شناسهٔ خبر: 18172663 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

شعر‌های آخرین شاعر نسل بیت به ایران آمد

«امریکا» مجموعه سروده‌های امیری باراکا با ترجمه فرید قدمی منتشر شد.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مجموعه شعر «آمریکا» با شعر بلند «یکی آمریکا را به باد داد» آغاز می‌شود و درادامه شعرهای کوتاه و دو مقاله از امیری باراکا و فرید قدمی در این کتاب ارائه شده است. 

 «آمریکا» با برگردان فرید قدمی، در 84 صفحه، با شمارگان 1100 نسخه، به بهای 8000 تومان توسط نشر نیماژ منتشر شده است.
 
در مقدمه مترجم بر این اثر  آمده است: «اِمیری باراکا، با نام اصلی ایورت لیروی جونز، در هفتم اکتبر 1934 در خانواده‌ای سیاهپوست در نیوآرک ایالت نیوجرزی به دنیا آمد. پدرش پستچی بود و مادرش مددکار اجتماعی. باراکای جوان به دانشگاه روتگرز رفت و دو سال در آنجا درس خواند. سپس به دانشگاه سیاهپوستی هاوارد رفت و در 1954 در رشته‌ی زبان انگلیسی لیسانس گرفت. برای سه سال تفنگدار نیروی هوایی شد. به نیویورک رفت و با جنبش هیپیزم و نسل بیت آشنا شد. آلن گینزبرگ، شاعر بزرگ نسل بیت، تاثیر بی چون‌و‌چرایی بر ادبیات او گذاشت.»


در بخشی از شعر «یکی آمریکا را به باد داد» نوشته است:
«کار سوزاک نبود
توی تنبان‌ها
کار آن مریضی‌ها
که در ملافه‌های سفید
قتل‌عام  کرده مردمان سیاه
و ترور کرده شعور و منطق را
بیشتر بشریت را
همچنان که کیف می‌کنند آن‌ها»
  
به گزارش ایبنا، «امیری باراکا»، شاعر، فعال حقوق بشر، هنرپیشه و نویسنده، در آمریکا متولد شد و پس از 80 سال از دنیا رفت. این فعال حقوق بشر از جنبش نظامی سیاه‌پوستان جدایی‌طلب حمایت کرده بود و نزدیک به 20 سال در دانشگاه دولتی نیویورک تدریس می‌کرد.
 
امیری باراکا را می‌توان آخرین شاعر رادیکال نسل بیت دانست. این شاعر که اولین مجموعه شعرش را در سال 1961 منتشر کرد، داستان کوتاه‌، رمان‌، مقاله‌، نمایشنامه هم می‌نوشت. باراکا اپراهای جاز هم کار می‌کرد. «موسیقی سیاه‌ها در آمریکای سفید» کتاب‌های غیر داستانی و «سخنرانی مرده» مجموعه شعر باراکاست که بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
 
از جوایزی که امیری باراکا به دست آورده است می‌توان به جایزه اُبی، مدال جیمز ولدون جانسون، جایزه بنیاد راکفلر، جایزه پن فاکنر، جایزه‌ی آکادمی علوم و هنرهای امریکا و جایزه لنگستون هیوز اشاره کرد.
 
او پس از حملات تروریستی یازده سپتامبر کتاب «یکی آمریکا را به باد داد و دیگر شعرها» را منتشر کرد.
 
باراکا در سال 1965 پس از ترور مالکوم انگلیس باراکا در حوزه جنبش هنر سیاه فعالیت گسترده کرد. 

نظر شما