شناسهٔ خبر: 18173110 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: نما | لینک خبر

ورود غیرمجاز شهرداری به درمان اعتیاد

رئیس كارگروه كاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام از ورود غیرمجاز شهرداری به درمان اعتیاد انتقاد كرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش نما به نقل از ایلنا: رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام از ورود غیرمجاز شهرداری به درمان اعتیاد انتقاد کرد.

سعید صفاتیان درباره بیمه درمان معتادان گفت: در سال 87 و 88 که اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر در دستور کار قرار گرفت به این موضوع توجه شد و بیمه معتادان در قانون گنجانده و وزرات رفاه مسئول این امر شد.

وی ادامه داد: در نهایت درسال 89، براساس ماده 15 قانون مبارزه با مواد مخدر که درمان معتادان را مورد توجه قرار می دهد، این عمل به این قانون برعهده وزارت رفاه قرار گرفت که متاسفانه تا دو سه سال بعد اتفاق خاصی نیفتاد تا اینکه در دولت یازدهم با فشارهای ستاد مبارزه با مواد مخدر به وزارت رفاه و بحث‌هایی که در کمیته درمان صورت گرفت قرار شد؛ وزارت رفاه به حوزه بیمه معتادان ورود کند.

وی با اشاره به اینکه طی سال‌های 92 و 93 هرسال 22 یا 23 میلیارد تومان بودجه برای بیمه معتادان در نظر گرفته شد که متاسفانه در جای دیگر هزینه شد، ادامه داد: سال 94 شروع کار بود به این نحو که حدود 10 هزار نفرتحت پوشش بیمه درمان معتادان قرار گرفتند. در اوایل سال 95 نیز میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای این بیمه 2 یا 3 میلیارد تومان بود که در جلسه 133 ستاد مبارزه با مواد مخدر که با حضور رئیس جمهور برگزار شد این رقم به 66 میلیارد تومان رسید و برای سال آینده نیز مبلغ این بودجه به 75 میلیارد تومان است.

صفاتیان در این باره توضیح داد: بیمه درمان معتادان بیشتر برای کودکان، زنان و افرادی که بیماری HIV و پرخطر دارند در نظر گرفته شده و بیشتر مراکز دولتی طرف قرار داد این بیمه هستند و مراکز هم ملزم شدند که با مراکز DIC یا همان مراکز گذری که معتادان پرخطر را پوشش می‌دهند ارتباط برقرار کنند و بیمه را برای آنها نیز برقرار کنند.

رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: قرار بود؛ 10 درصد مراکز خصوصی تحت پوشش این برنامه قرار بگیرند که استقبال خوبی از سوی این مراکز صورت نگرفت زیرا پرداخت پول بیمه‌ها دیرهنگام بوده و حداقل 6 ماه طول می‌کشد.

آمار دقیقی از افر اد تحت پوشش بیمه اعتیاد در دست نیست

وی ضمن اظهار بی‌اطلاعی از تعداد دقیق افرادی که تحت پوشش برنامه‌های بیمه هستند،‌ عنوان کرد: این گزارش‌ها دقیق نیست و اگر قرار باشد، اینگونه کار شود؛ بهتر است به جای آنکه پول برای بیمه درمان معتادان صرف شود این مبلغ در برنامه‌های کارشناسی گنجانده شده و مستقیما توسط وزارت رفاه یا ستاد مبارزه با مواد مخدر یا سایر دستگاه‌های متولی با مراکز قرار داد بسته شود و پول مستقیما به این مراکز و خصوصا مراکز DIC داده شود تا بتوانیم برنامه‌های کاهش آسیب را در کشور تقویت کنیم.

صفاتیان با تاکید براینکه بیمه درمان معتادان مربوط به معتادان بی‌بضاعت بود و در سال 89 برای وزارت رفاه در خصوص معتادان بی‌بضاعت تکلیفی مشخص شد، خاطرنشان کرد: در آن سال وزارت رفاه به تکلیف خود در این زمینه که معتادان بی‌بضاعت را تحت پوشش بیمه قرار دهد، عمل نکرد و این ضعف عملکرد باعث افزایش تعداد معتادان خیابانی در کشور شد.

