شناسهٔ خبر: 18162408 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

با حضور رئیس و جمعی از مسئولان سینمایی حوزه هنری

كارگردان و عوامل مجموعه مستند «در برابر طوفان» تقدیر و تجلیل شدند

خبرگزاری میزان- مهدی نقویان، كارگردان مجموعه مستند «در برابر طوفان»، به همراه عوامل این مستند با حضور در حوزه هنری، از سوی رئیس و مسئولان سینمایی این نهاد انقلابی مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفتند.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری میزان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری در این دیدار و مراسم تقدیر و تجلیل، با بیان اینكه از بسیاری از مدیران فرهنگی و هنری كشور و اندیشمندان در باره مستند «در برابر طوفان» تحسین شنیده‌ایم، اظهار كرد: بسیاری معتقد بودند كه جای چنین اثری در تلویزیون خالی بوده است.
 
وی ادامه داد: حوزه هنری در بخش تاریخ مكتوب و تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی توفیقات بسیاری داشته است، هر چند به دلیل برجستگی آثار دفاع مقدس، آثار مربوط به انقلاب اسلامی به درستی دیده و یا منتشر نشد. اما به لحاظ آرشیو مجموعه های غنی در حوزه هنری وجود دارد كه پژوهشگران و مستندسازان كشور می‌توانند از آن استفاده كنند.
 
رئیس حوزه هنری گفت: متاسفانه در حوزه تصویر، دیگران از ما سبقت گرفته‌اند. كمابیش آثار منتشر شده مخالفان نظام را خوانده‌ام. آن‌ها با وقاحت تمام به دنبال تحریف تاریخ هستند. زمانی اثری را می‌خوانیم و به زحمت متوجه می‌شویم كه در خلال اثر، تحریفی هم صورت گرفته است، اما در آثاری كه از سوی بنیاد فرح پهلوی و چند دانشگاهی كه فعال هستند نوشته می‌شود، آشكارا سعی در تحریف تاریخ كشورمان داشته اند. البته آن‌ها به لحاظ علمی و روشی از پژوهشگران داخلی و به ویژه حوزه هنری عقب هستند و در مواردی هم از ما تاثیر گرفته‌اند.
 
مومنی شریف با تاكید بر اینكه پهلوی‌ها نسبت به وابستگی خود به استكبار بسیار شرمنده هستند، عنوان كرد: اگر بخواهند این موضوع را در تاریخ انكار كنند باید دروغ بسیار بزرگی بگویند. هرچند این دروغ را می‌گویند. هدف گیری مخاطب شان هم طبقه متوسط جامعه است و افرادی كه كمتر با كتاب سر و كار دارند. تلاش می‌كنند تا با برنامه‌های تصویری و مستندها، این قشر از جامعه را اقناع كنند. در آثارشان تلاش می‌كنند از جنبه‌های مذهب ستیزی رضاخان چیزی نگویند و بیشتر به عمران و ساخت و سازهای رضاخان می پردازند.
 
وی تصریح كرد: همچنین خاندان پهلوی تلاش می‌كنند محمدرضا شاه را انسانی روشنفكر، دارای تمایلات مذهبی و فردی دور از خشونت نشان دهند. در نهایت هم می‌گویند كه محمدرضا وقتی دید كه مردم او را نمی‌خواهند از قدرت ارتش استفاده نكرد و از قدرت كناره‌گیری كرد. می بینیم كه حدود 37 هزار نفر در جریان انقلاب اسلامی به شهادت رسیدند و اگر محمدرضا شاه از قدرت خود استفاده نكرده است؛ این افراد چگونه به شهادت رسیده اند؟ همچنین تلاش می‌كنند تا شرایط اقتصادی دوران محمدرضا شاه را بسیار خوب جلوه دهند، در حالی كه در آن دوران، با وجود بالا رفتن قیمت نفت، اما شرایط اقتصادی مردم به شدت بد بود. هزینه نفت هم هزینه تسلیحاتی شد كه بخش بزرگی از آن نیامد و بسیاری از سرمایه های كشور به همین دلیل بلوكه شده است.
 
رئیس حوزه هنری با بیان اینكه وقتی واقعیت‌ها را می‌گوییم بسیار بیشتر به دل مردم می نشیند، عنوان كرد: مردم به طور فطری، واقعیت و حق را دوست دارند. در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم و همكارانمان در مركز مستند باید آثاری تولید كنند تا مردم بتوانند به درستی قضاوت كنند.
 
وی اظهار داشت: خاندان پهلوی در برابر تاریخ شرمنده هستند و هیچ حجت و دلیلی برای دفاع از كارهایشان ندارند. هیچ حكومتی در طول تاریخ مانند این‌ها نبوده است. پهلوی به لحاظ بی ریشگی و فساد منحصر به فرد است.
 
