شناسهٔ خبر: 18163934 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

رونمايي از وعده نسيه انتخاباتي!

روزنامه جوان

پوري‌حسيني: سود سهام عدالت در دوران احمدي‌نژاد غيرقانوني بود ما قبل از انتخابات 530 هزار تومان سهام آزاد مي‌كنيم! / رئيس سازمان خصوصي‌سازي در اقدامي انتخاباتي از وعده نسيه انتخاباتي پرداخت سود سهام در سال 96 خبرداد.

صاحب‌خبر -
رئيس سازمان خصوصي‌سازي در اقدامي انتخاباتي از وعده نسيه انتخاباتي پرداخت سود سهام در سال 96 خبرداد.
 
به گزارش «جوان»، عبدالله پوري‌حسيني در نشستي خبري با بيان اينكه سود توزيع شده سهام عدالت در سال 88 غير قانوني بوده است، گفت: براي هر نفر ۵۳۰ هزار تومان آماده كرديم كه معادل همين را هم تا قبل از انتخابات برايشان سهم آزاد خواهيم كرد. اين به معناي اين است كه هر فرد براي دريافت سهام خود بايد حدود 470 هزار تومان قبل از انتخابات پرداخت كند تا بتواند احياناً اگر نظر دولت بعد از انتخابات عوض نشد سود سالانه 100 تا 200 هزار تومان را بعد از انتخابات بگيرد وگرنه معادل 530 هزار تومان سهامش آزاد و سود هم بر اساس آن پرداخت خواهد شد و بقيه سهام به دولت باز خواهد گشت!
 
بعضي‌ها حق دريافت سهام عدالت ندارند!
وي با بيان اينكه برخي حق نداشتند سهام عدالت بگيرند، گفت:به مردمي كه در دوران احمدي‌نژاد سود سهام عدالت گرفته‌اند سود سهام جديد را هم نمي‌دهيم. ميرعلي اشرف عبدالله پوري‌حسيني گفت: براي هر فرد، حدود ٥٣٠ هزار تومان سود به خزانه داده‌ايم و كساني ‌كه از نظر ما ثبت‌نام شده‌اند، كساني هستند كه ازشركت تعاوني شهرستان كاغذي به‌ازاي يك ميليون تومان دريافت كرده‌اند. وي افزود: اگر كسي كه اين مراحل را طي كرده فوت كرده باشد، اين سهم به وراثش خواهد رسيد اما وراث بايد شناسايي شوند. اگر كسي بعد از ثبت‌نام به دنيا آمد هم مشمول نيست اما اگر رسيد برگه سهام عدالت را گم كرده باشند هم اشكالي ندارد.
 
ما برگه سهام هم صادر نمي‌كنيم
وي با بيان اينكه آنچه دست مردم است، رسيد مداركشان است نه برگه سهام گفت: ما براي آنها برگه سهام صادر نمي‌كنيم زيرا اگر خوب مديريت نشود، عده‌اي محتاج هستند و به ثمن بخس به يك‌دهم قيمت مي‌فروشند و عده‌اي رِند هم در بازار خواهند بود كه اين ورقه‌ها را خريداري كرده، با ٢٠٠، ٣٠٠ هزار تومان، سهم 2 ‌ميليون‌توماني را خريداري مي‌كنند و مالك يك ميليون و ٧٠٠ هزار تومان باقي‌مانده مي‌شوند. يك كار كليدي اين است كه طوري ساماندهي كنيم كه اين اتفاق به لحاظ طبيعي نيفتد، يعني كسي نتواند سر ديگري را كلاه بگذارد و بگويد برگه سهمت را بده به من به قيمت ٣٠٠ هزار تومان وگرنه كسي خريدار نيست و او هم مجبور به اين كار شود. پوري‌حسيني افزوده است: در اين مرحله قرار نيست ورقه سهام عدالت به مشمولان داده شود و فقط مشمولان مي‌توانند از صورتحساب سهام خود آگاهي پيدا كنند تا بدين وسيله متوجه شوند كه سهام عدالتشان چقدر مي‌ارزد و بر اين اساس در اوايل هفته آينده از سامانه سهام عدالت به صورت رسمي رونمايي خواهد شد. وي مي‌افزايد: بايد اقدام به ارائه صورتحساب به مشمولان کرد تا اينكه هر فردي بداند چه ميزان از اقساط سهامش پرداخت شده و چقدر مي‌تواند بابت تسويه نهايي سهام عدالتش واريز كند.
وي در پاسخ به اين سؤال كه پيش‌بيني مي‌كنيد چه زماني سهام عدالت به دست مردم خواهد رسيد؟ گفت: تلاش مي‌كنيم صورتحساب را تا پايان امسال به دست همه ٤٩ ميليون نفر برسانيم و شايد ٨٠ درصد كار انجام شده باشد.  به نظر مي‌رسد به رغم ادعاي مطرح شده ظاهراً ادعاي رسانه‌اي اين مسئول با نوعي شتاب‌زدگي و با «اگر»هاي زيادي همراه است.