وی عدم هماهنگی میان شهرداری و سازمان بهزیستی برای ورود به عرصه مبارزه با اعتیاد در کشور و انجام اقدامات غیرتخصصی توسط شهرداری را از عوامل ایجاد ضعف در هماهنگی مدیریت و نحوه تخصیص بودجه بیمه درمان معتادان دانست و خاطرنشان کرد: وزارت رفاه باید پاسخگوی این موضوع باشد که چه تعدادی در مراکز درمان اعتیاد کشور تحت پوشش بیمه درمان معتادان قرار گرفته‌اند هرچند که ستاد مبارزه با مواد مخدر پی‌گیر این موضوع هست، اما ما هنوز گزارشی در این زمینه دریافت نکرده‌ایم.

رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام، تصریح کرد: شهرداری وظیفه دارد در حوزه زیرساختی عمل کند، اما متاسفانه وارد حوزه درمانی شده که این موضوع مشکلات زیادی به وجود آورده است.

وی با اشاره به به بند 95 برنامه ششم توسعه که در مجلس به تصویب رسیده و شهردرای و سازمان بهزیستی کشور را موظف می‌کند که هر دو با هم در زمینه معتادان پرخطر فعالیت کنند، بیان کرد: حالا بحث سر آن است که این دو دستگاه در سال آینده قصد دارند چگونه به این موضوع ورود کنند و چه اقداماتی در این حوزه انجام دهند؟

صفاتیان خاطرنشان کرد: در قانون مدیریت شهری که تازه از دولت به مجلس رسیده است، جایگاه شهرداری ها در حوزه اعتیاد مشخص شده است. شهرداری متولی اصلی شهر است و ما انتظار داشتیم که در این مدت شهرداری و شورای شهر تهران به آسیب‌هایی مثل اعتیاد ورود پیدا کند، اما می‌بینیم که شورای شهر به این موضوع ورود پبدا نکرد و 20 هزار نفر معتاد خیابانی در سطح شهر تهران را مورد توجه قرار نداد و سرانجام مشخص نشد شهرداری یا بهزیستی کدام ‌یک باید در این خصوص فعالیت کند.

معتادان مبتلا به ایدز تحت پوشش بیمه درمان اعتیاد

رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تاکید براینکه شورای شهر باید بر عملکرد شهرداری ولو در زمینه اعتیاد نظارت کند، گفت: این موضوع را در شورای شهر نمی‌بینیم و امیدواریم افرادی که در آینده وارد این نهاد می‌شوند، متخصص بوده و فعالیت کنند.

صفاتیان همچنین عنوان کرد: بیمه معتادان به بیماران دارای اچ آی وی ایدز نیز تعلق می‌گیرد، زیرا 60 درصد ابتلا به این بیماری در کشور ما به دلیل اعتیاد تزریقی است و افرادی که به مراکز کاهش آسیب‌ اعتیاد مراجعه می‌کنند، می‌توانند تحت پوشش این بیمه قرار بگیرند اما افرادی که به دلایلی غیر از اعتیاد تزریقی به ایدز مبتلا شده‌اند؛ تحت پوشش این بیمه قرار نخواهند گرفت.

این درمانگر اعتیاد گفت: آمارهای قدیمی زیاد قابل اعتماد نیست و منتظر اعلام نتایج پژوهش انجام شده توسط سازمان بهزیستی در خصوص شیوع شناسی اعتیاد هستیم که این کار باید توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام شود،

وی تصریح کرد: رئیس سازمان بهزیستی همان زمان تعداد معتادان را 2 و نیم میلیون نفر اعلام کرد که ستاد گفت؛ این رقم را قبول نداریم اما آمار یک میلیون و 325 هزار نفری که 5 سال پیش اعلام شد و همان زمان هم درباره‌اش بحث بود نیز آماری نیست که مورد نظر باشد.

وی خاطرنشان کرد: طبق برنامه ششم توسعه ستاد مبارزه با مواد مخدر مسئول کاهش 25 درصدی آمار اعتیاد در کشور است و باید تا آن زمان اعداد و ارقام خود را مشخص کند و تا این کار را نکند، نمی‌تواند به برنامه‌ها ورود کند، زیرا هنوز مشخص نیست که از کجا می‌خواهد اقدامات خود را شروع کند که 25 درصد کاهش در آمار اعتیاد را شاهد باشیم.

برچسب‌ها:

نظر شما