شناسهٔ خبر: 18168848 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

مشکل اصلاح‌طلبان برای ارتباط با رأس نظام کیست؟

صاحب‌خبر -
2 ماه بیشتر از درگذشت آیت‌الله‌هاشمی نگذشته بود که اصلاح‌طلبان  به فکر راهبردی تازه برای ماندگاری در نظام افتادند چراکه آیت الله هاشمی اعتبار خاصی در رأس نظام و همچنین موقعیت ویژه در این جریان داشت لذا این جریان بعد از آیت الله به فکر پر کردن این خلأ افتاد و بحث‌هایی مبنی بر آشتی ملی و نزدیکی به رهبری نظام از سوی بزرگان و چهره‌های اصلاحات مطرح شد.

به گزارش صبح نو، آنان براین باورند که با ازدست‌دادن این کانال ارتباطی باید در پی ایجاد یک کانال با رهبر انقلاب باشند. از این‌رو آقای اسحاق جهانگیری به‌عنوان فردی که می‌تواند این نقش را تا حدودی ایفا کند، نام برده می‌شود. او اخیراً در گفت و گو با روزنامه شرق درباره دیدارش با رهبر معظم انقلاب اسلامی گفته است: «ما با دوستان و بزرگان اصلاح‌طلب مذاکره‌ای داشتیم و نهایتاً به این نتیجه رسیدم که این ملاقات انجام شود که انجام هم شد. درباره موقعیت، جایگاه و نقش آنها در انقلاب و نظام و نیز درباره سران اصلاح‌طلب هم صحبت شد. جلسه بسیار خوبی بود و من گزارش کامل را به سران اصلاح‌طلب دادم.» او درباره نظر رهبری نظام برای این ارتباط هم گفت: «ايشان گفتند از نظر من مشکلی برای اصلاح‌طلبان وجود نداشته و الان هم دوست دارند رابطه مستقیمی با ما داشته باشند. از من خواستند که این نقش را ایفا کنم.»

این سخنان جهانگیری و راهبرد جدید اصلاحات در حالی است که حضرت آیت الله خامنه‌ای از همان ابتدای دوره رهبری و به رغم آنچه پیشتر بین ایشان و جریان موسوم به چپ (اصلاح‌طلبان امروز) گذشته بود، تعامل مثبت با این جریان را در عمل هم در پیش گرفتند که تا قبل از فتنه ۸۸ هم به انحای مختلف ادامه داشت. حکم مشاورت سیاسی به آقای موسوی خوئینی‌ها در تاریخ 17/10/68 که محتوای حکم، تداعی مجمع تشخیص مصلحت نظام را می‌کند! انتخاب چهره‌هایی از این جناح (مانند مصطفی معین- میرحسین موسوی و پورنجاتی) به عنوان اعضای حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی، انتخاب چهره‌هایی از این جناح (مانند حسن صانعی-میرحسین موسوی-موسوی خوئینی‌ها و عبد الله نوری) به عنوان اعضای حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام، کمک مالی به دفتر تحکیم وحدت و مجمع روحانیون مبارز، ارتباط مستمر و صمیمانه با آقای خاتمی پس از پایان دوره ریاست جمهوری وی و فراهم کردن امکان حضور آقای کروبی در دفتر خود پس از رأی نیاوردن در انتخابات دور هفتم مجلس، از جلوه‌های این تعامل و گویای سعه صدر و نوع نگاه ایشان به جریان‌های سیاسی بوده است. می‌توان گفت رابطه اصلاح‌طلبان معتدل و عاقل با رهبری هیچ‌گاه قطع نشده است و اگر نبود تقابل، خودسری و لجاجت برخی از چهره‌های این جریان در ماجرای فتنه 88 امروز نیازی به ترمیم رابطه خود با مقام رهبری نداشتند. از سویی دیگر در حالی این جریان به بهانه پر کردن خلأ ارتباطی با رأس نظام به فکر کانال ارتباطی با رهبری افتاده است که کسی نقش واسطه‌گری بین اصلاح‌طلبان و مقام رهبری ایفا نمی‌کرد و کسی حاضر نبود از سرمایه خود خرج اصلاح‌طلبان کند.

می‌توان گفت رابطه اصلاح‌طلبان معتدل و عاقل با رهبری هیچ‌گاه قطع نشده است هرچند راه‌هایی برای تقویت بیشتر وجود دارد. لیکن اصحاب فتنه و خصوصاً چهره‌های شاخص این جریان برای ترمیم رابطه خود نه فقط با رهبری بلکه با مردم هم، راهی طولانی در پیش دارند. در ادامه این گزارش گفت‌وگو داشته‌ایم با دو تن از چهره‌های سیاسی درباره دیدار عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی با مقام رهبری.

ناصرایمانی: ارتباط با رهبری کانالیزه نیست

آقای ناصر ایمانی، کارشناس و تحلیلگر سیاسی، در گفت‌وگو با روزنامه صبح نو به دیدار آقای جهانگیری با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: برخی در صددند تا این تصور را ایجاد کنند که رهبری با برخی جریان‌های سیاسی ارتباط دارند و با برخی دیگر ارتباط ندارند یا از کانال خاصی ارتباط داشته‌اند که  این تصویر سازی، تصویر درستی درباره رهبری نیست و دلایل متعددی برای این موضوع وجود دارد؛ ارتباط جریان‌های موجود سیاسی در کشور با رهبری کانالیزه نیست و با همه جریان‌های سیاسی ارتباط دارند.

