شناسهٔ خبر: 18173441 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نشست خبری مسابقات صخره‌نوردی آسیایی ۲۰۱۷

زارعی: اجلاس جهانی کوهنوردی با حضور ۵۰ کشور در ایران برگزار می‌شود

71552

رییس فدراسیون کوهنوردی در نشست خبری بیست و پنجمین دوره مسابقات صخره نوردی آسیایی ۲۰۱۷، برنامه‌های سال ۹۶ این فدراسیون را مطرح کرد.

صاحب‌خبر -

به‌ گزارش ‌ایسنا، رضا زارعی در نشست خبری که صبح دوشنبه با محوریت برگزاری مسابقات قهرمانی آسیا به میزبانی ایران در محل مجتمع تجاری مگا پارس برگزار شد، اظهار کرد: در سال ۹۶ هفتادمین سال تاسیس فدراسیون کوه‌نوردی را جشن خواهیم گرفت. هم‌چنین در آغاز سال و بهار۹۶ هشت کوهنورد ایرانی به روی دو قله اورست و لوتسه صعود خواهند کرد. عظیم قیچی‌ساز آخرین قله هشت هزار تایی را بدون کپسول اکسیژن صعود خواهد کرد و در این سال به جمع هشت هزار تایی‌ها خواهد پیوست. هم‌چنین در مهرماه سال جاری و در هفته‌ "تربیت ‌بدنی " اجلاس جهانی کوهنوردی با حضور بالغ بر پنجاه کشور جهان برگزار خواهد شد که این اتفاق برای دومین‌بار رخ خواهد داد.

او ادامه داد: هم‌چنین به فاصله یک روز از این مراسم، اجلاس اتحادیه کوهنوردی برگزار خواهد داد. اوج فعالیت‌های ما در این سال برگزاری بیست و پنجمین دوره رقابت‌های صخره‌نوردی آسیا خواهد بود که به میزبانی ایران برگزار خواهد شد. سنگ‌نوردی برای اولین‌بار در المپیک ۲۰۲۰ و بازی‌های جاکارتا حضور خواهد داشت و به همین دلیل قهرمانی آسیا در این دوره بسیار حائز اهمیت است زیرا موجب کسب سهمیه این دو رویداد مهم خواهد بود. این مسابقات در شهریور ماه در تهران برگزار خواهد شد که ما امیدواریم علاوه بر کسب مدال در این رقابت‌ها بتوانیم سهمیه حضور در مسابقات المپیک و بازی‌های آسیایی جاکاراتا کسب کنیم و سهمی در ارتقای این رشته ورزشی در ایران داشته باشیم.

رییس فدراسیون کوهنوردی در ادامه صحبت‌هایش هم‌چنین به کسب مدال رضا علی‌پور در مسابقات جهانی اشاره کرد و گفت‌: ما در گذشته دو مدال در بخش سنگ نوردی در مسابقات جهانی داشتیم، اما در این سال رضا علیپور مدال نقره جهانی پاریس را کسب کرد. هم‌چنین او در بازی‌های جهانی لهستان نیز به عنوان تنها نماینده ایران حضور خواهد داشت. امیدواریم با ورود سنگ نوردی به المپیک ۲۰۲۰، سهمی در ارتقای کسب مدال در المپیک داشته باشیم. من امیدوارم که مربیان ما با برنامه‌ریزی بتوانند سهم زیادی در کسب مدال‌های رقابت‌های مهم داشته باشیم.

زارعی در پایان هم‌چنین ادامه‌ داد: هزینه‌های میزبانی بسیار زیاد است. اگر بخش خصوصی نباشد میزبانی برای ما بسیار دشوار است. این رشته مخاطبان زیادی دارد و شرایط میزبانی را برای ما سخت می‌کند.

رضا گل محمدی ، مدیر کل ورزش جوانان استان تهران نیز در این نشست حضور داشت و اظهار کرد: دست تقدیر ما را به این جا رساند که آمال و آرزوهای خود را که سال گذشته در نظر گرفتیم به ثمر برساند. کارهایی که این شرکت با حمایت‌های خود انجام می‌دهد سبب می‌شود نام ایران در دنیا جاودانه شود.

این نشست با حضور رییس فدراسیون کوهنوردی جمعی از ورزشکاران و قهرمانان این رشته و رضا گل محمدی، مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران و اصحاب رسانه برگزار شد.

بیست و پنجمین دوره رقابت‌های سنگنوردی قهرمانی آسیا به میزبانی تهران و در روزهای یازدهم تا پانزدهم سپتامبر (۲۲ تا ۲۵ شهریور) در مجتمع تجاری مگا پارس برگزار خواهد شد. هم‌چنین این فدراسیون توانسته است برای دومین دوره میزبانی اجلاس جهانی کوهنوردی را به دست آورد.

