شناسهٔ خبر: 18173341 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

جلال ملکی سخنگوی آتش نشانی تهران در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

همسایگان رفتارهای مشکوک را اطلاع رسانی کنند/ فرزندانتان را به زور از جشن چهارشنبه سوری منع نکنید

در ماه اسفند قرار داریم وروزها به سمت چهارشنبه سوری به سرعت در حال حرکت است. چهارشنبه سوری که هرساله برای عده ای به جای شادی وپایکوبی به عزا و غم تبدیل می شده است .اما شاید امسال شرایط متفاوت باشد. حادثه پلاسکو احساسات بسیاری را جریحه دار کرد از جمله جوانان ونوجوانان.از این رومدتی است کمپینی توسط این قشر از جامعه در فضای مجازی راه افتاده است که بیایم امسال مواد محترقه را از چهارشنبه سوری حذف کنیم. تا اتش نشانان ما امسال با خیال راحت در کنار خانواده هایشان این مراسم را جشن بگیرند.

صاحب‌خبر -

جلال ملکی سخنگوی آتش نشانی تهران در گفت‌وگو با جام جم آنلاین از برگزاری چنین کمپین هایی استقبال کرد و گفت: وجود چنین کمپین هایی نشانه بلوغ فکری نوجوانان ماست که با وجود سن نوجوانی که دارای هیجان خاصی است ولی خیلی عاقلانه رفتار می‌کنند.

وی حادثه پلاسکو را نیز در این رابطه بی تاثیر ندانست و افزود: برخی از مردم با راه اندازی چنین کمپین‌های خواستند همدردی خود را با حادثه پلاسکو که جامعه را غم زده کرده بود ابراز و به نوعی از وقوع حوادثی مشابه جلوگیری کنند که قابل تقدیر است سازمان آتش نشانی نیز از چنین حرکت‌هایی استقبال و حمایت می‌کند.

ملکی در باره اقدامات سازمان آتش نشانی برای کاهش خطرات چهارشنبه سوری در سال جاری، گفت: ما برای چهارشنبه سوری امسال استقرارهای مختلف در سطح شهر خواهیم داشت این استقرارها در پاساژها، خیابان های شلوغ و چهار راه‌ها برگزار می شود و حتی از امکانات و تجهیزات نواحی شهرداری نیز استفاده خواهد شد.

وی همچنین از استقرار نیروهای دونفره پیاده با خاموش کننده در خیابان ها و مکان های مختلف شهر خبر داد و افزود: در کنار نیروهایی با خودرو که در سطح شهر گشت می‌زنند نیروهای پیاده دونفره که خاموش کننده نیز با خود به همراه دارند در روزهای نزدیک به چهارشنبه سوری در خیابان‌ها مستقر خواهند شد.

به گفته ملکی آتش نشانی سال گذشته حدود هزار نقطه در تهران راتحت پوشش قرا داده بود که امسال نیز افزایش خواهد یافت و علاوه برآن تیزرهای تبلیغاتی از طریق صدا وسیما و فضاهای مجازی از سوی سازمان برای جلوگیری از وقوع خطرات احتمالی توزیع خواهد شد.

خانواده‌ها همکاری کنند

وی با اشاره به اینکه چهارشنبه سوری جشن ملی و آیینی ماست و هیچ کسی قصد مخالفت با این جشن را ندارد، گفت: اگر نیروهای انتظامی و آتش نشانی در شب چهارشنبه سوری در میان مردم حضور پیدا می کنند صرفا بخاطر ایجاد امنیت است تا شبی آرام وبیاد ماندنی را برای هموطنان ما فراهم کنند.

البته سخنگوی آتش نشانی معتقد است که این آرامش واطمینان بدون همکاری خانواده ها و پدرو مادرها امکان پذیر نیست.

وی در عین حال به پدر و مادرها پیشنهاد کرد که به زورفرزندتان را از برگزاری جشن چهارشنبه سوری منع نکنید چراکه در این صورت فرزندانتان از تیررس شما خارج می شوند و این جشن را با غریبه‌ها برگزار خواهند کرد غریبه هایی که شما آنها را نمی شناسید و قطعا به مانند شما دلسوز نخواهند بود.

