شناسهٔ خبر: 18171307 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شیرازه | لینک خبر

معاون اجرایی شهرداری شیراز:

در حادثه برمشور تيرهاي زهرآگيني به سمت شهرداري پرتاب شد!

صاحب‌خبر -
شیرازه- حادثه برمشور را توجیه نمی کنم؛ این حادثه علل مختلفی داشته است که دستگاه قضايي براساس قانون، پرونده‌اي تشكيل داده و كارشناساني موضوع را بررسي كرده و مي‌كنند.

معاون اجرايي و خدمات شهري شهرداري شيراز با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران گفت: در حادثه برمشور، اينكه به‌دنبال يك مقصر باشيم، درست نيست.
رمضان اميني افزود: سايت دفن زباله از سال 75 محل دفن زباله شيراز بوده در حالي كه نه لاگن شيرابه طراحي شده بود و نه فكري به حال گازهاي توليدي زباله شده بود.

وي با تصريح اينكه این سايت هنوز هم در كشور نمونه است، خاطرنشان کرد: شهرداری شیراز سال 85 قرارداد احداث سلول دفن بهداشتي را در اين منطقه با دانشگاه شيراز منعقد كرد و اسنادش هست، خاك‌برداري سلول دفن در سال 88 تمام شد و سال 89 سورتينگ و لاگن شيرابه در محل نصب شد.



اميني بیان داشت: در بررسي علل حادثه برمشور بايد به شيوه دفن، شيوه اطفاء، شيوه مديريت و بسياري عوامل توجه كرد، بايد متوجه بود كه در تاريخ 28 فروردين؛ 96 ميلي‌متر باران در آن نقطه نازل شده و 14 ارديبهشت زلزله‌اي به‌وقوع پيوسته كه كانونش برمشور بوده است.

وي با تاكيد به اينكه حادثه برمشور، رخدادي بسيار نادر به‌شمار مي‌رود، گفت: شيرابه‌اي كه سال‌ها در زير زباله جريان داشته با توجه به رويدادهاي جوي و زميني، موجب نشست زمين شده بود.

 اميني گفت: اين حادثه تنها موجب شد كه تيرهاي زهرآگيني از اطراف به سمت شهرداري پرتاب شود، حال آنكه شهرداري مقصر نبود، اينكه مي‌گويند دفن بهداشتي نيست و شيرابه بايد از ابتدا مديريت مي‌شد، بايد به شيوه‌نامه‌ها و دستور‌العمل دفن مراجعه كرد، اينكه چه كسي بايد محل را جانمايي مي‌كرد و چه كسي تامين اعتبار مي‌كرد و ... همه اين‌ها هست.



 امینی  درخصوص جمع آواری کارتن خواب ها اظهار داشت:  حدود 75 درصد از متکدیان و کارتن خواب ها بومی نیستند و شهرداری اگرچه در این زمینه وظیفه‌ای نداشته اما با راه‌اندازی اردوگاه به جمع‌آوری معتادان، کارتن‌خواب‌ها و متکدیان  بومی فارس پرداخته است.

وی افزود: ما در مواردی برخی از معتادانی که زباله‌گردی می‌کردند را در این اردوگاه‌ها ترک مواد داده و به صورت قانونی در بحث تفکیک زباله با شهرداری همکاری خواهند کرد.
وی اضافه کرد: شهرداری در این زمینه بیش از سهم خود نیز انجام داده و نمی‌توانیم پول عوارض مردم شیراز را به جای اعتبارات و بودجه‌هایی که دستگاه‌های متولی در این زمینه دارند، هزینه کنیم.

معاون اجرایی شهرداری شیراز ضمن اشاره به اینکه در فرودین ماه سال جاری شهرداری هزار نفر از کارتن خواب ها را جمع آوری کرده است ولی به دلیل نبود مکان مناسب در سطح شهر رها شده اند، گفت: ما شاید متولی جمع‌آوری افراد باشیم اما نگهداری و ساماندهی آنان وظیفه ما نیست‌ زیرا شهرداری روان‌شناس و روان‌پزشک و مددکار در اختیار ندارد و نمی‌تواند پول این شهر را  صرف معتادان سایر نقاط کشور کرده و آنان را نگهداری و درمان کند.

وی خاطرنشان کرد: از روز اول مهرماه خودروهای روباز حمل زباله اعم از نیسان، خاور و هرگونه خودروی غیراستاندارد دیگر جای خود را به خودروهای ویژه این کار می‌دهند.

امینی از اختصاص حدود 7 میلیارد تومان برای خرید خودروهای مجهز به دستگاه های مکانیزه خبر داد و گفت: در حوزه مدیریت اجرایی پسماند و خدمات شهری نهایت آرزوی ما این است که به سمتی برویم که کاهش تولید پسماند به عنوان نخستین محور مدیریت پسماند اتفاق بیافتد که این کاهش تنها در صورت رعایت الگوی مصرف محقق می‌شود.

وی اضافه کرد: بازیافت که سومین مرحله مدیریت پسماند است در برنامه کاری خدمات شهری مورد توجه قرار دارد و در همین راستا کارخانه 250 تنی در مقصد راه‌اندازی شد که ظرفیت جداسازی 500 تن پسماند خشک و تر را دارد.

انتهای پیام/523/4

نظر شما