شناسهٔ خبر: 18176744 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خرید شب عید در خدمت رونق اقتصادی

اهواز- ایرنا- نشریه نور خوزستان در تازه ترین شماره خود سرمقاله ای با عنوان 'خرید شب عید در خدمت رونق اقتصادی' به قلم سید محمدطاهر موسوی زاده مدیرمسئول این روزنامه محلی به چاپ رساند.

صاحب‌خبر -

خرید شب عید اینک به سنتی همه گیر تبدیل شده و با وجود مشکلات و تنگناهای اقتصادی موجود، ظاهرا چشم پوشی از آن غیرممکن بنظر می رسد و زمانی طولانی، از اواخر بهمن تا پاسی از اسفند ماه را به خود اختصاص می دهد.
در این مدت شلوغی خیابانها بصورت ناگهانی افزایش می یابد، بازارها پررفت و آمد و مغازه ها از انبوه جمعیت پر و خالی می گردد. تمام آموزه های اقتصادی و مدیریت اقتصاد خانواده در مورد صرفه جوئی و تجمل زدائی کنار گذاشته می شود و بازار مصرف گرائی و چشم و هم چشمی رواج می یابد و بسیاری گمان می کنند که تنها با خرید و نوسازی وسایل زندگی می توانند سال بهتری را آغاز کنند. ‌
خرید شب عید همچنین فرصتی فراهم می کند تا بعضی فرصت طلبان، با شیوه های مختلف و ترفندهای گوناگون به آب کردن اجناس بنجل خود با قیمتهای نجومی بپردازند تا به خیال خود در همین چند روزهِ شب عید باصطلاح بار خود را ببندند.
با این همه خرید شب عید محاسن زیادی نیز دارد که یکی از آنها ایجاد رونق در بازار است در زمانیکه رکود فاجعه بار اقتصادی تولید کننده و مصرف کننده را دچار مشکل کرده و گردش بسیاری از فعالیتهای اقتصادی را بسمت صفر متمایل نموده است.
اما اگر قرار باشد این رونق اقتصادی کاذب نباشد و از مزایای آن همه مردم بهره مند شوند لازم است که با محور قرار دادن خرید و فروش کالاهای تولید داخل، هر سه گروه تولید کننده فروشنده و خریدار بنکاتی توجّه نمایند:
1-تولیدکنندگان تنها کالاهای با کیفیت به بازار عرضه کرده و فرصت فروش شب عید را با توزیع کالاهای بی کیفیت به عاملی جهت سلب اعتماد مردم تبدیل نکنند. ‌
2-فروشندگان با عرضه کالاهای ساخت داخل و کنار گذاشتن فروش کالاهای خارجی و قاچاق که بزرگترین ضربه را به اقتصاد و اشتغالزائی کشور وارد می کند، از فرصت رونق بازار شب عید برای کمک به اقتصاد کشور و فراهم شدن فرصت اشتغال برای هموطنان بیکار استفاده کرده و از عرضه کالاهای بی کیفیت که باعث بدنامی همیشگی آنان نزد مشتریان می شود خودداری کنند. ‌
3- خریدارانی که به هر حال پایبند خرید شب عیدند و بر رعایت این سنت تأکید دارند خوبست که ضمن اصرار بر خرید کالاهای تولید داخل به منظور تقویت اقتصاد ملی و کمک به اشتغالزائی در کشور، تنها نازل بودن قیمت کالاها را ملاک انتخاب خود قرار ندهند، بلکه در خرید هر نوع کالائی، به نیاز واقعی و توان اقتصادی خود و سپس به کیفیت کالا، بیش از هر چیز توجه داشته باشند، تا با اصراف در خرید کالاهای غیرضرور و تجملاتی سال جدید خود را با فشار مالی و اصراف کاری تلخ نکنند. ‌
و بالاخره از دستگاه های نظارتی نیز انتظار می رود که با افزایش حجم نظارت بر بازار و قاطعیت در سالم سازی معاملات شب عید، مانع تلخ شدن اجرای این سنت در کام مردم شوند.
7151/6064
دریافت کننده: نادره وائلی زاده** انتشار دهنده: محسن بهاروند

نظر شما