به‌ گزارش ‌ایسنا، در این مراسم از پوستر مسابقات آسیایی رونمایی شد. هم‌چنین تفاهم‌نامه بین فدراسیون کوهنوردی و مجتمع مگا پارس به امضا رسید.

در این نشست خبرنگاران سوالاتی از رییس فدراسیون کوهنوردی و همچنین مدیر مجموعه مگا پارس پرسیدند.

در اولین سوال یکی از خبرنگاران درباره طول دیواره و تعداد مدال‌های توزیع شده سوال پرسید و رییس فدراسیون کوهنوردی در این باره پاسخ داد: نصب دیواره با ارتفاع پانزده متر یک استاندارد جهانی است و باید ورزشکار با یک طول طناب به بالاترین سطح دیواره برسد. فدراسیون جهانی برای این که همه کشورها در مسابقات قهرمانی آسیا در تهران حضور داشته باشند در دو بخش انفرادی و امدادی و در سه بخش سرعت، لید و بولدر مسابقات را برگزار خواهد کرد که استاندارد دیواره‌ها همین پانزده متر خواهد بود. در این مسابقات در مجموع ۱۱۶ مدال توزیع خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود که در مساحت ۲۵۰ متر و ارتفاع ۱۵ متر ساخته شود.

هم‌چنین در پاسخ به سوال این خبرنگار، موسوی از مدیران مجموعه مگا پارس، گفت‌: دیواره‌ای با ۴۲ متر عرض و ۴۱ متر ارتفاع در این مجموعه ساخته خواهد شد که به آن دیواره سبز می‌گویند. این دیواره بزرگ‌ترین دیواره سبز دنیا است که بعد از برگزاری مسابقات به دیواره صخره‌نوردی ‌اضافه خواهد شد. پوستر مسابقات نیز محصول مشترک مگا پارس و فدراسیون بوده است و بعد از سیر تحولاتی که داشته است در نهایت به تایید فدراسیون و در نهایت به تایید برگزار کننده مسابقات آسیایی رسیده است.

هم‌چنین پرسشی در خصوص ‌اسپانسر و این که چند درصد هزینه‌های این مسابقات را تقبل می‌کند و حمایت وزارت ورزش و جوانان مطرح شد که رییس فدراسیون، گفت‌: در این دوره ۵۰ درصد هزینه‌ها را مجموعه مگا پارس تقبل کرده است. وزارت  ورزش و جوانان همان طور که در سایر رقابت‌ها فدراسیون را حمایت کرده و سهم زیادی در برگزاری مسابقات داشته است، در این دوره نیز حمایت کننده خواهد بود. در این رقابت‌ها ۱۴ کشور برای حضور در رقابت‌ها در اجلاس جهانی اعلام حضور کرده‌اند که فدراسیون پیش‌بینی می‌کند که ۳۰۰ ورزشکار در این رقابت‌ها حضور داشته باشند. در این مسابقات ژاپن بیش‌ترین سهم را خواهد داشت، زیرا میزبان المپیک است. در نتیجه‌ کسب عنوان و مقام برای ما بسیار دشوار خواهد بود. ایران با سه تیم بزرگسالان، امید و نوجوانان و جوانان در این رقابت‌ها حاضر خواهد شد که ما سهم هر تیم را حدود ۲۰ ورزشکار در نظر گرفته‌ایم.

در ادامه رضا زارعی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر برگزاری مسابقات جهانی به میزبانی ایران، خاطرنشان کرد: ۲۱ مسابقه جهانی در کل دنیا برگزار می‌شود. دورنمای این فدراسیون این است که بتواند در سال‌های ۹۷ و ۹۸ مسابقات جهانی یخ‌نوردی و سنگ‌نوردی به میزبانی ایران را برگزار کند و شهرهای همانند کرمان و زنجان اعلام آمادگی کرده‌اند اما همان طور که گفتم هزینه‌های میزبانی‌ها بسیار زیاد است و هم‌چنین تجربه زیادی را می‌طلبد هر چند که ما در بخش داوری و طراحی پتانسیل‌ بالایی داریم اما باید با پشتیبانی بخش خصوصی به این رقابت‌ها ورود کنیم و گرنه نمی‌توانیم میزبانی خوبی داشته باشیم.

او هم‌چنین در آخرین سوال این نشست به برگزاری این مسابقات در هر دو بخش زنان و مردان اشاره کرد و گفت‌: این مسابقات در دو بخش برگزار خواهد شد. بانوان با پوشش مورد تایید در این رقابت‌ها حضور خواهند داشت. تعداد مدال‌های آن‌ها نیز با آقایان هم سطح خواهد بود. الناز رکابی در رقابت‌های پیشین نیز با کسب دو مدال از جمله پر افتخارترین بانوان این رشته است.

انتهای پیام

نظر شما