شناسهٔ خبر: 18164040 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

دستاورد تقریبا هیچ برجام را دولتمردان مطرح کردند نه منتقدان!

صاحب‌خبر -





سرویس سیاسی-
در شرایطی که به عقیده بسیاری از صاحب نظران اقتصادی (حتی‌‌ اقتصاددانان اصلاح‌طلب)، در شرایط فعلی در رکود بی‌سابقه به سر می‌بریم و در همین چند روز اخیر کالاهای اساسی و اقلام خوراکی گران‌تر شده است، روزنامه ایران بدون کوچکترین اشاره به این موضوع، مدعی افزایش درآمد خانوارها شد!
این روزنامه دیروز در گزارشی با عنوان «درآمد خانوارها نسبت به هزینه‌ها در حال رشد است»، با اشاره به آمارهایی از بانک مرکزی درباره بودجه خانوار، سعی کرد بر گرانی و مشکلات معیشتی مردم سرپوش بگذارد. در این گزارش آمده است: «آخرین گزارش بانک مرکزی از بررسی بودجه خانوار نشان می‌دهد در سال 94 درآمد پولی و غیرپولی ناخالص خانوار نسبت به سال قبل، 12/4 درصد افزایش داشته است. از طرف دیگر، هزینه‌ها نیز نسبت به سال 93، 7/3 درصد افزایش داشته است. بررسی آرشیوی میزان هزینه‌ها و درآمد خانوار نیز روند معناداری را نشان می‌دهد».
ایران در ادامه این گزارش افزود: «طی 10 سال گذشته، بیشترین افزایش هزینه خانوار در سال 92 اتفاق افتاده است. در این سال مجموع هزینه‌ها نسبت به سال 91، 31/4 درصد رشد کرده بود. پیش از آن نیز بیشترین افزایش هزینه با 27/2 درصد مربوط به سال 86 می‌شود. در سال 91 نیز نسبت به 90، هزینه‌ها 24/5 درصد رشد داشته است. اما از سال 93، سرعت افزایش هزینه‌ها روی شیب کاهش افتاد. در این سال، هزینه خانوار نسبت به 92، 15درصد رشد کرد. در سال 94 نیز این روند ادامه پیدا کرد، میزان تغییر هزینه‌ها پس از 10 سال، تک رقمی شد و به 7/3 درصد رسید».
البته رئیس‌جمهور تصریح کرده بود که ملاک تورم جیب مردم است نه بانک مرکزی و مرکز آمار!
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «طی سه سال اخیر، تزریق پول‌های بی‌پشتوانه و شیب افزایش هزینه‌ها کاهش یافته و این همان مسئله‌ای است که به‌عنوان «کاهش تورم» مطرح می‌شود».
نابسامانی اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم آنقدر شدت پیدا کرده که حتی روزنامه‌های حامی دولت بارها نسبت به آن اعتراف و انتقاد کرده‌اند. چنانکه روزنامه اصلاح‌طلب آرمان مدتی قبل با اشاره به ادعای کاهش تورم به زیر 10 درصد، نوشت: «قدرت خرید جامعه هر روز کاهش یافته و مردم فقیرتر شده‌اند. رشد قیمت‌ها از سال92 تاکنون اگر متوسط تورم را حتی 15 درصد بگیریم حدود 45 درصد از قدرت خرید مردم را کاسته است. واقعیت این است که مردم پول ندارند زیرا هزاران میلیارد تومان به سبب اختلاس، قاچاق و فیش‌های نجومی و پاداش‌های خود خواسته مدیران دولتی و وابسته به رانت‌های مختلف و سایر جرایم فساد اقتصادی از گردش پولی بدنه اقتصاد خارج شده و اسباب تعمیق فاصله غنی و فقیر را فراهم کرده که ادامه آن به یک فاجعه خواهد انجامید. آقای روحانی فرمودند چند هزار نفری هستند که از این خان نعمت فیش‌های حقوقی نجومی برخوردار بودند البته لابد چند صدنفری هم بوده‌اند که اختلاس‌های هزاران میلیارد تومانی را مرتکب شده‌اند و چند صدنفری هم هستند که مافیای قاچاق را تشکیل داده‌اند. البته اگر کمیت استفاده‌کنندگان از رانت‌ها را در مقایسه با جمعیت 85 میلیونی کشور مقایسه کنیم بسیار ناچیز هستند اما آنچه از بیت‌المال به باد رفته سهم بزرگی از نقدینگی یک تریلیون تومانی کشور یعنی حدود پانصد هزار میلیارد تومان است».
روزنامه وقایع اتفاقیه هم چند روز پیش در گزارشی ضمن اذعان به بيداد هزينه‌هاي زندگي خانواده‌هاي کارگري بر اساس گزارش‌هاي رسمي، نوشت: «بر ‌اساس آخرين گزارش مرکز آمار ايران، هزينه سالانه يک خانوار شهري، حداقل 267 ميليون و 516 هزار ريال و در مقابل، مجموع حداقل دستمزد يک کارگر، 97 ميليون و440 هزار ريال برآورد مي‌شود و به ‌عبارتي هزينه زندگي، 74/2برابر ميزان دريافتي کارگران است!»
اروپا در موضوع برجام در کنار ایران نمی‌ماند
روزنامه آرمان دیروز در مصاحبه با یوسف مولایی، از فعالان مدعی اصلاحات نوشت:  «اروپا تلاش می‌کند برجام حفظ شود چرا که آنها نمی‌خواهند بازار ایران را با جمعیت ۸۰ میلیونی از دست بدهند... زمانی که آنها(اروپا) با خطر از دست دادن تجارت با آمریکا روبه‌رو شوند، بعید به نظر می‌رسد در کنار برجام یا ایران باقی بمانند».
در ماه‌های گذشته و در حالیکه بیش از یک‌سال از آغاز اجرای تعهدات 1+5 ذیل برجام سپری شده بود- با افتادن تشت رسوایی برجام از بام- مقامات ارشد دولت یازدهم در کنار روزنامه‌های زنجیره‌ای تاکید کردند که «آمریکا بدعهدی می‌کند اما ما با جامعه جهانی توافق کرده‌ایم و آمریکا نمی‌تواند آن را نقض کند و اروپا همراه ایران است». این موضع‌گیری در حالی بود که یکی از دولتمردان در زمان انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در توضیح چرایی اولویت مذاکره با آمریکایی‌ها در مقابل تروئیکای اروپایی گفت: «بنده معتقدم مذاکره با آمریکا راحت‌تر از مذاکره با اروپاست چرا که اروپایی‌ها به دنبال «آقا اجازه» از آمریکا هستند...آمریکایی‌ها کدخدای ده هستند، با کدخدا بستن راحت‌تر است».
چند روز پیش روزنامه «فرانکفورتر آلگماینه» آلمان با استناد به نتایج یک نظرسنجی غربی از دلسردی ایرانی‌ها درباره نتایج برجام نوشت و تاکید کرد که مردم ایران، آمریکا را مسئول این وضعیت می‌دانند که اروپاییان تحت فشار آن و از ترس عواقب تجارت با ایران در برابر واشنگتن سر خم کرده‌اند.
وزارت خارجه در این سه سال و نیم واقعا تعطیل بود!
روزنامه بهار نیز در یادداشتی با عنوان «بزرگ‌نمایی سیاست خارجی روحانی»، با انتقاد از مواضع منفعلانه وزارت امور خارجه نسبت به مسائل جهانی و منطقه‌ای نوشت:
«عملکرد دولت در حوزه سیاست خارجی در این سه سال و نیم، نسبت به آنچه که انتظار می‌رفت و وعده داده شده بود بسیار محدودتر بود. انتظاری که با توجه به وعده‌ها ایجاد شده بود این بود که ما با همه کشورهای جهان؛ چه کشورهای منطقه خاورمیانه و چه سایر کشورهای جهان وارد روابط بسیار خوب سیاسی شویم... قبل از ریاست جمهوری یازدهم، ۱۲۰ کشور عضو جنبش غیرمتعهدها ما را به عنوان ریاست پذیرفته بودند و ما اصرار داشتیم که حداقل دولت کنونی از این ظرفیت ریاست بر جنبش غیرتعهد به نفع منافع ملی به‌خصوص در پیشبرد پرونده هسته‌ای بهره‌برداری درستی بکند که نکرد. ما از ظرفیت عضویت در سازمان همکاری‌های اسلامی هم بهره‌برداری لازم را نکردیم و فعالیت‌های دیپلماسی ما در اینجا به حداقل رسید. همچنین در آفریقا به عنوان شریک راهبردی شناخته می‌شویم و عضو ناظر اتحادیه آفریقا هستیم. در آنجا هم متاسفانه کمترین تحرک لازم را در گسترش روابط و رفع نیازها داشتیم».
در ادامه این یادداشت آمده است: «در واقع به نظر می‌رسد در این سه سال و نیم وزارت خارجه واقعا تعطیل شده و یک دایره کوچکی از آن که مربوط به ستاد پیشبرد موضوع برجام است، کار می‌کند».
نگویید فساد عظیم صندوق فرهنگیان، بگویید دریافت وام بدون تضمین کافی!
سخنان روحانی مبنی بر معوقه بودن فساد عظیم صندوق فرهنگیان، این بار از سوی وزیر آموزش و پرورش با ادبیاتی مشابه تکرار شد. روزنامه زنجیره‌ای شرق در مطلبی با عنوان «تخلفات بانک را به پای صندوق فرهنگیان گذاشتند»، به نقل از وزیر آموزش و پرورش نوشت: «عده‌ای اتفاقات بانک سرمایه را به صندوق ذخیره فرهنگیان نسبت می‌دهند. لازم است میان صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه تفکیک قائل شویم. آنچه اتفاق افتاده، به دریافت وام بدون تضمین کافی در بانک سرمایه مربوط است؛ ولی متأسفانه انعکاس خبری آن در قالب «اختلاس» در صندوق ذخیره فرهنگیان عنوان شده که ناصحیح بوده و موضوع این تخلف به بانک سرمایه برمی‌گردد».
گفتنی است در حالی که در ارتباط با فساد 8000 میلیاردی در صندوق ذخیره فرهنگیان مدیرعامل این صندوق و همسر و فرزندش دستگیر شده‌اند، رئیس‌جمهور در جلسه 11 آبان سال جاری مجلس گفت: «اینکه دستگاهی وامی داده و آن فرد در پرداخت وام معوقه داشته و بدهی شده است، برخی رسانه‌ها آن را فساد و اختلاس تلقی می‌کنند!»
حسین مقصودی، سخنگوی فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس 10 شهریور 1395 در همایش اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه همسر و فرزند مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان بازداشت‌ شده‌اند، گفت: «شخص مدیرعامل در مصاحبه‌ای فقط فساد 3هزار و 800 میلیون تومانی را قبول کرده لذا نمایندگان مجلس شورای اسلامی وکیل مردم هستند تا بتوانند از حقوق اقشار مختلف مردم دفاع کنند». وی در ادامه تاکید کرد: «در صندوق ذخیره فرهنگیان هم بر اساس مدارک مستند بیش از 8000 میلیارد تومان فساد مالی صورت گرفته است».
درباره بانک سرمایه نیز باید گفت عمده سهام این بانک متعلق به آموزش و پرورش است و این تعلق، به دلیل سهامداری صندوق ذخیره فرهنگیان در بانک سرمایه است. حدود نهصد هزار فرهنگی از سراسر کشور، سهامدار و سپرده‌گذار صندوق ذخیره فرهنگیان هستند و این صندوق با سرمایه‌گذاری و تاسیس بانک سرمایه، کوشیده بود سپرده فرهنگیان را سودآور کند.
وقتی بوق‌های تبلیغاتی علیه نظام، دلواپس ناامیدی مردم نسبت به نظام می‌شوند
روزنامه بهار همچنین در سرمقاله دیروز خود با عنوان «دلواپسی رئیس‌جمهور»، مخالفت با سیاست‌های دولت را موجب سیاه‌نمایی و ایجاد بد‌بینی علیه نظام مستقر دانست و ظاهرا دلواپس ناامیدی و دلسردی مردم نسبت به نظام شد. این روزنامه نوشت: «شاید آن چنان مهم نباشد و بتوان تحمل کرد که گروهی به هر دلیلی با هر‌چه که رنگ و بویی از دولت روحانی داشته باشد مخالف باشند اما مشکل از جایی آغاز می‌شود که این جریان مخالف، بی‌توجه به آن که نوع مواجهه‌شان با دولت اعتدال دارد باعث ایجاد بدبینی و سیاه‌نمایی علیه نظام سیاسی مستقر می‌شود به کارشان ادامه می‌دهند. جریانات تندرو مخالف دولت به این نکته توجه نمی‌کنند که معنای ناامیدی مردم از روحانی و تیم همراهش قطعا آغوشی باز برای آنها نخواهد بود».
نگرانی روزنامه بهار از یاس و ناامیدی مردم نسبت به نظام در حالی است که این روزنامه طی سال‌های گذشته بارها به اتهام «تبليغ عليه نظام و انتشار مطالبی كه به اساس جمهوری اسلامی ایران لطمه وارد می‌كند»، توقیف شده است. روزنامه بهار همچنین در کارنامه سیاه خود در کنار فعالیت و تبلیغ علیه نظام، توهین به ارکان دین مبین اسلام به ویژه ائمه معصومین و امیرالمومنین(علیه السلام) را نیز دارد، این مطلب به قدری موهن بود که مسئولان این روزنامه به صورت داوطلبانه به توقیف روزنامه اقدام کردند. مروری بر عملکرد روزنامه بهار نشان می‌دهد که ایجاد تغییر در مسئولان آن نیز چندان تغییری در رویکردهای آن ایجاد نکرده است.
آلزایمر یک زنجیره‌ای
روزنامه آرمان همچنین در یادداشتی با عنوان «انگیزه‌های تخریب دولت از رسانه‌های عمومی»، نوشت: «برجام آثار سیاسی و اقتصادی زیادی داشته، اما...از همان ابتدا روزنامه‌ها، سایت‌ها و صداوسیما کلمه‌ای به نام «هیچ» را در مورد برجام به‌کار بردند تا اعلام کنند، برجام نه‌تنها هیچ‌ سودی نداشت، بلکه خائنانه و تسلیم‌پذیرانه بوده است».
روزنامه زنجیره‌ای آرمان در حالی به طرز ناشیانه اشاره به «دستاورد تقریبا هیچ برجام» را به منتقدان نسبت داده است، که اولین بار «سیف»، رئیس‌بانک مرکزی دولت یازدهم در مصاحبه‌ با تلویزیون بلومبرگ اعلام کرد که «برجام تقریبا هیچ دستاوردی برای ایران نداشته است». در مرداد 95 نیز «علی طیب‌نیا» وزیر اقتصاد دولت یازدهم در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: «برای ارتباط با بانک‌های بزرگ جهانی دچار مشکل هستیم و آنها با ما کار جدی نمی‌کنند. انتظار ما این بود که بعد از برجام ما بتوانیم با بانک‌های بزرگ هم کار کنیم اما به دلایل مختلف ما هنوز نتوانسته‌ایم با این بانک‌ها کار کنیم». در این میان محمد جواد ظریف نیز در حاشیه سفر به آمریکا- در روزهای پایانی شهریورماه 95- در شورای روابط خارجی آمریکا گفت: «8 ماه پس از اجرای برجام، به خاطر مجازات‌های آمریکا، هیچ یک از بانک‌های بزرگ اروپایی کار با ایران را شروع نکرده است». عراقچی، رئیس ستاد اجرایی برجام نیز گفته بود: «کلیه تحریم‌ها مطابق برجام روی کاغذ لغو شده است، اما در آثار عملی باید بحث کرد!» به همین قرار صالحی و جهانگیری نیز مواضعی مشابه داشته و به خسارت‌های ایران در برجام اشاره کرده بودند.
آخوندی طبق قانون باید مسکن مهر را به اتمام برساند
روزنامه اعتماد نیز در گزارشی پیرامون وضعیت مسکن مهر و بی‌برنامگی دولت یازدهم در این حوزه، نوشته است: «مسكن مهر در دولت يازدهم هميشه حاشيه‌دار بوده است... چه وزير بخواهد و چه نخواهد طبق قانون بايد اين پروژه را به اتمام برساند و به متقاضيان آن تحويل دهد تا حداقل مردم از دست وزير دولت يازدهم ناراحت نباشند».
این نوشتار در ادامه افزود: «البته عباس آخوندي كه سابقه مسكني‌اش بيش از سابقه راهي اوست هم بي‌محابا بارها گفته است كه مسئول مسكن مهر نيست و حتي زماني كه براي اين موضوع به مجلس كشيده شد تا نخستين استيضاح دولت يازدهم را رقم بزند نيز تاكيد كرد قانونا مجلس نمي‌تواند براي طرحي كه براي دولت قبل است وي را بازخواست كند».
در بخش دیگری از این گزارش تصریح شده است: «به هر روي دولت يازدهم طبق وعده‌اي كه داده است بايد خانه‌هاي مسكن مهري كه واگذار شده و حتي آنهايي كه خريدار ندارد را نيز تكميل كند. اين موضوع طي سه سال و اندي گذشته پيگيري شده و طبق وعده مسئول مسكن مهر تا پايان سال و نهايتا قبل از انتخابات رياست‌جمهوري دولت دوازدهم بايد اين واحدها به متقاضيان آنها تحويل داده شود».

نظر شما