شناسهٔ خبر: 18172892 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

واگذاری استانی از افغانستان به ایران برای کشت جایگزین خشخاش

تسنیم

وزیر کشور در حاشیه کنفرانس بین‌المللی تهران علیه مواد مخدر و جرایم سازمان یافته از موافقت دولت افغانستان برای واگذاری یک استان این کشور به ایران به منظور اجرایی کردن طرح کشت جایگزین خشخاش خبر داد.

صاحب‌خبر -
به گزارش مشرق، عبدالرضا رحمانی فضلی در حاشیه کنفرانس بین‌المللی تهران علیه مواد مخدر و جرایم سازمان‌یافته که صبح امروز برگزار شد، در جمع خبرنگاران حاضر شد و اظهار داشت: این کنفرانس با حضور نمایندگان 35 کشور و 12 سازمان بین‌المللی و معاون دبیرکل سازمان ملل با موضوع همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان‌یافته برگزار شد.  
 
وی در خصوص محورهای برگزاری این کنفرانس بین‌المللی گفت: مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان‌یافته، انتقال اطلاعات و همکاری‌های مشترک، مبارزه با پولشویی به خصوص در کشورهایی که بیشترین مصرف مواد مخدر را دارند، آموزشف معیشت جایگزین و کشت جایگزین در کشور افغانستان از محورهای اساسی این کنفرانس بین‌المللی بود که خوشبختانه در بیانیه نهایی تدوین شده این اجلاس نیز به توافقات خوبی دست یافته‌ایم و امیدواریم در پایان این اجلاس به تایید همه حضار شرکت‌کننده برسد.  
 
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه موضوع مبارزه با مواد مخدر یک مسئله جهانی است، گفت: این بلیه یک مسئله جهانی است و نمی‌توان از یک یا چند کشور منطقه‌ای انتظار حل آن را داشت و امروز هم معاون دبیرکل سازمان ملل و رئیس UNODC از تلاش ایران که 75 درصد کشفیات جهانی موادمخدر را به خود اختصاص داده است تقدیر و تشکر کرد.  
 
* کارشناسان پولشویی سازمان ملل در دفتر تهران مستقر می‌شوند
 
رحمانی فضلی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص چرایی عدم حمایت کافی مجامع بین‌المللی از ایران به عنوان کشور پیشرو در امر مبارزه با مواد مخدر گفت: تاکنون کشورمان تقاضاهایی در حوزه تجهیزات فنی، سگ‌های موادیاب، تبادل اخبار و اطلاعات و کمک‌های مالی در موضوع پیشگیری و آموزش است که متاسفانه به واسطه تحریم‌ها هیچ وقت کشورهای دنیا و مجامع بین‌المللی همکاری لازم را با ما نداشتند که این عدم همکاری همواره از سمت ما غیرقابل قبول عنوان شده بود ولی خوشبختانه بعد از اجرایی شدن توافقنامه برجام اتفاقات خوبی در خصوص تحویل چند قلاده سگ موادیاب افتاد و در موضوع واگذاری تجهیزات موردنیاز نیز قول‌های مساعدی به ما داده شده است.  
 
وی با تاکید بر اینکه کشور ایران هیچگاه خواستار کمک‌های مالی نبوده و این خواسته هیچ وقت در اولویت ما قرار نداشته است، افزود: ما چندان به دنبال کمک‌های مالی نیستیم و مهم‌ترین بخش نیازهای ما در موضوع  تجهیزات، اخبار و اطلاعات و مبارزه جدی با پولشویی است.  
 
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: با توجه به خواسته ایران در بحث مبارزه با پولشویی مقامات سازمان ملل قول دادند تا در دفتر تهران کارشناسان پولشویی مستقر شوند و در اجلاس امروز نیز با بحث تخصصی در این بخش چند طیف مختلف به بحث گذاشته خواهد شد.  
 
* کشورهای غربی اراده‌ای برای ردیابی اموال قاچاقچیان موادمخدر در بانک‌های اروپایی ندارند
 
رحمانی فضلی در خصوص عدم همکاری کشورهای غربی و اروپایی در پیگیری اموال و پول‌های کلان قاچاقچیان مواد مخدر که در بانک‌های غربی و اروپایی دپو می‌شوند گفت: موضوع پیگیری اموال قاچاقچیان موادمخدر و پول حاصل از قاچاق موادمخدر در دستور کال دولت ایران است و وزیر خارجه، وزیر اقتصاد و من نیز بارها در محافل بین‌المللی پیگیری‌های خود را در این بخش انجام دادیم.  
 
