شناسهٔ خبر: 18158294 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نماینده | لینک خبر

کانال های معاند برای چه و برای که می جنگند؟!

جهان نیوز

با رونق گرفتن شبکه های اجتماعی، سرویس های جاسوسی خارجی سرمایه گذاری هنگفتی برآنها صورت داده اند و در این راستا از مزدوران داخلی و فراریان امنیتی و سیاسی نهایت بهره را می برند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «نماینده»، برای اولین بار قدرت شبکه های اجتماعی خود را در اعتراضات سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ کشورهای عربی شمال آفریقا نشان داد. شبکه اجتماعی فیس بوک و توئیتر که شرکت های مرکزی شان در آمریکا مستقر هستند، نقش بی بدیلی در بسیج نیروهای اجتماعی در مصر و تونس بازی کنند. این اعتراضات در ۱۸ دسامبر ۲۰۱۰ با قیام تونس، در پی خودسوزی محمد بوعزیزی در اعتراض به مشکلات اقتصادی شروع شد. اعتراضات در مصر با تظاهرات شهروندان مصری در مقابل سفارت تونس که برای حمایت از انقلاب تونس بود آغاز شد. بسیاری از تحلیلگران تظاهرات فوق را اولین جرقهٔ انقلاب مصر قلمداد می‌کنند. اما شبکه های اجتماعی فیس بوک و توئیتر که کاربران آن در جهان عرب به ویژه در کشورهای شمال آفریقا در سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ رشد چشمگیری داشتند، در فراگیری اعتراضات نقش بی بدیلی داشتند.

توان بالقوه نهفته در شبکه های اجتماعی مورد طمع سرویس های جاسوسی قرار گرفت تا در کشورهای خاورمیانه این نسخه را به کار گیرند. یکی از کشورهای هدف کشورهای غربی و به ویژه اسرائیل و آمریکا و متحدان جیرخوار آنها در منطقه، نظام جمهوری اسلامی است. آنها در نزدیک به ۴ دهه انواع روش های براندازی را به کار برده اند ولی هربار به بن بست خورده اند. استفاده از شبکه های اجتماعی برای ساماندهی اعتراضات در فتنه ۸۸ نیز به کار گرفته شد. جاییکه هیلاری کلینتون، وزیرخارجه آمریکا به شرکت توئیتر دستور داد تا از تعمیرات فصلی اش را عقب بیاندازد تا کاربران ایرانی همچنان به توئیتر دسترسی داشته باشند و زبان فارسی نیز برای راحتی به آپشن های توئیتر اضافه شد.

با رونق گرفتن شبکه های اجتماعی نظیر تلگرام، وایبر، اینستاگرام و واتس آپ، سرمایه گذاری شگفت انگیزی بر آنها صورت گرفت. اینستاگرام و تلگرام با توجه به فیلتر نبودن توانسته اند به شبکه اجتماعی های محبوب ایرانی ها تبدیل شوند. با این وجود تلگرام یه خاطر راحتی در کار، استقبال بهتری داشته است. کاربران آن بالای ۲۵ میلیون نفر هستند و هر ساعت به تعداد آن اضافه می شود. در کنار فرصت هایی که تلگرام ایجاد کرده، تهدیدات آن نیز بسیار است. در دو سال اخیر، کانال ها و گروه هایی به صورت قارچی در حال رشد هستند و قدرت تلگرام در برخی از تحولات سیاسی و اجتماعی ایران خود را نشان داده است. در انتخابات ۷ اسفند ۹۴، این تلگرام بود که لیست های انتخاباتی را به سرعت برق میان مردم رد و بدل می کرد.

