شناسهٔ خبر: 18170357 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس کانون وکلای دادگستری خراسان تاکید کرد:

لزوم الحاق مرکز مشاوران قوه قضائیه به کانون وکلای دادگستری

نمایندگی خراسان رضوی

‌رئیس کانون وکلای دادگستری خراسان با اشاره به اینکه ماده 187 قانون برنامه توسعه سوم اقتصادی، نهادی موازی با کانون وکلای دادگستری ایجاد کرده است، گفت: این ماده به لحاظ ساختاری مهمترین خدشه را به استقلال نهاد وکالت وارد کرده که امیدواریم الحاق مرکز مشاوران حقوق قوه قضایییه به بدنه کانون وکلای دادگستری انجام شود.

صاحب‌خبر -

‌به گزارش ایسنا- ‌مسعود خراشادی زاده امروز نهم اسفندماه در مراسم بزرگداشت روز وکیل مدافع که در دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار شد، ضمن بیان مطلب فوق اظهار کرد: منظور از الحاق، ادغام نیست، در ادغام دو تشکیلات به صورتی ممزوج می‌شوند که تشکیلات جدیدی ایجاد شود، اما در الحاق تشکیلاتی به تشکیلات موجود اضافه می‌شود، اما تشکیلات موجود به قوت خود باقی هستند.

وی ادامه داد: بحث الحاق مرکز مشاوران قوه قضائیه به کانون وکلای دادگستری با حفظ استقلال کانون وکلا پیگیری می‌شود.

رئیس کانون وکلای دادگستری خراسان با اشاره به اینکه قبل انقلاب در زمینه استقلال قضات و وکلا قوانین بسیار خوبی داشته‌ایم که در حال حاضر هم قابل اجرا هستند، گفت: پس از انقلاب استقلال وکلا با چالش‌هایی مواجه شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به دوره 18 ساله فطرت، تصویب قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت، ماده 187 قانون برنامه توسعه سوم اقتصادی و...اشاره کرد.

خراشادی‌زاده با بیان اینکه حق دفاع و دادرسی عادلانه از مباحث حقوق شهروندی است، خاطرنشان کرد: حق بر دادرسی عادلانه از حقوق بنیادی حقوق شهروندی است، منظور از این حق این است که  شهروندان در دعواها، اختلافات و.. برای رفع تظلم به محکمه بی طرف دسترسی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه اعتبار دستگاه قضایی به دادرسی منصفانه است، گفت: از ‌مصادیق حق دادرسی منصفانه حق دسترسی به دادگاه‌های بی‌طرف، حق رسیدگی منصفانه به اتهاماتی که در دادگاه مطرح می‌شود، حق منع بازداشت یا بازجویی و نگهداری غیر قانونی و... است.

رئیس کانون وکلای دادگستری خراسان عنوان کرد: یکی از ارکان و اصول حق دادرسی  منصفانه، برخورداری از یک وکیل مستقل مدافع است، یعنی هم خود وکیل و هم نظلم صنفی او باید مستقل باشند.

خراشادی‌زاده اضافه کرد: اصول 34 و 35 قانون اساسی در خصوص حق دادرسی عادلانه و بهره مندی از وکیل مدافع بی طرف است  که ظهور این حقوق را در منشور حقوق شهروندی مشاهده می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه در اولین نظام نامه وکالت درسال  1332 در زمان وزارت عدلیه  فروغی نگارش شده است، گفت: لایحه استقلال کامل نهاد وکالت در 1331 به تصویب مصدق رسید که مجلس شورای ملی هم آن را در سال 1333  تصویب کرد، این لایحه مهمترین سندی است که استقلال وکیل و نهاد وکالت را ارائه می دهد.

رئیس کانون وکلای دادگستری خراسان تصریح کرد: رشته حقوق ظرفیت های شغلی زیادی همچون قضاوت، سردفتری و... دارد نباید این ذهنیت ایجاد شود که وکالت تنها راه اشتغال دانشجویان حقوق است.

