شناسهٔ خبر: 18173496 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

رسانه های جهان از ابعاد سیاسی این جایزه می گویند

واکنش ها به دومین اسکار فرهادی

صاحب‌خبر -
فرارو- کسب دومین اسکار فرهادی بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان و افکار عمومی ایران داشته است.  این جایزه فرهادی پس از اقدامات ضد ایرانی دونالد ترامپ اهمیت ویژه ای پیدا کرده است.

به گزارش فرارو، فیلم فروشنده اصغر فرهادی جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان اسکار ۲۰۱۷ را کسب کرد. فرهادی پیشتر در سال ۲۰۱۲ نیز با فیلم جدایی نادر از سیمین برنده جایزه اسکار شده بود.

اصغر فرهادی در اعتراض به فرمان مهاجرتی جنجال برانگیز دونالد ترامپ از شرکت در مراسم اسکار خودداری کرده است.

فرهادی انوشه انصاری و فیروز نادری ایرانیان سرشناس جامعه آمریکا را به عنوان نمایندگانش برای شرکت در هشتاد و نهمین مراسم اسکار معرفی کرد.

انوشه انصاری در سالن برگزاری مراسم از طرف فرهادی بیانیه‌ای را قرائت کرد.

"«من متاسفم که امشب با شما نیستم. غیبت من به علت احترام به مردم کشورم و شش کشور دیگر است که با قانون غیرانسانی‌ای که مانع ورود مهاجران به آمریکا می شود مورد بی‌احترامی قرار گرفته اند. تقسیم کردن جهان به دسته ما در برابر دسته دشمنان ما باعث ایجاد هراس می شود و توجیه فریبکارانه‌ای برای تجاوز نظامی و جنگ است. این جنگ‌ها مانع دموکراسی و حقوق بشر در کشورهایی می شود که خود قربانی تجاوزهای نظامی بوده اند. فیلمسازان می توانند دوربین‌های خود را روشن کنند تا ویژگی‌های مشترک انسان‌ها را ضبط و کلیشه‌های موجود در مورد اعضای ملل و ادیان مختلف را بشکنند. آن‌ها می توانند بین ما و دیگران یکدلی ایجاد کنند- یکدلی‌ای که ما امروز بیش از همیشه به آن نیاز داریم.»

کسب دومین جایزه اسکار توسط اصغر فرهادی موجی از شادی در شبکه های اجتماعی به راه انداخت. کاربران ایرانی از این موفقیت ابراز خوشحالی کردند و آن را پاسخی محکم به رییس جمهور جدید آمریکا دانستند.
واکنش ها به دومین اسکار فرهادی توئیت محمد جواد ظریف، وزیر خارجه دقایقی پس از اعلام نام فرهادی در اسکار
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در توییتر خود نوشت که به بازیگران و سازندگان فیلم فروشنده برای دریافت اسکار و ایستادن مقابل "ممنوعیت از ورود مسلمانان" افتخار می‌کند.

او نوشت: "ایرانیان دو هزار سال است که فرهنگ و تمدن را نمایندگی می‌کنند."

معصومه ابتکار معاون رییس جمهور نیز در پیامی توئیتری نوشت: «تبریك به همه نقش آفرینان "فروشنده" بابت اسكار وبیشتر بابت پیام انسانی در مقابله با تبعیض و در حمایت از ارزشهای مشترك بشری و صلح و دوستی.»

توییتر  وزارت امور خارجه آمریکا هم در توییتی نوشت: «کسب اسکار بهترین فیلم خارجی توسط "فروشنده" درمراسم جوایز اسکار را به آقای اصغر فرهادی، دست اندرکاران این فیلم و مردم ایران تبریک می‌گوییم.»

‏صادق‌خان، شهردار لندن  هم که شب گذشته فیلم فرهادی را در میدانی درلندن برای عموم به نمایش گذاشه اظهارکرد : «از طرف شهروندان لندن صمیمانه‌ترین تبریکم را به اصغرفرهادى  به خاطر دریافت اسکار بهترین فیلم خارجی تقدیم می‌کنم.»

بازتاب در رسانه های جهان
روزنامه‌ها و نشریات خبری متعدد به اعطای جایزه بهترین فیلم خارجی اسکار ۲۰۱۷ به فیلم «فروشنده» ساخته «اصغر فرهادی» پرداختند. آنها جنبه سیاسی این جایزه فهادی را برجسته کردند.

شیکاگو تریبیون نوشت: «اصغر فرهادی که در جوایز اسکار غایب بود و با «فروشنده» جایزه بُرد، خواستار همدلی شد

این نشریه خبری در ادامه به زیرساخت سیاسی که بر اعطای جایزه بهترین فیلم خارجی اسکار به «فروشنده» تاثیر گذاشت، اشاره کرد.

روزنامه «ایندیپندنت» تیتر زد: وقتی «فروشنده» اسکار بهترین فیلم خارجی را برد، «اصغر فرهادی» قانون ضدمهاجر «ترامپ» را هدف قرار داد.

ایندیپندنت همچنین نوشت: «فیلمساز ایرانی پس از وضع این قانون از سوی رئیس جمهور، مراسم اسکار را بایکوت کرد.»

