شناسهٔ خبر: 18159276 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

چند سوال در انتهای سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل»

چرا به «نسخه راهگشا» عمل نشد؟/ ضرورت تقویت فرهنگ جهادی

بهتر است کلاه خود را قاضی کنیم و چند سوال در حد فضای اجتماعی از خود و دیگران بپرسیم، در این سالها که مشکلات اقتصادی گریبانگیر مردم است واقعا چگونه به «نسخه راهگشا» عمل شد؟!

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اصفهان بیدار– محمدنوید متقی/ انتهای سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل فرارسیده است؛ لذا بهتر است چند سوال برای سنجش نه شاید چندان علمی ولی در حد فضای اجتماعی از خود و دیگران بپرسیم که آیا در این سالها که مشکلات اقتصادی گریبانگیر مردم است واقعا چگونه به نسخه راهگشا عمل شد؟!

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند: «اقتصاد مقاومتی یک اندیشه‌ی تجربه‌شده در دنیا است و فقط اختصاص به ما ندارد». پس چرا حتی آنهایی که دم از لزوم استفاده از نسخه های برونی می زنند به این عمل نکردند؟
رهبر معظم انقلاب جای دیگر می فرمایند: «این موضوع که اقتصاد مقاومتی، کشور را در برابر تکانه‌های گوناگون جهانی اعم از بدخواهانه یا غیر بدخواهانه حفظ خواهد کرد یک اصل پذیرفته‌شده است.» پس آیا متولیان اقتصادی یا دفاعی به این مهم اهمیت ندادند یا اعتقادی نداشتند؟

رهبر انقلاب اسلامی دلیل پیشرفت‌های علمی و صنعتی آمریکا در ۱۵۰ سال گذشته را، به‌کارگیری اقتصاد مقاومتی دانستند و خاطرنشان کردند: «البته آمریکایی‌ها این اندیشه را در جهت مادیگری و پول به‌کار گرفتند اما همین تجربه‌ی پذیرفته‌شده‌ی جهانی را می‌توان با جهت‌گیری متعالی‌تری به‌کار گرفت». پس عاشقان و علاقه مندان به آمریکا و… چرا حداقل برای ارضای ذهن خود دنبال این مهم نرفتید؟ آیا نه این است که مبادا نسخه حکیم درست از آب درآید؟

جای دیگر می فرمایند: «بسیج می تواند دستگاه‌های مسئول را، هم در جهت‌دهی، هم در هدف‌گذاری، هم در عمل یاری بدهد. می تواند به‌عنوان مکمّل عمل کند، می تواند به‌عنوان امیدبخش عمل کند» (۱۳۹۵/۰۹/۰۳). پس چرا جایی برای آن در راستای رفع مشکلاتمان باز نکردیم؟

ایشان می فرمایند: «دشمن روی اقتصاد کشور ما متمرکز شده، باید روی اقتصاد [کار کرد]. من گفتم اقتصاد مقاومتی، یعنی اقتصادی که از درون می جوشد و احتیاج ما را به دیگران کم می کند و استحکام کشور را در مقابل تکانه‌های خارجی افزایش می دهد»؛ پس نکند با بی توجهی به دنبال باز کردن راه نفوذ دشمنیم؟

و نیز فرمودند: «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، این اقدام و عمل باید در جلوی چشم مردم قرار بگیرد و مردم این را ببینند؛ این توقّع و خواسته‌ی ما از مسئولان است» (۱۳۹۵/۰۸/۲۶) پس چه شد اقدام؟ چه شد عملی که مردم ببینند و دلگرم باشند؟

و فرمودند: «امروز چشم دوخته‌اند دشمنان ما به نیازها و کمبودها و اختلالهای اقتصادی داخل کشور. اینکه ما مرتّب راجع به مسئله‌ی اقتصاد، اقتصاد مقاومتی و مانند اینها در این چند سال مرتّب اوّل سال، وسط سال، آخر سال می گوییم، تکرار می کنیم، به‌خاطر این است که دشمن به این نقطه‌ی خاص توجّه کرده است». پس نکند ما خواسته و ناخواسته در پازل دشمن بازی کنیم؟

و باز می فرمایند: «[می خواهند] اقتصاد کشور را خراب کنند، وضع مردم بد باشد، جیب مردم خالی بشود، امکانات مردم کم بشود، پول مردم بی‌ارزش بشود، قدرت خریدشان کم بشود تا ناراضی بشوند؛ هدف، این است. مردم را از اسلام و از نظام اسلامی ناراضی کنند؛ این، هدف دشمن است». پس مسئولیت ما در برابر دشمن و دفاع از ایران و اسلام چه می شود؟

و به مسئولان باز می فرمایند: «[مسئولان] تمام تلاش خودشان را بگذارند که فعّالیّتهای اقتصادی کشور را همسو کنند با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اگر یک فعّالیّتی وجود دارد که با این سیاست‌ها همسو نیست، جلویش را بگیرند» (۱۳۹۵/۰۶/۰۳). آیا این چنین کردند؟

و بارها به عدم دخالت خود در جزئیات تاکید کرده اند منجمله در پاسخ به ایرادی فرمودند: «به جای اینکه جادّه را درست کنند می روند سراغ هواپیما؛ این حرف درستی است، یعنی ما هم این اشکال را داریم؛ منتها این را توجّه داشته باشید و من هم بارها قبلاً گفته‌ام که رهبری نمی تواند در تصمیم‌گیری‌های موردیِ دستگاه‌های گوناگون دولتی مدام وارد بشود و مدام بگوید این باشد، این نباشد؛ این نمی شود.

ما حتّی به همین قرارگاه به‌اصطلاح اقتصاد مقاومتی گفتیم شما موظّفید نگاه کنید ببینید خرید این هواپیماها در کجای اقتصاد مقاومتی قرار می گیرد. این را گفته‌ایم، تذکّر می دهیم، امّا اینکه جلو برویم و مانع بشویم، نه، این تکلیف و وظیفه‌ی ما نیست» (۱۳۹۵/۰۴/۱۲) پس چگونه است که کارهای خود را به رهبری نسبت می دهند و دنبال تطهیر آنند؟

و باز فرمودند: «در اقتصاد، اگر ما قوی شدیم و قدرتمند شدیم، دیگر تحریم معنی ندارد و تحریم یک کار زائدی می شود؛ طبیعت کار این است. در زمینه‌ی سیاست هم همین است، در زمینه‌های گوناگون هم همین است» (۱۳۹۵/۰۳/۰۶) حال چگونه است که به بهانه تحریم دائم دستمان جلوی دشمن دراز است؟ نمی دانیم شاید هم غرض اصلا رفع تحریم نیست!

در پایان اشاره ای مختصر به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده توسط حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی می کنیم که شما خواننده محترم خودتان به تنهایی بتوانید ببینید که کارنامه ملت و دولت در این باره به چه رنگیست؟
– پیروی از الگوی علمی و بومی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی.

– اقتصاد مقاومتی خواهد توانست در بحران های رو به افزایش جهانی، الگویی الهام بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد و زمینه و فرصت مناسب را برای نقش آفرینی مردم و فعالان اقتصادی فراهم کند.

– با حفظ دستاوردهای کشور در زمینه های مختلف و تداوم پیشرفت و تحقق آرمان ها و اصول قانون اساسی و سند چشم انداز ۲۰ ساله، اقتصاد متکی به دانش و فناوری، عدالت بنیان، درون زا و برون گرا، پویا و پیشرو را محقق سازد و الگوئی الهام بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد.

– لازم است قوای کشور بی درنگ و با زمانبندی مشخص، اقدام به اجرای آن کنند و با تهیه قوانین و مقررات لازم و تدوین نقشه راه برای عرصه های مختلف، زمینه و فرصت مناسب برای نقش آفرینی مردم و همه فعالان اقتصادی را در این جهاد مقدس فراهم کنند.

۱- تأمین شرایط و فعال سازی کلیه امکانات و منابع مالی و سرمایه های انسانی و علمی کشور به منظور  توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت های اقتصادی…

۲- پیشتازی اقتصاد دانش بنیان، پیاده سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور و ساماندهی نظام ملی  نوآوری…

۳- محور قراردادن رشد بهره وری در اقتصاد با تقویت عوامل تولید، توانمندسازی نیروی کار، تقویتِ رقابت پذیری اقتصاد…
۴- استفاده از ظرفیت اجرای هدفمندسازی یارانه ها برای افزایش تولید، اشتغال و بهره وری،…

۵- سهم بری عادلانه عوامل در زنجیره تولید تا مصرف متناسب با نقش آنها در ایجاد ارزش…

۶- افزایش تولید داخلی نهاده ها و کالاهای اساسی (بویژه در اقلام وارداتی…)

۷- تأمین امنیت غذا و درمان و ایجاد ذخایر راهبردی…
۸- مدیریت مصرف با تأکید بر اجرای سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی

۹- اصلاح و تقویت همه جانبه نظام مالی کشور با هدف پاسخگویی به نیازهای اقتصاد ملی…

۱۰- حمایت همه جانبه هدفمند از صادرات کالاها و خدمات…

۱۱- توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور…

۱۲- افزایش قدرت مقاومت و کاهش آسیب پذیری اقتصاد…

۱۳- مقابله با ضربه پذیری درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز…

۱۴- افزایش ذخایر راهبردی نفت و گاز کشور…
۱۵- افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز…

۱۶- صرفه جویی در هزینه های عمومی کشور…
۱۷- اصلاح نظام درآمدی دولت با افزایش سهم درآمدهای مالیاتی.
۱۸- افزایش سالانه سهم صندوق توسعه ملی…

۱۹- شفاف سازی اقتصاد و سالم سازی آن…

۲۰- تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد ارزش افزوده، تولید ثروت، بهره وری، کارآفرینی،…

۲۱- تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی و گفتمان سازی آن…

۲۲- دولت مکلف است برای تحقق سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی با هماهنگ سازی و بسیج پویای همه امکانات کشور، اقدامات زیر را معمول دارد:
– شناسایی و بکارگیری ظرفیت های علمی، فنی و اقتصادی برای دسترسی به توان آفندی و اقدامات مناسب.
– رصد برنامه های تحریم و افزایش هزینه برای دشمن.
– مدیریت مخاطرات اقتصادی از طریق تهیه طرح های واکنش هوشمند، فعال، سریع و به هنگام در برابر مخاطرات و اختلال های داخلی و خارجی.
۲۳- شفاف و روان سازی نظام توزیع و قیمت گذاری و روزآمدسازی شیوه های نظارت بر بازار.
۲۴- افزایش پوشش استاندارد برای کلیه محصولات داخلی و ترویج آن.

حال خود کلاه خود را قاضی کنید و قضاوت کنید آیا براستی در امتداد حل مشکلات اقتصادی کشور و مردم اقدام و عمل موثری صورت گرفته یا خیر؟

انتهای پیام/

نظر شما