شناسهٔ خبر: 18173534 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

وزیر نیرو در کنفرانس تغییر اقلیم: برف می‌بارد، اما به درد نمی‌خورد/ کاهش روان‌آب‌ها و بارندگی در ایران

جامعه > محیط زیست - وزیر نیرو در اولین کنفرانس تغییر اقلیم در ایران گفت: میزان تغذیه آب زیر زمینی ۱۵ درصد کاهش داشته و ریزش برف در مقایسه با بارندگی با کاهش روبه‌رو بوده است. همچنین دامنه پوشش برف حدود ۲۰۰ متر کاهش داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین، چیت چیان وزیر نیرو در اولین کنفرانس تغییر اقلیم در ایران ضمن ابراز خرسند از برگزاری این کنفرانس بیان کرد: تغییر اقلیم به معنای تغییر بلند مدت آب و هوایی تمامی زندگی انسان‌ها را تحت الشعاع خود قرار داده است و تمامی حوزه‌ها به خصوص اقتصاد و اجتماع از آن تاثیر پذیرفته است.

او ادامه داد: نظریه‌های مختلفی درباره چرایی مواجهه با تغییرات اقلیم وجود دارد اما نظریه قالب به تولید گازهای گلخانه‌ای باز می‌گردد که اثرات جانبی مثل جریان سیل آب‌های و طوفان‌ها و خشک‌سالی و آب شدن یخ قطب و مسائل دیگر را به دنبال دارد.

وزیر نیرو با اشاره به نمودهای تغییر اقلیم در بخش آب گفت: آنچه که آمارها می‌گویند این است که در مقایسه با دو دهه گذشته ما با کاهش ۱۰ درصدی در بارش مواجه بوده‌ایم. حدود یک و نیم درجه دما افزایش پیدا کرده و حدود ۲۵ میلیارد متر مکعب تبخیر آب افزایش پیدا کرده است. همچنین حدود ۲۰ درصد روان آب و رودخانه با کاهش روبه‌رو بوده است.

او افزود: میزان تغذیه آب زیر زمینی ۱۵ درصد کاهش داشته و ریزش برف در مقایسه با بارندگی با کاهش روبه‌رو بوده است. همچنین دامنه پوشش برف حدود ۲۰۰ متر کاهش داشته است.

چیت‌چیان با بیان اینکه زمان ذوب برف‌ها یک ماه زودتر اتفاق می‌افتد گفت: این نشان می‌دهد که پایداری برف در ارتفاعات کم شده است. تعداد دفعات باران‌های غیر موثر کاهش پیدا کرده است. بیشترین کاهش بارندگی به حوزه دریایی عمان و خلیج فارس متعلق است و در حوزه‌های بندرعباس و کارون و کرخه بارندگی کاهش داشته است.

او گفت: در اغلب شهرهایی کشور با مشکل تامین آب شرب مواجه هستیم، امروز یک سد (کرج) در تهران آب مردم را تامین نمی‌کند. خط دوم انتقال آب برای زاهدان در حال اجرا است. این مختص شهرهای بزرگ نیست بلکه شهر کوچکی مثل بانه با وجود سد بانه با مشکل تامین آب روبه‌رو است. بنابراین یک سد دیگر در عباس آباد ساخته می شود تا آب شهر را تامین کند.

وزیر نیرو در ادامه بیان کرد: مسئله زیان‌های ناشی از کاهش بارندگی‌ها و افزایش تبخیر‌ها با طور خاص در استان‌های خوزستان و فارس زندگی را تحت تاثیر قرار داده است.

چیت چیان با اشاره به تاثیر تغییر اقلیم بر تالاب‌های ایران گفت: در تمام تالاب‌های با تغییر اقلیم مواجهیم‌. بروز و شدت یافتن گرد و غبار از اثرات تغییر اقلیم است. امروز ما نه تنها در جنوبی و شرقی و شهرهای مرزی کشور با پدیده گرد و غبار روبه‌رو هستیم بلکه است غرب و شهرای مرکزی مثل تهران نیز با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.

او با اشاره به افزایش جمعیت و افزایش مصرف آب و تاثیرات آن گفت: اولین مسئله‌ای که با رخ دادن این پدیده با آن روبه رو هستیم سلامت انسان‌ها است. علاوه بر آن تاثیرات اقتصادی نیز از این پدیده تاثیر می‌پذیرند. امروز کشاورزی در بسیار مناطق با مشکل مواجه شده‌است. براساس گزارش مدیران استان فارس عمق چاه‌های این استان به ۵۰۰ متر رسیده‌است.

وزیر نیرو افزود: علاوه بر اینکه ما با کاهش منابع آب زیر زمینی و منفی شدن تراز آبی زیر زمینی مواجه هستیم، برای بالا کشیدن آب از عمق‌های زیاد چاه‌‌ها برای کشاورزی نیازمند انرژی زیادی هستیم.

او ادامه داد: در برخی مناطق محصولات کشاورزی ارزشمندی چون پسته که قابلیت صادرات داشتند نابود شده‌اند. علاوه بر مشکلات اقتصادی نبود آب شرب سبب خالی شدن روستاها از جمعیت خواهد شد و تبعاتی چون حاشیه نشینی به دنبال دارد. همچنین اختلاف بین استان ها بر سر آب منجر به درگیری در مناطق مختلف ایران شده است‌.

چیت‌چیان با بیان اینکه همه دنیا با این موضوع مواجه است، گفت: ما ناچار هستیم تا از تمام دانش دنیا استفاده کنیم. مدیران و برنامه‌ریزان باید رویه را اصلاح کنند.

او با اشاره به نتایج مثبت این کنفرانس افزود: برگزاری کنفرانس و اعلام نتایج آن از اهمیت بسیاری برخوردار است که باید در اختیار سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها قرار گیرد.

وزیر نیرو با بیان اینکه راه حل این مشکل به دست یک دولت و یک کشور نیست، افزود: رویکرد اولیه سازگاری با این شرایط است‌. ما با این شرایط نمی‌توانیم بجنگیم و باید با آن کنار بیابیم و اقتصاد خود و فناوری خود را با آن تطبیق دهیم. دومین رویکرد‌ انتشار گازهایی گلخانه‌ای و محدود کردن آثار آن است. تولید فناوری‌های متناسب با نیازها تغییر اقلیم است. دانشگاه های مهندسی باید انسان را مجهز کنند تا شرایط برای زیست را محیا کنند‌ یا اثرات این پدیده را کم کند.

او رویکرد سوم را مدیریت سوانح و بلایا دانست و اقدامات دولت و وزارت نیرو برای این مشکل را برشمرد و گفت: ایران به توافق نامه پاریس پیوست و این به نفع ایران است.

۴۲۴۲

نظر شما