وی ادامه داد: این ارتباط به نسبت میزان وفاداری جریان‌ها به ارزش‌های انقلاب و اجرایی کردن آن است که تا چه حد یک جریان سیاسی در راه خدمتگزاری صادقانه به مردم و منافع ملی پیش می‌رود نه اینکه دنبال باند بازی و حزب بازی خودش باشد.در واقع این‌ها ملاک رهبر برای ارتباط با جریان‌های سیاسی در کشور است نه اینکه با فلان جریان سیاسی ارتباط دارد و با برخی جریان‌ها از طریق کانال خاصی ارتباط دارد.

این کارشناس و تحلیلگر سیاسی خاطر نشان کرد: نگاه کنید که رهبری در طول این 4 سال گذشته و چه قبل از آن به طور مستمر با بسیاری از چهره‌هایی که عنوان اصلاح‌طلبی به آنان اطلاق می‌شود، دیدار داشتند، شاید این جریان در یک مقاطعی خودشان ارتباط‌شان با رهبری را قطع کرده یا ضرورتی برای آن نمی‌دیده‌اند اما از سوی رهبر معظم انقلاب منعی برای ارتباط و دیدار وجود نداشته است. وی ادامه داد: چندماه قبل از انتخابات 92 آقای جهانگیری و چند تن از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب وقت گرفتند و خدمت مقام معظم رهبری رسیدند و مطالب خود را درباره ظرفیت کشور و مسائل آن در زمانی که آقای احمدی نژاد رییس جمهور بود با رهبری در میان گذاشتند .

ایمانی تصریح کرد: در زمان دولت یازدهم هم بسیاری از چهره‌های اصلاح‌طلب که در کابینه حضورداشتند، مرتب خدمت رهبری رفته و گزارش ارائه می‌دهند و حتی رهبری به دور از مرزبندی‌های سیاسی به برخی از آن‌ها علاقه‌مندی شخصی دارند و هیچ وقت مرز بندی سیاسی موجود در جامعه در ذهن رهبری نیست.

این کارشناس و تحلیلگر سیاسی تاکید کرد: بنابراین مسائلی که آقای جهانگیری درباره دیدار با آیت الله خامنه‌ای مطرح کردند که در دیدار با رهبری بیان شده و اعلام کرد که به عنوان کانال ارتباطی با اصلاح‌طلبان خواهد بود جای سؤال دارد چراکه  نیازی به این عناوین و کانال‌ها نیست چه دلیلی دارد که یک جریان سیاسی عنوان کند که یک کانال ارتباطی با رهبر دارد مگر رهبری تا الان منعی در رابطه با جریانات سیاسی داشته‌اند که اینها بخواهند کانالی پیدا کنند. این تصورات ناصحیح سیاسی است که برخی در خصوص رهبری دارند. وی ادامه داد: بحث نزدیکی به رهبری یک حرف انحرافی است؛ اساس این پروژه اگر بگویم بدبینانه نگاه نمی‌کنم یک پروژه صادقانه نیست چون این آقایان خود می‌دانند که مفهوم مقابل نزدیکی به رهبری این است که ایشان به صورت کانالیزه با یک سری جریانات ارتباط دارد که این حرف اساساً درست نیست، مسلماً رهبری نظام با هر جریان و علایق سیاسی و با هر اسمی که روی خودش می‌گذارند مادامی که به اصول انقلاب و نظام پایبند باشد با همه آنها ارتباط دارد.

سلیمی نمین: ملاقات‌ها و نامه‌هایی که نوشته می‌شود برای پر کردن یک خلأ است

آقای عباس سلیمی نمین، فعال اصولگرا در گفت‌وگو با روزنامه صبح نو درباره دیدار جهانگیری با رهبر انقلاب تصریح کرد: یک جریان سیاسی که پیوند تاکتیکی با آقای هاشمی داشت بعد از فوت ایشان احساس خلأ دارد و در تلاش است تا این احساس خلأ را به گونه‌ای پر و ارتباط خود را با ستون نظام برقرار کند؛ لذا دیدار آقای جهانگیری با رهبر در همین راستا تفسیر و تعبیر می‌شود. البته برخی نامه‌هایی که اخیراً نوشته شده یا توجهاتی که به سوی نهاد رهبری صورت می‌گیرد خود دلالت بر این امر دارد که این دوستان می‌خواهند رابطه خود با نظام را تقویت کنند. وی ادامه داد: اصلاح‌طلبان قبلاً به‌خاطر فقدان نزدیکی به رهبر انقلاب و دور شدن از ایشان لطمه خورده‌اند و در این زمینه به میزان زیادی به آقای هاشمی متکی بودند، امروز با تدابیری بنای حل کردن مشکلات خود را دارند.همچنین بارها رهبری فرموده‌اند که جریان اصلاح‌طلب جریانی درون انقلاب است منتها تاکید داشته‌اند و دارند بر اینکه این جریان جایگاهش در درون انقلاب تقویت شود. لذا فکر می‌کنم که این ملاقات‌ها که بعد از فوت هاشمی و نامه‌هایی که بعد از آن نوشته شد همه برای پر کردن یک خلأ است. این فعال اصولگرا تاکید کرد: کاش اصلاح‌طلبان در زمان خود آقای هاشمی برای بازگشت و نزدیکی به رهبر انقلاب تلاش می‌کردند تا ایجاد پل ارتباطی از سوی آقای جهانگیری تعبیر خاصی نداشته باشد و این تلقی پیش نیاید که اصلاح‌طلبان دچار خلأ شده‌اند. اصلاح‌طلبان در تلاشند تا به رهبری نزدیک شوند و الزامات این امر رعایت مصالح عمومی و پایبندی به منافع ملی و پایبندی به قانون و الزاماتی است که باید آن را تقویت کنند.

نظر شما