شناسهٔ خبر: 18172559 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آغاز مرمت آسبادهای خسارت دیده از بارندگی در نشتیفان خواف

مشهد- ایرنا- مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواف گفت: مرمت قسمتی از آسبادهای نشتیفان واقع در شهرستان خواف خراسان رضوی که در بارندگی های اخیر دچار آسیب شده بود، آغاز شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی، محمود باعقیده اظهار کرد: با توجه به شدت بارندگی هفته گذشته و وقوع سیل در بعضی نقاط، به تعدادی از ابنیه تاریخی شهرستان از جمله مزار کبودانی، آسبادهای نشتیفان، قلعه تاریخی سنگان، بافت تاریخی خواف و خرگرد که مصالح آن عمدتا از خشت و گل است، صدماتی وارد شده است .
او افزود: با توجه به نزدیکی آغاز سال جدید و به منظور آماده کردن بناهای تاریخی شهرستان برای بازدید گردشگران و مسافران و باتوجه به کمبود شدید منابع مالی، عملیات مرمت قسمتهای آسیب دیده در آسبادهای نشتیفان شامل دیوار چینی و کاهگل کشی با مشارکت شهرداری و شورای اسلامی آغاز شده و در صورت تامین اعتبار بقیه آثار هم مرمت خواهد شد.
مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواف گفت: آسبادهای نشتیفان در شهر نشتیفان از توابع بخش مرکزی خواف در خراسان رضوی قرار دارد که از بزرگترین مجموعه های خشت، گل و چوب بازمانده از دوره صفویه و بزرگترین و قدیمی ترین مجموعه آسبادهای جهان محسوب می شود.
آسبادهای نشتیفان خواف از جمله آثار تاریخی با قدمت بیش از 1400 سال است که هم اکنون ثبت جهانی این آثار از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی و سازمان متبوع در تهران در حال پیگیری است.
هم اکنون تنها 107 آسباد در مناطق شهری و روستایی خواف به صورت پراکنده وجود دارد که بیشترین شمار آسبادها در خواف در شهر نشتیفان با 36 آسباد کامل و 6 مورد بقایای به جای مانده از آنهاست.
مرکز شهرستان خواف در 250 کیلومتری مشهد واقع است.
7496/5132
خبرنگار: آرزو جاودانی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی

نظر شما