شناسهٔ خبر: 18174506 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تحقق بیش از 95 درصد اقتصاد مقاومتی در صنعت پتروشیمی

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: بیش از 95 درصد از سیاست های اقتصاد مقاومتی، امسال در صنعت پتروشیمی محقق شده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان بساق زاده مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نشست خبری با اصحاب رسانه که با موضوع هفتمین همایش تعالی صنعت پتروشیمی برگزار شد، اظهار داشت : امسال بيش از 95 درصد از سیاست های اقتصاد مقاومتی در صنعت پتروشیمی محقق شده است.
 
وی گفت: صنعت پتروشیمی با توجه به شرایط استراتژیکی که دارد به لحاظ اقداماتی که باید برای هماهنگ شدن با جهان و رسیدن به شرایط بهینه انجام دهد باید به نوعی باشد که هم در داخل کشور با توجه به بعد اقتصادی حرکت بهینه داشته باشد و هم بتواند با توجه به زیرمجموعه واحدهای پایین دستی تعامل خوبی را با آنها ایجاد کند.

بساق‌زاده ادامه داد: حدود هشت سال گذشته بررسی‌هایی انجام شد تا حرکت صنعت پتروشیمی بر یک مبنای خاصی صورت پذیرد، علاوه بر این با توجه به اینکه صنعت پتروشیمی در استانداردهای مختلف الگو بود ضرورت داشت تا از دید مدیریتی الگویی برای پوشش آن در نظر گرفته شود که پس از بررسی‌های انجام شده یک مدل بهینه به روز و بهترین در سطح جهانی به نام مدل مدیریت تعالی با گرایش صنعت پتروشیمی در نظر گرفته شده است.

مدیر تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: نظام نامه، دستورالعمل و ضرورت‌های مورد نیاز مدل مدیریت تعالی صنعت پتروشیمی، تدوین و پس از تصویب در شورای عالی سیاست‌گذاری به عنوان مبنا قرار گرفته شد، در طی هفت سال گذشته با ارائه جایزه برای این مدل شاهد تغییراتی در این عرصه بوده‌ایم.

بساق‌زاده تصریح کرد: البته مدل تعالی صنعت پتروشیمی هم در اروپا و هم در کشور ثبت شده است، این مدل در طرح‌های مختلف پتروشیمی، شرکت‌های خدمات پشتیبانی صنعت پتروشیمی و صنایع بالا دستی، صنایع پایین دستی که در زنجیره شرکت‌هایی قرار دارند که مواد پتروشیمی مصرف می‌کنند، شرکت‌های تأمین قطعات و سازنده داخلی ، شرکت‌های مشاوره خدماتی عمومی به لحاظ برقراری تعاملات بیشتر مطرح شده است، که طبق بررسی‌های انجام شده با استقبال مناسبی از جانب فعالان این عرصه مواجه شده است.

وی بیان داشت: این مدل در اصل مجتمع‌های میانی صنایع پتروشیمی و صنایع بالا دستی و پشتیبانی کننده به میان 50 درصد انجام می‌گیرد.

مدیر تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه از زمان معرفی مدیریت تعالی صنعت پتروشیمی اقدامات شروع شده در اجرای این مدل به صورت منسجم نبوده،  گفت: در سال گذشته با هماهنگی انجام شده بین معاونت وزیر نفت در امور مهندسی ، پژوهشی و فناوری این مدل جا افتاده و تدوین شد، بطوریکه با تأکید در سه شرکت اصلی این مدل طوری برنامه‌ریزی شد که خود آنها اجرای برنامه مدیریت تعالی صنعت پتروشیمی را در محوریت اجرائیات خود قرار داد، در همان سال گذشته با پشتیبانی صنعت پتروشیمی چهار شرکت اصلی تحت ارزیابی قرار گرفت ، همچنین ستاد وزارت نفت بررسی‌هایی در این زمینه انجام داد و تعدادی از این شرکت‌ها لوح گرفتند.

بساق‌زاده درباره اثرات معنوی مدل تعالی صنعت پتروشیمی تصریح کرد: شرکت‌های علاقمند با اجرای این مدل عملکرد خود را در مقایسه با سالیان گذشته به ویژه سه سال قبل مقایسه خواهند کرد که در نتیجه این اتفاق نقاط قوت و نقاط ضعف مشخص شده و راهکارهایی برای تقویت نقاط منفی دریافت می‌کنند.

وی در پایان تأکید کرد: برای دریافت فاینانس و جذب سرمایه‌گذار خارجی، اجرای مدل تعالی صنعت پتروشیمی که یک مدل جهانی است، باعث اعتماد آنها به شرکت‌های داخلی می‌شود.

 
حضور 92 شرکت در هفتمین همایش تعالی صنعت پتروشیمی
 
به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی اشراف زاده مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت صنایع هلدینگ نیز اظهار داشت: در هفتمین همایش تعالی صنعت پتروشیمی 92 شرکت حضور دارند که 35 شرکت متعلق به پتروشیمی، 12 شرکت از زیر مجموعه های وزارت نفت ، 10 طرح و 35 پیمانکار، تأمین کننده و سازنده مجموعه حاضرین هفتمین همایش تعالی صنعت شرکت پتروشیمی تشکیل می دهند.

وی با تأکید بر اینکه شرکت در همایش تعالی صنعت پتروشیمی هنوز اجبار نشده است، افزود: در طول ارزیابی 92 تیم تشکیل شده، 221 نفر ارزیاب حضور دارند که حدود 100 نفر آنها برون سازمانی، 100 نفر آنها درون سازمانی و 20 نفر دیگر هم برای سالیان آینده آموزش می بینند.

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت صنایع هلدینگ ادامه داد: در هفتمین همایش تعالی صنعت پتروشیمی 620 نفر ارزیابی شده که معادل 4 هزار و 960 ساعت ارزیابی است، این موضوع به این علت انجام می شود تا لایحه‌های بهبود دهنده سازمان ها مشخص شود.

اشراف زاده درباره نتایج امسال هفتمین همایش تعالی صنعت پتروشیمی که در حوزه نفت و شرکت های زیر مجموعه های نفت است، اظهار داشت: 3 تندیس بلورین، تندیس سیمین، 9 تقدیرنامه که دو مورد آن سه ستاره، یک مورد آن 5 ستاره و 3 مورد آن 4 ستاره است، داریم. همچنین در مجموعه پتروشیمی 2 تندیس سیمین، 9 تندیس بلورینف 9 شرکت در سطح 5 ستاره، 10 شرکت 4 ستاره، 10 شرکت 3 ستاره و 7 شرکت دو ستاره در امتیاز بندی ها در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه امسال هم مانند سال های گذشته تندیس زرین وجود ندارد، افزود: از سال 89 که جایزه تعالی صنعت پتروشیمی آغاز به کار کرده متوسط امتیاز شرکت کنندگان 304 بوده که شامل تقدیر نامه دو ستاره و در پایین ترین سطح امتیاز بندی قرار داشتیم، اما اکنون بعد از 7 سال متوسط امتیاز شرکت کنندگان 490 یعنی در سطح 5 ستاره قرار گرفته ایم و این یعنی در طول 7 سال گذشته از 2 ستاره به 5 ستاره ارتقاء یافته ایم.

وی تأکید کرد: رشد متوسط امتیاز بندی شرکت‌کنندگان نسبت به سال گذشته 4.25 درصد در نظر گرفته شده است.

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت صنایع هلدینگ با اشاره به اینکه مدل تعالی صنعت پتروشیمی طی سه سال عملکرد شرکت ها توسط ارزیابان و ناظران ارائه می دهد، افزود: این ارزیابی با حداقل 108 شاخص مورد ارزیابی قرار می گیرد و دنبال بهبود و روند رو به رشد شرکت‌های تابعه ای پتروشیمی و نفت است.

اشراف زاده تصریح کرد: یکی از مشکلات سالیان قبل در صنعت پتروشیمی این بود که عملکرد برخی فوق‌العاده و برخی هم درجا می زدند این موضوع تداعی کننده این مطلب بود که توازن، همبستگی و استفاده از دانش و تخصص صنعت پتروشیمی بسیار کمرنگ است چرا که نگاه در این صنعت، این بوده است که هر کس خودش را پرورش داده و خود سرآمد باشد.

وی ادامه داد: خوشبختانه از سال 87 با ارائه پیشنهاد برگزاری جایزه تعالی صنعت پتروشیمی به طور رسمی از سال 89 اولین دوره این جایزه آغاز شد.

اشراف زاده درباره مزیت های برگزاری این جایزه گفت: شرکت ها موظف شدن بر اساس این مدل سالیانه خود را ارزیابی کنند، این مدل یکی از کامل‌ترین مدل‌های جهانی است و بر خلاف جوایزی مثل محیط زیست اچ اس ای مالی و محیط زیست که تنها موضع خاص را ارزیابی می کنند مدل تعالی صنعت پتروشیمی از رهبری شروع شده و به دنبال کردن مباحث استراتژی منابع انسانی، تأمین منابع مالی و محصول خدمات به عنوان معیار یک سازمان در ارتقای توانمندی مورد توجه قرار می گیرد.

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت صنایع هلدینگ درباره نتایج اجرای مدل تعالی صنعت پتروشیمی، گفت: نتیجه اول مشتریان، نتیجه دوم جامعه و کارکنان و نتیجه آخر سود و کلید عملکرد است که مجموع توانمندسازی‌ها و نتایج در اجرای مدل تعالی صنعت پتروشیمی هزار در نظر گرفته می شود.

اشراف زاده افزود: همچنین سازمان ها در بخش های احتمام، تقدیرنامه و تندیس مورد ارزیابی قرار می گیرند، شرکت‌هایی که تا 300 امتیاز را کسب کنند به لحاظ امتیازی در تعهد به سر می برند و شرکت هایی که امتیاز بین 300 تا 500 را کسب کرده اند موفق به دریافت تقدیر نامه خواهند شد، که از 2 تا 5 ستاره به لحاظ امتیازی به آنها ارائه می شود. همچنین شرکت هایی که امتیازهای ما بین 500 تا 600 را کسب کرده اند تندیس سیمین و اگر امتیاز بین 700 تا هزار را کسب کنند تندیس زرین را دریافت خواهند کرد.

وی تأکید کرد: در سطح کشور هیچ سازمانی موفق به دریافت تندیس زرین نشده، البته در کشورهای اروپایی نیز بهترین و بالاترین امتیاز حدود 750 است که اینها به معنی این است که رسیدن به امتیاز هزار دور نمایی بزرگ محسوب می شود.

اشراف زاده بیان داشت: وقتی شرکت ها مدل تعالی صنعت پتروشیمی را اجرا می کنند بدون هیچ الزامی خود را ارزیابی کرده و سطح خود را طبق اظهار نامه به تیم ارزیابی ارسال می کند تیم های ارزیابی بر حسب نوع سازمان و سطح آنها متشکل از تیم های دو تا 8 نفره و در مهلت 1.5 تا سه روز شرکت های مذکور را تحت نظارت تیم ناظرین مورد ارزیابی قرار می دهند.

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت صنایع هلدینگ، افزود: مدل تعالی صنعت پتروشیمی به دنبال ارزش افزایی برای مشتری است با اجرای این مدل مشتری ها به قدری به تولید کننده نزدیک می شوند که رضایت مندی مشعوف شدن کسب باور و اعتماد مشتری به عنوان مؤلفه های اصلی شرکت های پایدار محقق می شود.

وی ادامه داد: خلق آینده پایدار نیز از دیگر موارد گنجانده شده در طرح است، همچنین توسعه قابلیت های سازمانی اجرای مدیریت علمی از دیگر موارد ممتاز طرح تعالی صنعت پتروشیمی است.

اشراف زاده در پایان گفت: تاکنون یک ریال هم از ام پی سی و بودجه دولتی برای این جایزه نگرفته ایم و شرکت هایی بر حسب سطح می خواهند شرکت کنند، هزینه هایی بین 5 تا 120 میلیون تومان باید پرداخت می کنند.

انتهای پیام/


 

 
 

نظر شما