خراشادی‌زاده با اشاره به اینکه کانون وکلای خراسان که شامل استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی است در 1377 ایجاد شده است، یادآور شد: این کانون، کانونی مستقل و نظام مند است است که تمام امور صنفی خود را اداره می‌کند بنابراین تمام اقدامات از ابتدای آزمون پذیرش کارآموزان تا مراحل نهایی توسط کانون انجام می شود، اگر تخلفی هم صورت بگیرد در مراجع انتظامی خاص خود پیگیری خواهد شد.

وی ادامه داد: کانون وکلای دادگستری خراسان بیش از 2000 وکیل دارد، اما در کنار ما وکلای مرکز مشاوران قوه قضائیه هم فعالیت می‌کنند بنابراین تعداد وکلای استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی بیشتر از این تعداد است. 

‌ استقلال وکالت زمینه‌ساز رسیدن به دادرسی عادلانه است

رییس دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی مشهد هم در این جلسه با اشاره به اینکه استقلال وکالت زمینه ساز رسیدن به دادرسی عادلانه است، گفت: انتظار داریم مسئولین برای تقویت این جایگاه تلاش کنند، انتظار ما از رییس جمهور حقوقدان بیشتر است.

‌مجتبی زاهدیان ‌اظهار کرد: یکی از افتخارات ما این است که رییس جمهور کشور، حقوقدان است؛ هنوز در انتظار هستیم که به استقلال کامل وکالت برسیم، تصور می‌کنیم اگر رییس جمهور حقوقدان نتواند به این موضوع عمل کند، شاید دیگر امید چندانی به مساله نداشته باشیم.
 
وی با اشاره به اینکه استقلال یکی از ابزارهایی است که وکیل برای به نحو کامل انجام دادن وظیفه‌اش به آن نیاز دارد، ادامه داد: منظور ما از استقلال این نیست که وکیل مقابل قانون باشد، بلکه منظورمان این است که وکیل دردفاعیات و تنطیم لوایح خود استرس نداشته باشد و بتواند آزادانه و مبتنی بر قانون نظریات خود را ارائه کند.

رییس دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی مشهد عنوان کرد: وکیلِ مدافع از ابزارهای مهم دادرسی عادلانه است که تعالیم دینی بر آن تاکید کرده است، همچنین این موضوع در قانون اساسی و قوانین بین المللی آمده است.

زاهدیان با بیان اینکه وکالت و قضاوت دو بال فرشته عدالت هستند، گفت: هیچ کدام از آن‌ها به تنهایی قادر به تحقق این هدف والا نیستند. دستگاه قضایی به حضور وکلا نیاز دارد، زیرا وکلا در تحقق دادرسی عادلانه نقش زیادی دارند؛ وکیل مدافع حکم چشم قاضی را دارد، زیرا با دفاعیاتی که انجام می‌دهد و لوایحی که تنظیم می‌کند، موجب می‌شود تا دادرسی قاضی به حقیقت برسد.

وی افزود: دقت و سرعت در رسیدگی پرونده‌های قضایی با حضور وکیل دادگستری تسهیل می‌شود، باید حاکمیت و حکومت ارزش و اهمیت این جایگاه را بدانند و ‌تصمیم گیری‌ها ‌در راستای تقویت این جایگاه باشد.‌


زاهدیان با اشاره به اینکه دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی مشهد  قدیمی‌ترین و بزرگ ترین مجموعه حقوق در شرق استان است، خاطرنشان کرد: اغلب وکلای مشهد فارغ التحصیل این دانشکده هستند، در اکثر مواقع ‌اعضای هیات علمی ما هیات مدیره کانون وکلای دادگستری خراسان بوده‌اند، این دانشکده و به نحو احسن وظیفه خود را در حوزه وکالت ایفا کرده است.


