شناسهٔ خبر: 18170568 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

روح نشاط در فضاي شهر زنجان پراکنده مي شود

ورزش همگاني در پارک هاي زنجان، اقدامي در جهت رفع فقر حرکتي شهروندان

روزنامه جوان

ورزش صبحگاهی چند سالی است که در پارک هاي زنجان شروع شده است .این حرکت ارزشمند جمعی که سالهای گذشته نیز شاهد آن بودیم با همت هیئت‌های ورزش‌های همگانی زنجان و نیز همکاری شهرداری و ادراه کل ورزش و جوانان استان در حال انجام است و سعی دارد تا با تشویق شهروندان بخصوص زنان وسالمندان به ورزش همه روزه فرهنگ ورزش برای تندرستی را نهادینه کند. ورزش صبحگاهی دسته جمعی که علاوه برتندرستی جسمی و روحی که مهمترین دستاورد آن خواهد بود با ایجاد شور و نشاط در اقشار مختلف در نهایت جامعه را به سمت شادابی سوق داده و رنگ کدر و خاکستری را از این شهر خواهد زدود. اقدامي که چند سالي است به مدد مسئولان استان شکل کرده و با استقبال شهروندان تقويت مي شود.

صاحب‌خبر -
چند سالی می شود ورزش صبحگاهی در بهار و تابستان در شهر زنجان به طور همزمان در چندين پارک سطح شهر و از ساعت 7 صبح با حضور مربی آقا و خانم شروع شده و تا 9 صبح ادامه دارد.این حرکت دسته جمعی با هدف ایجاد نشاط اجتماعی،ترویج ورزش همگانی در بین اقشار مختلف جامعه و نیزپیشگیری ازبیماریهای جسمی و روحی در حال انجام است که استقبال خوبی نیز از طرف شهروندان زنجانی از این برنامه صورت گرفته است.

رئیس هیئت ورزش‌های همگانی استان زنجان دراين خصوص در مجمع عادی سالیانه ورزش‌های همگانی استان زنجان مي گويد: ورزش همگانی در ۱۲پارک زنجان انجام می‌شود و حدود 100 نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در ورزش همگانی استان فعال هستند که در هیئت رئیسه 4 نفر با مدرک دکترا، 8 نفر کارشناسی ارشد و بقیه در سطح کارشناسی قرار دارند . محمد کریم رحیم‌زاده مي افزايد: در بهار و تابستان در 12 پارک فعالیت ورزش صبحگاهی وجود دارد که مربیان از 7 تا 8 صبح حضور می‌یابند . وی با اشاره به فعالیت مستمرآموزش و پرورش و نیروی انتظامی در امر ورزش همگانی مي گويد: نیروی انتظامی امنیت ورزش صبحگاهی را فراهم می‌کند که از این نهاد تشکر می‌کنیم .

افزايش روز افزون استقبال شهروندان

یکی از شهروندان زنجانی که با حضور در پارک در ورزش همگانی شرکت کرده بود. می‌گوید:برنامه روزانه ورزشی ما در این پارک با پیاده روی آغاز شده و با حرکات نرمشی و کششی ادامه می یابد.سولماز امین خواه با اشاره به لزوم وجود مربی ورزشی در پارک‌ها می گوید :وجود مربی ورزشی در هر پارک علاقه‌مندانی را که از صبح زود برای ورزش و هواخوری می‌آیند سازماندهی کرده و حرکات درست ورزشی را برای آن‌ها یاد خواهد داد. این شهروند می‌گوید: با توجه به اینکه متاسفانه دیابت، سرطان و امراض قلبی علت اصلی مرگ و میر ایرانیان تشخیص داده شده است و این موضوع در زنجان هم صدق می‌کند باید بگویم هرسه این بیماری‌ها با چاقی، اضافه وزن و عدم‌تحرک در ارتباط مستقیم هستند و مردم باید بدانند ورزش کردن به اندازه تغذیه برای جسم و روح انسان ضروری است و علاوه‌بر این ورزش همگانی باید از طرف دولت و مسئولان حمایت شود،اما متاسفانه اینگونه نیست.

روح الله ابدالی کارشناس ارشد مدیریت ورزش که به عنوان مربی ورزش همگانی در پارک حضور دارد در این زمینه می‌گوید : برای حفظ تندرستی خود هیچ راهی غیر از ورزش وجود ندارد چراکه متاسفانه امروزه بیشتر پزشکان از درمان عاجز شده و مردم را به سمت ورزش سوق می‌دهند چرا که می توان با کنترل وزن ،کم کردن تغذیه و ورزش منظم روزانه 20 دقیقه تا نیم ساعت سلامتی خود را تاضمین کرد که برای این منظور در 10 نقطه شهر ایستگاهای تندرستی دایر شده است و مردم باید سعی کنند ورزش کنند مانند برنامه منظم غذایی در سه وعده که اگر کم شود سلامتی هم به خطر می‌افتد. در مورد ورزش هم همین طور است و باید ورزش جزئی از غذای بدن باشد. وی در مورد نا منظم بودن برنامه ورزش همگانی در پارکها می گوید :علت این موضوع را تامین مالی نبودن مربیان دانسته و می گوید: اگر شهرداری و اداره کل ورزش و جونان این موضوع را حل کنند مربی‌ها دائما در پارک حضور داشته و با جمع کردن مردم و ورزشکاران به دور خود در ترویج ورزش همگانی کوشا خواهند بود.

فقر حرکتی در شهرزنجان بیداد ‌می کند

علی عباسی رییس اداره ورزش شهرداری زنجان که در پارک حضور داشته و به ورزش صبحگاهی مشغول است در این زمینه می گوید :ورزش صبحگاهی نیازمند درک بالای شهروندان و اشراف آنها به اهمیت ورزش در تندرستی است چون همه کارهای ما مکانیزه شده و مردم بسیار تنبل شده اند. وی با اشاره به اینکه فقر حرکتی در شهرزنجان بیداد ‌می کند در ادامه می افزاید:علت چاقی و بیماری‌های مختلف فقر حرکتی و نسوزاندن کالری های اضافی در بدن است و غذاهایی که ما می خوریم به جای اینکه مفید باشد بدون داشتن تحرک در حکم سم برای بدن خواهند بود. وی می افزاید :وقتی ما هیچ حرکتی از خودمان نداریم نمیتوان سلامتی و تندرستی را انتظار داشت . رییس اداره ورزش شهرداری زنجان می گوید : شهرداری زنجان با توجه به وظیفه ذاتی خود و اینکه با پول شهروندان زنجانی ‌میچرخد بودجه ای را کنار گذاشته است تا مردم را به ورزش راغب کند و برای این منظور در پارکهای سطح شهر در روزهای زوج و در تما‌می طول سال و نیز روز جمعه با مهرانه و هئیت همگانی ورزش استان از ساعت 7 تا 8 صبح در این محل‌ها منتظر شهروندان است و پارک بانوان هر روز صبح و عصر ورزش خواهیم داشت که در این زمینه باید اطلاع رسانی شود که فقر حرکتی چه ظلمی را در حق شهر و شهروندان ما دارد که متاسفانه مردم از این موضوع آگاه نیستند. باید آنها را تفهیم کرد که بیایند و در پارکها ورزش کنند که رایگان است. وی می افزاید: باید مردم را به این مکان‌ها کشاند چرا که اگر شهروندان از لحاظ جسمانی و آمادگی بدنی حرکات خوبی داشته باشند، بهره وری و سلامت به آن جامعه وشهر باز خواهد گشت که برای این موضوع باید فرهنگسازی کرد .



نظر شما