وي درباره اين «اگر»ها در جمع خبرنگاران گفته است: «اگر آقايان به ما ابلاغ كنند، به اندازه‌اي كه از ما انتظار مي‌رود، تلاش خواهيم كرد سهام شركت‌هاي سرمايه‌پذير را در صندوق‌هاي قابل معامله در بورس كه تأسيس خواهد شد، بريزيم» !«با منتظر صندوق‌هاي قابل معامله در بورس درست شود» و« سهام را به آنجا منتقل كنيم و آنها هم يونيت‌ها را به دست مردم بدهند.»
پوري‌حسيني همچنين اجراي اين اگرها را مشروط به مصوبه‌هاي لازم دانسته و گفته: همه اين كارها از نظر ما از اول فروردين سال ٩٦ تا پايان سال ٩٦ شدني است(!) و اگر مرجع مربوط مصوبه‌اي را توليد نكند، اين چرخه متوقف خواهد شد.
 
توجيه مصوبه دولت
رئيس كل سازمان خصوصي‌سازي درباره دستكاري سبد سهام عدالت از سوي دولت نيز گفت: بر اساس مصوبه اخير، دولت تدبير و اميد تصميم گرفت سهم خود را در همه پالايشگاه‌ها يكسان كند و در مقابل سهام دو پالايشگاه ديگر را جايگزين هفت شركت خارج شده از سبد سهام عدالت كند. گفتني است برخي نمايندگان مجلس منتقد دستكاري سبد سهام عدالت از سوي دولت را اقدامي در جهت بي‌ارزش شدن ارزش واقعي سهام عدالت ارزيابي كرده بود. رئيس كل سازمان خصوصي‌سازي در توجيه مصوبه اخير هيئت وزيران در خصوص خروج هفت پالايشگاه از سبد سهام عدالت تصريح كرد: پيش از اين نيز چند بار سبد سهام عدالت اصلاح شده است كه همه آنها در راستاي شفافيت و بهبود سبد سهام عدالت اتفاق افتاده است.

وي با بيان اينكه در حال حاضر 9 پالايشگاه در كشور فعاليت مي‌كنند كه تا پيش از اين مصوبه، دولت در دو شركت از آنها سهامدار بود و در هفت پالايشگاه ديگر سهام نداشت، افزود: بر اساس مصوبه اخير، دولت تدبير و اميد تصميم گرفت سهم خود را در همه پالايشگاه‌ها يكسان كند و در مقابل سهام دو پالايشگاه ديگر را جايگزين هفت شركت خارج شده از سبد سهام عدالت كرد و در نهايت اين تغيير و تحولات آسيبي به ارزش سبد سهام عدالت وارد نكرده است.

 بر اساس قانون از سال 85 سهامي تحت عنوان سهام عدالت به مشمولان اختصاص داده شده است كه اقساط آن از محل سود سالانه واريزي به خزانه تسويه مي‌شود و طبق قانون مدت پرداخت 10 ساله اين اقساط، در پايان سال مالي 94 اتمام مي‌پذيريد اما برخي رسانه‌ها در گزارشات خود نوشته بودند كه اين اقدام براي انتخابات دوره جديد رياست جمهوري معطل گذاشته شده است. وي همچنين از مصوبه‌اي خبر داد كه در دوم اسفند به تصويب رسيده و سازمان خصوصي‌سازي را موظف كرده است تا سود سهام عدالت مشمولان در سال 96 را ميان آنها تقسيم كند. اين در حالي است كه بر اساس قانون توزيع سود تا تسويه‌ كامل سهام‌ عدالت غيرقانوني بوده و اتفاقاً پوري‌حسيني به استناد همين بند قانوني توزيع سود سهام عدالت از سوي دولت قبلي را غيرقانوني مي‌داند.
 
مشمولان بخوانند
رئيس كل سازمان خصوصي‌سازي با اشاره به اينكه تنها مرجع رسمي اطلاع‌رساني و صدور صورتحساب مشمولان سهام عدالت سامانه اين سهام به نشاني www. samanese. ir است افزود: بر اين اساس هيچ سامانه و سايت ديگري در اين زمينه نبايد فعاليت داشته باشد و مشمولان نيز بايد دقت كنند كه براي آگاهي از صورتحساب سهام عدالت خود نبايد هيچ گونه پول يا مدركي را ارائه دهند.
 وي همچنين از راه‌اندازي سامانه تلفني پاسخگويي به مشمولان سهام عدالت به شماره 83338 خبر داد و اذعان داشت: در هفته آينده سامانه سهام عدالت به صورت رسمي رونمايي خواهد شد و بر اساس آن مشمولان سهام عدالت مي‌توانند با مراجعه به اين سامانه از صورتحساب سهام خود اطلاع پيدا كنند.
  
مشمولان سهام عدالت زوج و فرد شدند
پوري‌حسيني ادامه داد: با توجه به اينكه در زمان رونمايي از سامانه سهام عدالت براي ارائه صورتحساب مشمول، احتمال مي‌رود حدود 50 ميليون مشمولان به اين سامانه مراجعه كنند و ترافيك سنگيني به آن تحميل شود، بر اين اساس برنامه‌ريزي شده تا مشمولان بر اساس رقم يكان سمت راست كد ملي‌شان و متناسب به روز مراجعه، به اين سامانه دسترسي داشته باشند. به عنوان مثال مشمولاني كه رقم سمت راست كد ملي آنها 6 است بايد در روز 16 اسفند، مشمولاني كه رقم سمت راست كد ملي آنها 7 است در روز 17 اسفند و... به اين سامانه مراجعه كنند و پس از پايان دوره 10 روزه، مشمولان مي‌توانند به صورت همزمان به اين سامانه مراجعه كنند.
 
تعيين تكليف متوفيان آخر از همه
معاون وزير اقتصاد گفت: بر اساس آمارهاي موجود حدود 2 ميليون نفر از مشمولان سهام عدالت در حال حاضر متوفي هستند كه در صورت مراجعه به سامانه سهام عدالت با مشخصات آنها، اين پيغام نمايش داده مي‌شود كه وراث در آينده با ارائه مدارك مي‌توانند از سهام عدالت آنها بهره‌مند شوند. وي همچنين با بيان اينكه مشمولان در گام نخست با وارد كردن كد ملي وارد سيستم مي‌شوند، ادامه داد: براي امنيت بيشتر پرسش‌هايي در نظر گرفته شده است تا در صورتي كه افرادي به‌غير از مشمولان وارد اين سيستم شوند، امكان ادامه فعاليت و ديدن صورتحساب نهايي را نداشته باشند.

نظر شما