شناسهٔ خبر: 18164284 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: هدانا | لینک خبر

برنامه جدید افزایش تولید اوره ایران

باشگاه خبرنگاران

صاحب‌خبر -
با گذشت حدود 108 سال از کشف نفت خام در ایران، اولین مجتمع پتروشیمی در مسجدسلیمان به عنوان زادگاه کشف نفت در ایران و منطقه خاورمیانه آغاز شده که هم اکنون پیشرفت ساخت آن از مرز 30 درصد عبور کرده است.


یوسف داودی مدیرعامل شرکت پتروشیمی مسجد سلیمان درباره برنامه‌ بازرگانی فروش محصولات پتروشیمی مسجد سلیمان گفت: محصولات فاز یک پتروشیمی مسجدسلیمان شامل اوره به میزان یک میلیون تن و آمونیاک به میزان 700 هزار تن در سال است.


وی با تأکید براینکه اوره تولیدی در پتروشیمی مسجد سلیمان محصولی صادراتی است، دوره زمان بندی پروژه را 5 سال دانست و افزود: آغاز عملیات اجرایی پروژه از بهمن 1393 بوده و در بهمن ماه 1398 به بهره‌برداری میرسد.


این مقام مسئول با اشاره به اینکه حجم کل سرمایه گذاری پروژه یک میلیارد دلار است، درباره نحوه تامین منابع مالی تصریح کرد: منابع مالی آن از خط اعتباری چین، منابع ارزی و همین طور منابع ریالی (از منابع داخلی و توسط سهامداران ) تامین خواهد شد.


به گفته وی خوراک مورد نیاز پتروشمی مسجدسلیمان روزانه دو میلیون و چهارصد هزار متر مکعب گاز طبیعی است که از مسیر خط لوله شرکت گاز که از فاصله 500 متری محل ساخت کارخانه میگذرد، تامین می‌شود.


مدیرعامل شرکت پتروشیمی مسجد سلیمان با تأکید براینکه این مجتمع در فاز اول در زمان ساخت پروژه برای 4000 نفر به طور مستقیم ایجاد اشتغال خواهد کرد، اظهار کرد: البته این رقم در زمان بهره برداری 1500 نفر به طور مستقیم و دهها هزار شغل به طور غیر مستقیم خواهد یود.


وی همچنین با اشاره به پیشرفت حدود 30 درصدی پروژه ساخت پتروشیمی مسجد سلیمان، بیان کرد: دانش فنی مورد نیاز این طرح در دست ساخت پتروشیمی از شرکت‌های کازاله سوئیس و تویو ژاپن تأمین شده است.


گفتنی است، شرکت پتروشیمی مسجد سلیمان از ابتدای فعالیت قرار بود یک واحد اوره و آمونیاک با ظرفیت بیش از یک میلیون تن بسازد که به دلیل ظرفیت‌های موجود در منطقه، مخازن گاز، نفت و همچنین فرهنگ صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در مسجد سلیمان تلاش شد با ظرفیت بالاتر طراحی شود.

نظر شما