شناسهٔ خبر: 18173634 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

بزرگداشت مترجم قرآن در ژاپن برگزار شد

گروه بین‌الملل: آیین بزرگداشت مرحوم «محمد قائم صفا فومیو ساوادا»، مترجم قرآن به زبان ژاپنی از سوی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه در محل «انزان» ـ آرامگاه مسلمانان ـ در استان «یاماناشی» ژاپن برگزار شد.

صاحب‌خبر -
بزرگداشت مترجم قرآن به زبان ژاپنی برگزار شد
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این مراسم با برپایی نماز جماعت ظهر و عصر در معبد بودایی کنار آرامگاه مسلمانان آغاز شد، سپس سرپرست شعبه جامعة المصطفی(ص) العالمیه در ژاپن درباره تحولات اعتقادی مرحوم ساوادا، مترجم قرآن و اسلام‌شناس مؤمن و سرشناس ژاپنی از شینتو(آیین باستانی ژاپن) تا اسلام‌گرایی و نیز، خدمات وی به اسلام و ترویج مکتب اهل بیت(ع) در ژاپن سخن گفت.
در این مراسم که با حضور فرهاد پالیزدار، سرپرست رایزن فرهنگی كشورمان در توکیو و جمعی از مسلمانان و محبین اهل بیت(ع) از اتباع ژاپن، ایران، پاکستان و افغانستان برگزار شد، سنگ مزار آن مرحوم نیز نصب شد.
در ادامه مراسم لقمانی، از مداحان اهل بیت(ع) در سوگ دُخت گرامی پیامبر اسلام(ص) به مرثیه‌سرایی پرداخت.
محمد ساوادا را بیشتر بشناسیم
محمد قائم صفا فومیو ساوادا، مشهور به محمد ساوادا ( ۱۹۲۴-۲۰۱۲م )، ا ز شیعیان قدیمی ژاپن و مترجم قرآن کریم به زبان ژاپنی است .
ساوادا در ژانویه سال ۱۹۲۴ میلادی در شهر گیفو واقع در بخش مرکزی ژاپن دیده به جهان گشود. پس از پایان تحصیلات دبیرستان و دانشگاه به مطالعه و تحقیق در آیین شینتو و شاخه‌های آن پرداخت و آثار گوناگونی در این زمینه پدید آورد. در سن پنجاه سالگی، پس از مطالعه و تحقیق درباره تعالیم اسلامی، به دین اسلام
تشرف یافت و پس از هفت سال مذهب شیعه اثنی عشری را برگزید و از آن به بعد به تلاش برای نشر معارف شیعه مشغول شد. او سرانجام در ۲۰۱۲ درگذشت.
از مهمترین اقدامات وی ترجمه قرآن کریم به زبان ژاپنی در سه نوبت، و نیز نشر و تبلیغ حدیث ثقلین
و احادیث اهل بیت (علیهم السلام) بوده‌ است. ساوادا یکی از اعضای مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت (ع) بود. وی از سال ۱۹۸۰ با مجمع جهانی اهل‌ بیت‌ ارتباط داشت و چندین بار‌ در‌ اجلاس‌های ایـن‌ مـجمع‌ در‌ تهران و قم شرکت‌ کرد و هشت بار به ایران سفر کرد.
برخی از آثار او عبارتند از: پنج کوه واقع در نیکّو نمادِ پنج تن(ع)؛ نارا؛ بیانگر عظمت‌ و بزرگی پیامبر اسلام(ص)؛ ایناری؛ نشانگر درخشش اسلام.

ابراهیم تاتسو ایچی ساوادا
فرزند او، در حوزه علمیه قم تحصیل کرده و مدیریت مجمع اهل بیت(ع) توکیو را بر عهده دارد .

بزرگداشت مترجم قرآن به زبان ژاپنی برگزار شد
مرحوم «محمد ساوادا»؛ مترجم قرآن به ژاپنی

نظر شما