شناسهٔ خبر: 18166923 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

الگوی مقاومت در عرصه دیپلماسی

رهبر معظم انقلاب هفته گذشته در بیاناتی که در کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین داشتند به دستاوردهای پیروی از الگوی مقاومت و همچنین خسارت‌هایی که روند سازش در قضیه فلسطین داشته، اشاره کردند.

صاحب‌خبر -

گرچه ایشان در آن بیانات تنها به موضوع فلسطین اشاره کردند اما باید توجه داشت که پیروی از الگوی مقاومت، اصلی است که در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نیز کارآمدی خود را در مقاطع مختلف نشان داده است. در تئوری مقاومت با مدل‌های مختلفی از جمله مقاومت چریکی، مردمی، سیستماتیک و فردی مواجه هستیم، اما آنچه در تئوری مقاومت مهم است میزان و ادامه‌دار بودن مقاومت است چراکه بعضی‌ها در پیروی از الگوی مقاومت، زمانی که دچار سختی، مشکلات اقتصادی و... می‌شوند احساس می‌کنند به بن‌بست رسیده و باید عقب‌نشینی کنند.

در دوران پهلوی زمانی که شرایط کار سخت می‌شد و امام راحل می‌خواستند مقاومت را مقابل شاه ادامه دهند، عده‌ای مانند اعضای نهضت آزادی ناامید شدند اما امام(ره) راه را ادامه دادند تا نشان دهند که اگر فرد یا سیستمی قصد مقاومت دارد باید کار را در مراحل سخت نیز ادامه دهد و اگر قرار به نرمش باشد، نرمش قهرمانانه خواهد بود. در حال حاضر ما در عرصه نظامی بخوبی از الگوی مقاومت پیروی می‌کنیم و در سوریه و عراق می‌توانیم این موضوع را ببینیم اما در برخی عرصه‌ها از جمله اقتصاد چنین مساله‌ای را مشاهده نمی‌کنیم.

بخش دیگری از مقاومت، دیپلماسی مقاومت است و قطعا دیپلماسی مقاومت نمی‌تواند در مقابل توهین‌هایی که از سوی برخی مسئولان ترکیه و عربستان به مردم و کشور می‌شود، سکوت کند. دولت آمریکا به صورت مرتب اقداماتی علیه ایران و مسئولان ما انجام می‌دهد و ایران را متهم به حمایت از تروریسم می‌کند بنابراین دیپلماسی مقاومت باید بشدت واکنش نشان دهد. ما باید برای پیروی از الگوی مقاومت در عرصه دیپلماسی از فرصت‌هایی که در اختیار داریم، استفاده کنیم. به عنوان مثال در حال حاضر که رئیس گروه 77 هستیم باید برای استفاده از این فرصت برنامه‌ریزی کنیم. مقاومت، تئوری عام جهانشمول است که باید ساختار حکومتی ایران تمام توانایی خود را در تمام ابعاد سیاسی، نظامی، اقتصادی و دیپلماسی به کار گیرد و در تمام سازمان‌های بین‌المللی از جمله شورای امنیت، لاهه، مجمع عمومی و... با حکومت‌هایی که ایجادکننده و حامی تروریست‌ها هستند و مقاومت را تحقیر می‌کنند، مواجهه همه‌جانبه و جدی داشته باشد.

دکتر مصطفی مصلح‌زاده - سفیر پیشین ایران در اردن

نظر شما