وی ادامه داد: البته تفاهمنامه‌هایی با کشورهای مختلف داشته‌ایم اما متاسفانه اراده جدی برای ردیابی و رصد دائمی در حوزه عواید مالی ناشی از قاچاق مواد مخدر نمی‌بینیم، این در حالی است که آمارهای به دست آمده حاکی از گردش 6 میلیارد دلاری حاصل از تجارت نامشروع موادمخدر در دنیا است که متاسفانه همه این پول‌ها در کشورهای مقصد دپو می‌شود ولی امیدواریم با تلاش‌های انجام گرفته زمینه تحقق خواسته‌های ما در مبارزه با پولشویی قاچاقچیان موادمخدر بیش از پیش محقق شود.  
 
* واگذاری یک استان افغانستان به ایران برای اجرایی کردن کشت جایگزین خشخاش  
 
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به یکی دیگر از خبرنگاران حاضر در جلسه در خصوص اقدامات منطقه‌ای و جهانی در قبال کشور افغانستان به عنوان بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر دنیا گفت: وزیر کشور افغانستان امروز در این اجلاس نیز اعتراف داشتند که متاسفانه به دلیل عدم ثبات سیاسی افغانستان، دخالت کشورهای خارجی و همچنین شبکه عظیم تروریستی و شرارت در این کشور، دولت مرکزی افغانستان علی‌رغم تمام تلاش‌های انجام شده نیازمند کمک‌های بین‌المللی و منطقه‌ای است.  
 
وی با بیان اینکه کشت جایگزین، معیشت جایگزین و توسعه پایدار در مقابله با قاچاق مواد مخدر در افغانستان از برنامه‌های پیشنهادی ایران است، اضافه کرد: ما به عنوان کشور همجوار افغانستان در قالب همکاری‌های دوجانبه، با مشارکت دیگر کشورهای همسایه افغانستان، برنامه‌هایی برای حل این مسئله پیشنهاد دادیم که سال قبل نیز مطرح کردیم که ایران حاضر است یک استان افغانستان را تحویل بگیرد و کشت جایگزین را در آن عملیاتی کنند که این امر در اجلاس وین و نیویورک مطرح شد و دولت افغانستان نیز آن را پذیرفت ولی با توجه به اینکه تامین امنیت این استان برعهده کشور افغانستان است به دنبال تعریف مشخصی در این بخش هستیم و وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و... در حال پیگیری موضوع هستند.  
 
* کلید خوردن جمع‌آوری 40 هزار معتاد متجاهر در 12 استان از 20 اسفند  
 
رحمانی فضلی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با نگرانی زعفران‌کارهای ایرانی از اجرایی شدن طرح کشت جایگزین در افغانستان و احتمال کشت زعفران در این کشور، گفت: تا این لحظه بحثی در خصوص نوع محصول و کشت جایگزین خشخاش به میان نیامده ولی در مجموع نگرانی از این حیث وجود ندارد چرا که بازار زعفران در دنیا آنقدر بزرگ است که جای هیچ نگرانی نیست.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص وضعیت توزیع مواد مخدر در داخل کشور نیز گفت: خوشبختانه با سیاست‌گذاری‌های دولت و اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر شاهد فضای خوبی در مقابله و پیشگیری با اعتیاد هستیم و در حوزه درمان و جمع‌آوری معتادان نیز اقدامات خوبی انجام گرفته است. به طوری که در شهر تهران بیش از 8 هزار و 500 معتاد متجاهر تحت درمان قرار گرفتند.
 
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اضافه کرد: همچنین روز گذشته در جلسه با مسئولان 12 استان کشور به 40 هزار معتاد متجاهر که در آنها حضور دارند، مقرر شد از 20 اسفند مقابله با خرده‌فروشان این استان‌ها و طرح ساماندهی و جمع‌آوری معتادان متجاهر آنها در دستور کار قرار گیرد.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر کاهش 5 درصدی سالانه اعتیاد در کشور، پیش‌بینی‌های لازم در این خصوص انجام شده و در برنامه ششم نیز برنامه‌های اتخاذشده گنجانده شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما