شناسهٔ خبر: 18177041 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

توافق اوپک عرضه نفت به بازار آسیا را کاهش نداد

با وجود توافق اوپک برای کاهش عرضه جهانی نفت، در آمارهای واردات نفت کشورهای چین، هند و ژاپن نشانه چندانی از این کاهش عرضه دیده نمی شود.

صاحب‌خبر -
توافق اوپک عرضه نفت به بازار آسیا را کاهش نداد
به گزارش    گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، به نقل از رویترز، اگر به دنبال شواهدی از کاهش عرضه نفت اوپک و روسیه به بازار  نفت برای تقویت قیمت ها می گردید، در بزرگترین وارد کنندگان نفت آسیا دنبال این آمارها نباشید. در آمارهای واردات نفت کشورهای چین، هند و ژاپن در ماه ژانویه نشانه چندانی از کاهش عرضه نفت دیده نمی شود.

میزان واردات نفت چین نسبت به مدت مشابه سال گذشته 27.5 درصد افزایش یافته و به 34.03 میلیون تن رسیده که معادل 8.01 میلیون بشکه در روز است.

این افزایش قابل توجه عمدتا ناشی از افزایش حجم ذخایر استراتژیک چین و بالا رفتن تقاضای پالایشگاه های کوچک و خصوصی است که اکنون اجازه واردات را یافته اند.

عربستان، اصلی ترین عامل شکل گیری توافق کاهش تولید در اوپک صادرات نفت خود به چین را در ماه ژانویه نسبت به ماه مشابه سال قبل 18.9 درصد افزایش داده که معادل 1.18 میلیون بشکه در روز است.

این رقم همچنین 40 درصد بیشتر از 841 هزار بشکه ای است که چین در ماه دسامبر از عربستان وارد می کرد.

این افزایش به معنای عزم عربستان برای تداوم عرضه بالای نفت به مشتریان کلیدی در بازار آسیا و کاهش عرضه به سایر خریداران در دیگر نقاط جهان است که اهمیت چندان حیاتی ای در بازار نفت ندارند.

صادرات نفت روسیه به چین نیز در ماه ژانویه نسبت به ژانویه سال 2016، 36.5 درصد افزایش داشته که معادل 1.08 میلیون بشکه در روز است. صادرات نفت آنگولا دیگر عضو اوپک به چین نیز در این ماه 63.5 درصد افزایش داشته و به 1.16 میلیون بشکه در روز رسیده است.

دیگر تولید کنندگان عضو اوپک هم سهم خود از بازار نفت چین را افزایش داده اند که از جمله می توان به افزایش 43.2 درصدی سهم عراق و افزایش 80.1 درصدی سهم ونزوئلا از این بازار اشاره کرد.

در میان عرضه کنندگان عمده، ایران یکی از بازنده ها بوده که صادرات نفتش به چین در ماه ژانویه 1.3 درصد کاهش یافته است.

انتهای پیام/







نظر شما