاه و پژوهش در متن جامعه، صنعت نیز به درک این ضرورت می‌رسد که برای پویایی و حرکت چرخ‌های خود، نیازمند نیروی انسانی دانشی، توجه رشد فناوری و ساختار جدید تحقیق و پژوهش است که اکنون با حرکت دانشگاه‌ها به سوی پژوهش‌های کاربردی، بسیار کیفی‌تر و نتیجه‌محورتر از گذشته در عرصه صنعت ایفای نقش می‌کند.

رییس بنیاد ملی نخبگان، رسالت قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را گامی برای فراهم‌ساختن محیط مساعد کسب و کار دانش‌بنیان عنوان کرد و گفت: تمامی حمایت‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان، ایجاد مراکز رشد، شتاب‌دهنده‌های دانشگاهی در راستای ایجاد محیط مساعد کسب و کار فناورانه و تبدیل ایده‌های دانشگاهی به یک شرکت دانش‌بنیان صورت می‌گیرد.

 

الزام وزارت علوم برای ارائه مجوز به شرکت‌های دانش‌بنیان شهر سلول‌های بنیادی

درادامه این مراسم محمد فرهادی وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری گفت: وزارت علوم وظیفه دارد مجوز شرکت‌های دانش‌بنیان شهر سلول‌های بنیادی را به سرعت در چارچوب قانون صادر کند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: دانشگاه خوارزمی نیروهای جوان و فضای فراوانی دارد که باید از این سرمایه‌ها به خوبی استفاده شود. 

وی افزود: به طور کلی دانشگاه‌ها باید با نگاه دانشگاه نسل سومی و جامع‌نگر به صورت آینده‌پژوهی کار کند تا تحولی در علوم صورت بگیرد و تکنولوژی‌ها به خدمت جامعه گرفته شود.

وزیر علوم اظهار کرد: وزارت علوم نیز وظیفه دارد به سرعت مجوزهای کتاب‌دهنده‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان شهر سلول‌های بنیادی را صادر کند تا این شرکت‌ها در آینده دچار مشکل حقوقی نشوند.

شهر سلول ، نخستین پارک علم و فناوری تخصصی حوزه سلول های بنیادی و مهندسی بافت خواهد بود. 

دانشگاه خوارزمی میزبان شهر سلول

بر اساس این تفاهم نامه همکاری که توسط معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاون توسعه فناوری به امضاء رسید، جایگاه ویژه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی به عنوان یکی از فناوری‌های برتر دنیا زمینه حرکت کشورمان به صورت متمرکز و منسجم در این حوزه با ایجاد یک شهر جامع سلولی در دانشگاه خوارزمی محقق خواهد شد.

همچنین تفاهم‌نامه «راه‌اندازی نخستین شتاب‌دهنده تخصصی در حوزه علوم و سلول‌های بنیادی و مهندسی بافت کشور» در شهر سلول میان دانشگاه خوارزمی و انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران به امضا رسید.                                                          

نظر شما