وی ضمن تقدیر از گروه سازنده مستند «در برابر طوفان» گفت: من مستند «راز و رمز ملكه» اثر آقای نقویان را هم دیدم و تصور می‌كنم بسیار فراتر از سن و سال ایشان بود. موضوعات و سوژه‌های زیادی وجود دارد كه مستندسازان كشور هنوز به درستی به سراغشان نرفته‌اند. می‌توان بر روی هر كدام از اتفاقات جزئی تاریخ معاصر كار كرد و مستند ساخت. باید بارها كار كنیم تا تكرار این آثار، تاریخ معاصر را زنده نگه دارد.
 
مهدی نقویان كارگردان مجموعه مستند «در برابر طوفان»، نیز در سخنانی با بیان اینكه حوزه هنری در چند سال اخیر ظرفیت بالایی را ایجاد كرده است، اظهار كرد: درهای حوزه هنری به روی هنرمندان انقلاب اسلامی باز است و اولویت كاری ما هم حوزه هنری است؛ چرا كه فضایی فراهم شده كه به راحتی می‌توانیم كار كنیم و دغدغه هایمان را به تولید برسانیم.
 
وی همچنین با اشاره به این كه خلاصه‌ای از 10 قسمت مستند «در برابر طوفان» در قالب اثری 90 دقیقه‌ای درباره حكومت پهلوی تدوین و تولید خواهد شد، عنوان كرد: 50 در صد ارائه یك اثر بر عهده تولید كنندگان است و 50 درصد دیگر، پخش مناسب آن برای مخاطبان است كه در مجموعه مركز مستند حوزه هنری و با همكاری كه صدا و سیما و شبكه مستند و همچنین شبكه یك سیما با ما داشتند، این اتفاق رخ داد.
 
محسن یزدی، مدیر مركز مستند حوزه هنری، نیز با بیان اینكه كار كردن با مهدی نقویان دلنشین و راحت بوده است، اظهار كرد: وقتی با ایشان در مورد پروژه ای به توافق می‌رسیم، می دانیم كه هم در هزینه‌ها منصفانه عمل می‌كنند و هم به لحاظ ساخت و تولید اثر، مستندی با كیفیت ارائه می‌كنند.
 
وی ادامه داد: مجموعه مستند «در برابر طوفان» اثری بود كه به جهت سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر این كه رژیم پهلوی از سوی استكبار و خاندان پهلوی و با تولید آثار مختلف در حال بزك شدن است، تولید شد و تصمیم گرفتیم مستندی درباره پهلوی اول و دوم كار كنیم. پژوهش خیلی خوبی برای این اثر انجام شد و البته رساندن این اثر به تولید بسیار سخت بود. در این پروژه با یعقوب توكلی (محقق، مورخ و كارشناس مسائل سیاسی) هم همكاری داشتیم و چیزی كه آقای توكلی گفتند برایم بسیار جالب بود. ایشان گفت: «كسی كه متن مستند را نوشته، متوجه تاریخ و مسائل بوده است.»
 
یزدی خاطرنشان كرد: مجموعه مستند «در برابر طوفان» با مشاركت اداره فیلم و نمایش بسیج تولید شده است و در این راه ما را یاری كردند.
 
مجموعه مستند «در برابر طوفان» روایتگر تاریخ سیاسی و اجتماعی پهلوی دوم از زمان پادشاهی محمدرضا پهلوی تا انقلاب اسلامی است. در این مجموعه صداها و تصاویر دیده نشده از تاریخ معاصر كشور نمایش داده می شود.
 
مجموعه مستند «در برابر طوفان» به تهیه كنندگی مهدی نقویان از محصولات سازمان سینمایی حوزه هنری از طریق شبكه‌های مختلف سیما در ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی پخش شد و روایتگر تاریخ سیاسی و اجتماعی پهلوی دوم از زمان پادشاهی محمدرضا پهلوی تا انقلاب اسلامی است.
عنوان مجموعه از جمله رضاشاه گرفته شده؛ زمانی كه به جزیره موریس تبعید می‌شد به پسرش گفت:‌ «در برابر طوفان مقاومت نكن بگذار طوفان از تو عبور كند.»
 
از عوامل این سریال می‌توان به: تهیه كننده و كارگردان مهدی نقویان، تهیه شده در مركز مستند سوره و مركز فیلم و نمایش بسیج، تدوینگر حسن جعفری، نویسنده مهدی فیاضی كیا، محقق مسیح نوروزی، مدیر تولید محمدرضا آزادخاطر، گوینده متن ناصر طهماسب، صداگذار پیمان توسلی، گرافیك حامد بارئی تبری، آرمین گل چوبیان.
 
در پایان این مراسم، با اهدای لوح تقدیر و تابلویی نفیس از عوامل این مستند تقدیر و تجلیل به عمل آمد.



انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما