شناسهٔ خبر: 18159489 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

فرانسه در نیجر در مرز با مالی نیرو مستقر می کند

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما ؛ ژان ایو لودریان وزیر دفاع فرانسه شامگاه شنبه اعلام کرد ارتش فرانسه از نیجر که در حمله تروریستی روز چهارشنبه 16 نظامی خود را از دست داد حمایت خواهد کرد.
لودریان پس از دیدار با رئیس جمهور نیجر در جمع نظامیان فرانسوی در نیامی پایتخت نیجر گفت :« به درخواست رئیس جمهور ایسوفو ، گروهی از نظامیان در تیلابری (غرب نیجر) برای همراهی با نیروهای نیجری مستقر می شود.»
به گزارش خبرگزاری فرانسه از نیامی ، یک منبع نظامی فرانسوی گفت حدود 50 ال 80 نفر به ویژه از نیروهای ویژه برای آغاز ماموریت خود «در مدت سه روز» در 100 کیلومتری شمال نیامی آمادگی دارند.
این نظامیان به امکانات پشتیبانی هوایی به منظور حمایت از نظامیان نیجری بر روی زمین مجهز خواهند بود.
نیروهای عملیات برخان از چهار هزار نظامی تشکیل شده است و عملیات بر ضد تروریسم را به ویژه از طریق مرز پنج کشور منطقه ساحل ، شامل موریتانی ، مالی ، نیجر ، چاد و بورکینافاسو اجرا می کند.
سرهنگ توره سیدو عبدالعزیز سخنگوی ارتش نیجر چهارشنبه گفته بود :« تروریستها به گشتی نیروهای مسلح نیجر حمله کردند. به دنبال این اقدام ، عملیات پاکسازی منطقه برای پیگرد تروریستهای فراری آغاز شد» اما به جزئیات حمله یا شمار مهاجمان اشاره ای نکرد.
وی در گفتگو با یک شبکه رادیویی وابسته به وزارت دفاع کشورش اعلام کرد در حمله ای تروریستی روز چهارشنبه به یک گشتی ارتش در غرب کشور نزدیک مرزهای مالی روی داد، پانزده نظامی ارتش کشته و نوزده تن دیگر زخمی شدند.
این حمله که مقامات نیامی آن را "تروریستی" توصیف کرده اند در غرب نیجر در نزدیکی مرزهای کشور آشوبزده مالی روی داد.
این مناطق در سالهای اخیر صحنه خرابکاریها و حملات خونین افراط گرایان مسلحی بوده است که غالبا از شمال مالی وارد نیجر می شوند.­
نیروهای مسلح نیجر در ماههای اخیر هدف حملاتی خونبار قرار گرفته اند که به گروههای تکفیری مالی به ویژه مرتبط با جنبش توحید و جهاد در غرب آفریقا نسبت داده می شود که عملیات سروال فرانسه در سال 2013 در مالی بر ضد این گروه آغاز شد.
نظامیان فرانسوی همچنین در منطقه ماداما در شمال نیجر در مرز با لیبی و در دیوا در جنوب شرق این کشور مستقر هستند و حملاتی را بر ضد گروه تکفیری افراطی بوکوحرام انجام می دهد.
مناطق شمال مالی مارس سال 2012 به اشغال گروههای افراط گرای وابسته به القاعده ­درآمد اما ژانویه سال 2013 نیروهای صلحبان بین المللی با حمایت ارتش فرانسه آنها را از مواضع خود بیرون راندند ­با این حال همچنان چندین منطقه از شمال مالی خارج از کنترل نظامیان ­دولتی و نیروهای بین المللی است و گروههای مسلح بار دیگر فعالیت های خود را در این مناطق تشدید کرده اند. ­نیجر و مالی بیش از هشتصد کیلومتر مرز مشترک دارند.
مناطق شرق نیجر نیز که نزدیک مرزهای نیجریه واقع شده اند، از فوریه سال 2015 هدف حملات مرگبار مکرر عناصر بوکو حرام قرار دارند. این خشونت ها و حملات تا کنون جان دهها غیرنظامی و نظامی نیجر را گرفته و هزاران نفر از ساکنان مناطق مرزی نیجر و نیجریه را آواره کرده است.­
ابتدای نوامبر 2016 در حمله ای تروریستی به روستای بانیبانگو در منطقه والام پنج نظامی نیجر کشته و چهار نفر دیگر مفقود شدند.
اکتبر گذشته نیز در حمله به اردوگاه آوارگان در منطقه تازالیت در شمال شرق این کشور 22 نظامی کشته شدند.
بی ثباتی در منطقه والام که تنها 100 کیلومتر با نیامی پایتخت این کشور فاصله دارد حکمفرما شده است.
کشورهای اطراف نیجر از همه مناطق مانند مالی ، لیبی و نیجریه با گروههای مسلح تکفیری درگیر هستند.
بحران خشکسالی و غذایی نیز در منطقه وجود دارد و سازمان ملل متحد تلاش می کند یک میلیارد و 400 میلیون یورو تعهد مالی را برای کمک به منطقه دریاچه چاد جمع آوری کند. نیجریه، نیجر،‌کامرون و چاد از کشورهای هم مرز با دریاچه چاد هستند.
منطقه دریاچه چاد که منطقه ای محروم و خشک است، هشت سال است در معرض خشونت قرار دارد. مدارس، درمانگاهها و کشاورزی در این منطقه در حال از بین رفتن هستند.
در این منطقه از ساحل آفریقا کمبود مواد غذایی به سطح نگران کننده ای رسیده است و پنج میلیون و 100 هزار نفر از کمبود مواد غذایی و بیش از 500 هزار کودک از سوء تغذیه شدید رنج می برند.
14 کشور روز جمعه در نشست اسلو پایتخت نروژ متعهد شدند 672 میلیون دلار کمک فوری به مردم منطقه دریاچه چاد که با خطر قحطی مواجه هستند،‌ اختصاص دهند.
این کمک مالی طی مدت سه سال در اختیار 10 میلیون و 700 هزار نفر از مردم منطقه دریاچه چاد قرار می گیرد.
از این مبلغ 457 میلیون دلار در سال جاری به کشورهای منطقه دریاچه چاد پرداخت می شود.
سازمان ملل متحد پیشتر ابراز امیدواری کرده بود سال 2017 مبلغ کمک ها به این منطقه به یک میلیارد و 500 میلیون دلار افزایش یابد.

نظر شما