وی به نقش پدربزرگ ها و مادربزرگ ها در اموزش وآگاهی فرزندان تاکید کرد و گفت: سعی کنید فرزندانتان را با رسوم واقعی چهارشنبه سوری آشنا کنید.

وی همچنین تاکید کرد جوانان به هر آتشی که در خیابان ها روشن شده است توجه نکنند چرا که در بسیاری از مواقع مشاهده شده که درون این آتش ها مواد منفجره وجود داشته و انفجار آن آسیب‌های جدی برای افرادی که دور آن قرار داشتند بوجود آورده است.

حرکت های مشکوک را اطلاع دهید

ملکی یکی از راه‌های کاهش آسیب های چهارشنبه سوری را همکاری مردم دانست و گفت: برخی مردم ممکن است در همسایگی خود رفتارهای مشکوک در خصوص جمع آوری مواد محترقه و منفجره از سوی همسایگان مشاهده کنند لطفا این افراد حتما به پلیس اطلاع دهند تا از احتمال وقوع خطرات جدی تر جلوگیری کنند.

وی در این زمینه به نمونه هایی از وجود چنین فعالیت هایی در سال گذشته اشاره کرد و اظهارداشت: سال های قبل انبارهایی از مواد محترقه داشتیم که براثر انفجار منجر به مرگ دو الی 3 نفر شده بود.وقتی از همسایگان پرسیدیم آیا شما در این محل رفت وآمدهای مشکوک ندید؟ می‌گفتند چرا دیدیم و متوجه فعالیت آنها شده بودیم ولی به دلیل اینکه نکند از نون خوردن بیفتند اطلاع ندادیم. این درحالیست که اگر اطلاع می دادند دیگر آن چند نفر فوت نمی کردند.

وی همچنین ادامه داد: یک کارگاه ناایمن حتی می‌تواند یک ساختمان با اهالی اش را تهدید کند زیرا این مواد شیمیایی بقدری خطرناک هستند که بالقوه نیز می‌توانند خطرناک باشند. به عنوان نمونه چند سال پیش در زیرزمین یک آپارتمانی، انباری کوچکی بود که در آن مقادیری مهمات نگهداری می‌شد. صاحب انباری به ناگاه متوجه وقوع خطر می شود و سریع خود و خانواده‌اش را از آپارتمان دور می‌کند خودشان نجات می یابند ولی تعدادی از همسایگان فوت می کنند وقتی با اهالی ساختمان صحبت کردیم می گفتند متوجه چنین فعالیتی شده بودیم و فکر می کردیم رفتار انسانی نیست که اطلاع دهیم.در حالیکه اطلاع رسانی چنین حرکت هایی هم خداپسندانه و هم جزوحقوق شهروندی است.

ملکی قرار گرفتن مواد محترقه در کیف دانش آموزان را نیز خطرناک دانست و گفت: ممکن است این کیف ها به این طرف وآن طرف پرت شوند و لذا حادثه بیافریند. از این روخانواده ها خصوصا مادرها که با زیروبم کارهای فرزندانشان آشنا هستند حتما کیف و وسایل شخصی فرزندانشان را مورد بازرسی قرار دهند.تا چنانچه مواد محترقه دیدند آن را معدوم کنند.

وی به برپایی آتش در جای امن بر روی موزاییک و دور از فضای سبز اشاره کرد و افزود: چهارشنبه سوری 20 سال پیش که پدران ما برگزار می کردند بسیار زیبا بود نه چهارشنبه سوری امروزی. امروزه فرزندان ما هیچ شناختی از رسوم چهارشنبه سوری مثل قاشق زنی وفال گوش ایستادن ندارند. فقط فکر می کنند چهارشنبه سوری یعنی آتش بازی.

سخنگوی آتش نشانی همچنین برپایی آتش های بزرگ را حتی بدون وجود مواد محترقه خطرناک دانست و اظهارداشت: گاهی اوقات این آتش ها بقدری بزرگ هستند که از کنترل خارج می شوند لذا این آتش ها که شعله های آنها به سیم های برق نیز می رسند می توانند خطرساز باشند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که چهارشنبه سوری امسال دیگر مانند سال های گذشته صحنه جنگ نباشد و خوشبختانه نیز از ابتدای اسفند تا کنون اوضاع بسیار آرام بوده است و امیدواریم همچنان ادامه داشته باشد.

نظر شما