با توسعه دانشکده‌های حقوق مخالف نیستیم

رییس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی هم در این جلسه با اشاره به اینکه برخی با توسعه دانشکده‌های حقوق ‌مخالف هستند، گفت: ما این عقیده را نداریم و از اینکه دانشجویان حقوق رو به ازدیاد و دانشکده‌های حقوق رو به گسترش هستند، خوشحال هستیم زیرا در آینده در هر خانواده ایرانی یک حقوقدان وجود خواهد داشت.
 
‌دکترعباس شیخ الاسلامی اظهار کرد: حقوق خواندن و به طور کلی تحصیل یک حق است ‌و کوته فکری است که نگذاریم علاقه مندان در این رشته تحصیل کنند و موضوع کار را پیش بکشیم.

‌وی ادامه داد: وضعیت رشته حقوق به نسبت سایر رشته‌ها خیلی بهتر است ‌و پتانسیل‌های شغلی مختلف همچون قضاوت، سردفتری و.. دارد؛ دانشجویان حقوق نباید ناامید شوند، مسئولین هم باید کمک کنند تا سطح اشتغال در رشته حقوق افزایش یابد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به افزایش جذب وکلا در کانون وکلای دادگستری خراسان، عنوان کرد: باید امکان جذب وکلا در کانون‌های وکلای دادگستری افزایش یابد تا متهم نشویم که پروانه وکالت گرفته‌ایم و راه را برای دیگران بسته‌ایم.

شیخ الاسلامی افزود: وکلایی داریم که در سازمان‌های مختلف اشتغال دارند و موفق هستند، اما وکلایی هم در همین شهر وجود دارند که  نمی‌توانند اجاره دفتر خود را  پرداخت کنند و منشی یک وکیل دیگر هستند.

وی خطاب به دانشجویان رشته حقوق گفت: تصور نکنید که عنوان وکیل می‌تواند برای زندگی آینده شما کارسازباشد، وکالت و رشته حقوق سختی‌ها و دردسرهای خاص  خود را دارد.

شیخ الاسلامی  با اشاره به اینکه درحال حاضر، در تمام دنیا استقلال نداشتن وکیل و از بین رفتن حق دفاع مردم یکی از نقاط ضعف کشورها محسوب می‌شود، عنوان کرد: در مقایسه کشورهای عراق و لیبی، ‌عراق متمدن تر است، زیرا صدام را محاکمه کرد، برای او وکیل گرفت و صدام از حق خود دفاع کرد؛ اما در لیبی قذافی را بدون محاکمه کشتند که ما این موضوع را در دنیای مدرن توحش می‌دانیم، هر انسانی به واسطه متهم شدن باید بتواند از حق خود دفاع کند.

وی با تاکید بر اینکه وظیفه کانون وکلا به دفاع از یک فرد به اسم موکل ختم نمی‌شود، تصریح کرد: این کانون، دفاع از حقوق اجتماعی را هم بر عهده دارد وکلا باید در بحث حقوق شهروندی مداخله و از آن دفاع کنند، محیط زیست از حقوق انسان‌هاست که وکلا و کانون‌های وکلا نمی‌توانند نسبت به این موضوع بی تفاوت باشند، وکلا باید برای احیای حقوق عامه مداخله کنند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه  آگاهی بخشیدن و فرهنگ سازی وظیفه دیگر وکلا و کانون‌های وکلای دادگستری است، افزود: وکلا باید دفاع از منافع جامعه و فرهنگ سازی در جامعه را برعهده بگیرند.

شیخ الاسلامی ‌عنوان کرد: ‌نباید تصور شود قانون فقط برای افراد ضعیف و فقیر است و برای متمولان نیست، تا هنگامی که فرهنگ قانون پذیری در جامعه ایجاد نشود، هرچه تعداد وکلا و دادگستری افزایش یابد، فایده‌ای نخواهد داشت، باید به کمک هم سواد حقوقی جامع را افزایش دهیم.


انتهای پیام

نظر شما