لس آنجلس تایمز با کنایه به توئیت های ترامپ به نقل از مدیر کمپانی «سونی» نوشته بود: "اخبار کذب" اسکار را به «اصغر فرهادی» می‌دهد،‌ برنده شدن دوباره کارگردان ایرانی فیلم «فروشنده» را در این رقابت‌ها تیتر کرد.

 کنایه این روزنامه به سخنان ترامپ بود که برخی رسانه ها متهم کرده است که "اخبار دروغ" منتشر می کنند.

مجله «پیپل» هم نوشت: کارگردانی ایرانی که در مراسم اسکار شرکت نکرد، در سخنرانی دریافت جایزه‌اش قانون "غیرانسانی" ضدمهاجر «ترامپ» را مورد هجمه قرار داد. این نشریه همچنین کلیپی را درباره علت عدم حضور «فرهادی» در مراسم اسکار ۲۰۱۷ تهیه و منتشر کرد.

روزنامه گاردین لحظه گرفتن اسکار اصغر فرهادی را به عنوان لحظه ای که باعث شرمساری حزب جمهوری خواه شد، خواند.

فیگارو، «واشینگتن اگزماینر»، «اسلیت مگزین»، «نیوز ۱۸»، «تی‌وی گاید»، «یوروپ ۱»، «پاریسین»، «پرمیر»  از دیگر رسانه‌های بین‌المللی بودند که کسب اسکار بهترین فیلم خارجی از سوی «فرهادی» را تیتر کردند.
واکنش ها به دومین اسکار فرهادی فیلم فروشنده ششمین هشتگ پراستفاده(ترند) توییتر شد.
واکنش هنرمندان ایرانی
هنرمندان ایرانی نیز در پیام هایی از موفقیت فرهادی ابراز خوشحالی کردند و آن را تبریک گفتند.

حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی در پیامی این موفقیت فرهادی را به او تبریک گفت و نوشت: «در آستانه بهار و نوروز باز هم سینمای ایران پیام‌آور شادی شد برای مردمان سرزمین خورشید و باز هم پیچید در شهرمان آواز شادمانی.»

محسن تنابنده بازیگر، با انتشار عکسی از اصغر فرهادی نوشت: «در وانفسایی كه عده‌ای بد ریش كمر به نابودی سینما بستند تو بی ریش والبته باریشه بی هیاهو و جنجال بار دیگر بر قله نشاندیمان آخ كه خندیدن به ریش آنها از این بالا چه كیفی دارد.»

به نظر می رسد کنایه تنابنده به بهروز افخمی و مسعود فراستی مجری و منتقد برنامه سینمایی هفت است که در روزهای گذشته به شدت عملکردشان مورد انتقاد اهالی سینما بوده است.

پرویز پرستویی هم در راستای این موفقیت نوشت: «جایزه بهترین فیلم خارجی زبان در اسکار دوهزار و هفده اهدا شد به (فروشنده)ساخته اصغر فرهادی محصول ایران. تبریک به اصغرفرهادی وعوامل فیلم فروشنده،مردم و سینمای ایران، این دومین اسکاراصغر فرهادی است ،امیدوارم قدردانش باشیم.»

بهرام رادان هم به هموطن بودن با اصغر فرهادی افتخار کرد و عنوان کرد: «چه کیفی دارد هموطن تو بودن.»

رضا عطاران در واکنش به این موفقیت به نوشتن یک جمله بسنده کرد: «و بالاخره یه خبر خوب، تبریک.»
واکنش ها به دومین اسکار فرهادی واکنش جالب حبیب رضایی، بازیگر سینما و تلویزیون به جایزه فرهادی

واکنش ها در فضای مجازی
در صفحه ها و حساب های کاربری مردم در فضای مجازی نیز غوغایی به پاست. یکی از کاربران در توئیتر خطاب به فرهادی نوشته است: "دلمان را شاد کردی اصغرفرهادی اسکارت رو ببوس بزار جلو فراستی بگو من از اینا دوتا دارم تو چندتا داری"

آزاده هم نوشته است: "پایان این سال تلخ نیاز به این شادیِ بزرگ داشت. زنده باد اصغر فرهادی"

یا کاربری دیگر از نگاه متفاوتی موفقیت های فرهادی را دیده و نوشته است: «برنده شدن دوبار اصغرفرهادی تو اسکار نشونده دهنده اینه که داشتن ذهنی باز و خلاق ربطی به محل تولد نداره.»
واکنش ها به دومین اسکار فرهادی این تصویر بارها توسط کاربران در فضای مجازی بازنشر و ذیل ان کنایه های به فراستی و افخمی نوشته شده است
این پیام نیز در اکانت های توئیتر و کانال های تلگرامی دست به دست می شود "كسانی كه میگویند اسكارفرهادی سیاسی و نتیجه فضای ضدترامپ بود یادشان باشد فروشنده قبل از ترامپ هم در كن هم دو جایزه گرفته بود."

بسیار از کاربران با ساختن طنزهایی درباره واکنش احتمالی ترامپ، فراستی و افخمی به جایزه فرهادی پرداخته اند.


نظر شما