شناسهٔ خبر: 18172976 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

آیت‌الله العظمی نوری همدانی:

مردم با بیکاری و تورم نمی‌توانند شاد باشند/ ایجاد رشته مناظره در حوزه

گروه حوزه‌های علمیه: مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه حفظ نظام در گرو خدمت به مردم است تاکید کرد: برخی می‌گویند بگذارید مردم شاد باشند و شادی کنند ولی با بیکاری، گرانی و تورم چگونه می‌توانند شاد باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی حسین نوری همدانی امروز 9 اسفندماه در درس خارج خود در مسجد اعظم با اشاره به جنگ نرم گفت: قرآن، پیامبر و دین اسلام قبل از آن که دستور جهاد با شمشیر را بدهند به مناظره پرداخته‌اند که تمامی مناظرات ائمه در احتجاج طبرسی آمده است.

این مرجع تقلید با اشاره به سپردن نقش‌های مختلف علمی از سوی امام باقر و امام صادق(ع) به اصحاب خاص خویش تصریح کرد: برخی اصحاب متخصص علم قرآن اعم از قرائت و ...، برخی متخصص فقه، برخی متخصص رشته‌های دیگر بوده‌اند و صادقین(ع) نیز جوابگویی در این امور را برعهده این اصحاب گذاشته بوده‌اند و می‌فرمودند حرف آنان حرف ما هست. امام صادق، در هفت رشته علمی هفت صحابی را معرفی کرد و مناظراتی میان این هفت نفر و مخالفان امام برگزار و اصحاب امام به پیروزی رسیدند.

آیت‌الله العظمی نوری همدانی با بیان اینکه مناظره بسیار مهم است و حقایق را روشن می‌کند تصریح کرد: ما در بحث و مناظره در مورد حضرت زهرا(س) با اهل سنت سه مسئله را مطرح می‌کنیم اول اینکه حدیثی وجود دارد که اگر کسی بمیرد در حالی که امام زمان خود را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است؛ دوم اینکه پیامبر فرمود: فاطمه پاره تن من است؛ هر کس فاطمه را آزار دهد مرا آزار داده و هر کسی مرا بیازارد خدا را آزار داده است و سوم اینکه حضرت فاطمه(س) وقتی خلفا خواستند به ملاقات ایشان در اواخر عمر بیایند با غضب با آنان برخورد کرد و با همان حالت ناراحتی از دنیا رفتند.

این مرجع تقلید عنوان کرد: لازم است در حوزه رشته‌ای برای مناظره وجود داشته باشد و افراد در  سطح بالا تخصص پیدا کنند تا در  جنگ نرم کنونی دست برتر را داشته باشیم و دشمنان و مخالفان سوء استفاده نکنند.

وی افزود: گاهی یکنفر در مناظره از صدها هزار شمشیر زن بیشتر می‌تواند خدمت کند به همین دلیل مناظره بسیار مورد توجه قرآن و ائمه و پیامبر بوده و در سیره پیامبر و ائمه این مسئله به خوبی قابل پیگیری است و مصادیق زیادی در این زمینه وجود دارد. 

وی با بیان اینکه روایات فاطمیه دوم اقوی نسبت به اول است گفت: این ایام فرصت خوبی برای تبلیغات و تبیین حقایق اسلامی است زیرا شهادت حضرت زهرا(س) جریان بسیار مهمی است و ایشان اولین شهید راه ولایت هستند به همین دلیل بسیاری از علما از جمله سیدمرتضی در شافی و شیخ طوسی در آثارشان به این مسئله پرداخته‌اند.

 وی با بیان اینکه ما هم باید در نظام علوی فاطمی این مسایل را در صدر قرار دهیم خطاب به کسانی که دل در گرو آمریکا دارند اظهار کرد: کسانی که دلشان به آمریکا خوش است بدانند اگر روزی دستشان برسد اولین کارشان مبارزه با مظاهر اهل‌بیت است همان طور که رضاخان وقتی مسلط بر مردم شد دست به آن جنایات زد.

وی با بیان اینکه انقلاب و تشیع زنده به عاشورا و ایام فاطمیه است تاکید کرد: راه نگهداری این نظام هم خدمت به مردم است؛ زیرا همین مردم به میدان آمدند و حماسه آفریدند تا استبداد و استکبار از کشور قلع و قمع شدند.

وی افزود: نامه‌هایی از مردم در مورد گرانی و بیکاری و ... به ما می‌رسد و برخی مسئولان فقط می‌گویند مردم باید شاد باشند و شاد باشند ولی با گرانی و بیکاری که کسی نمی‌تواند شاد باشد؛ وقتی اینقدر بیکاری و گرانی است مردم چگونه شاد باشند.

نظر شما