طمع سرویس های جاسوسی برای نفوذ در شبکه های اجتماعی

قدرت تلگرام در ایران از دید کشورهای متخاصم و سرویس های جاسوسی پنهان نمانده و حمایت آنها در راه اندازی و تزریق خوراک اطلاعاتی و رسانه ای به برخی از کانال ها به تدریج در حال آشکار شدن است. سایت ها و رسانه های ضدانقلاب همگی دارای کانال هایی نیز در تلگرام هستند. بی بی سی فارسی در حال حاضر کانالی با بیش از ۶۰۰ هزار عضو در اختیار دارد. اما در کنار این سابقون در دشمنی با ایران، ‌ کانال هایی رشد کرده اند که تا پیش از این خبری از آنها نبود. کانالی مانند آمدنیوز، نگام، رفیق آیت الله... جنبه های جدیدی از جنگ نرم را به راه انداخته اند. س راهبرد اصلی آنها استفاده از نقاط ضعف داخلی با بهرهگیری گزینشی از یک سری واقعیات، اظهارنظرات شخصیت های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی داخلی و ترکیب آن با اسناد جعلی است. خوراک اصلی آن نیز توسط سرویس های جاسوسی تهیه می شود.

برای مثال آمدنیوز در اوج افشای فیش های حقوقهای نجومی، اسنادی را منتشر کرد و در گام نخست کسی درباره مقاصد کثیف و پنهانش زیاد حساسیت به خرج نمی داد؛ چرا که به گمان برخی از کاربران تلگرام، این رسانه نیز همانند دیگر کانال های داخلی به دنبال افشای مفاسد اقتصادی مدیران و مسئولانی است که در حال سواستفاده از مقام هستند!

اما در ادامه کار با سخیف تر شدن مطالب و نخ نما شدن آنها در حمایت از برخی از گروه های داخلی در مقابل دیگر گروه ها و تهاجم به ارکان اصلی نظام جمهوری اسلامی، اهداف پنهان آنها مشخص شد. نکته حائز اهمیت در این رسانه ها، راهبردی است که سرویس های جاسوسی خارجی برای براندازی نظام جمهوری اسلامی و در نهایت نا امن کردن ایران به کار برده اند. این سرویس ها قصد دارند با ناکارآمد نشان دادن نظام، فساد اقتصادی در میان رده های بالای مقامات کشور، عدم توانایی نظام در مبارزه با فساد مالی گسترده در میان افکار عمومی مقبولیت و مشروعیت نظام را زیر سوال ببرند و در درازمدت نیروی اجتماعی قوی را برای راه اندازی نارآرامی در کشور بسیج سازند.

هرچند این رسانه ها در ابتدا سعی کردند به صورت حرفه ای عمل کنند تا پیوندشان با سرویس های جاسوسی غرب و منطقه برملا نشود ولی طمع پول و تعجیل برای رسیدن به هدف، ارتباطات پنهان را عیان کرد. این رسوایی حتی بدون کشف مستندات و شواهد از مطالب این کانال ها قابل شناسایی بود ولی با این وجود بسیاری از گردانندگان این کانال ها به عنوان پیاده نظام های سرویس های جاسوسی رسوا شدند و در اطلاعات جدیدی که منتشر شده، حتی مبالغ دریافتی و دستورکارهای آنها مشخص شده است.

برای مثال روح الله زم، گرداننده کانال آمدنیوز و احمد شمس، مسئول نگام، در استخدام سرویس اطلاعاتی میت ترکیه هستند. سرویسی که با موساد و سیا همکاری هایی گسترده ای در حمایت از گروه های تروریستی در منطقه دارند.

انتقام از ایران در تلگرام

با شکست ائتلاف غرب در از بین بردن و تضعیف متحدان ایران در منطقه نظیر سوریه عراق یمن و لبنان و فلسطین، دستور کار جدید با قوت بالایی دنبال می شود و مزدوران داخلی این سرویس ها با تمام توان در حال خدمت به دشمن و خیانت به کشور هستند. اما تاسف بالاتر اینکه برخی از شخصیت ها و مقامات سیاسی در ایران به گمان حذف شدن رقبای سیاسی شان در عرصه سیاسی، خوراک رسانه ای این دشمنان ایران را فراهم می کنند! اظهارات بی اساس و زدن اتهامات بی پایه، تنها فرصت را برای ایجاد تفرقه در کشور ایجاد می کند و با وجود قدرت شبکه های اجتماعی در پرو بال دادن به شایعات، هرگونه اشتباهی ممکن است خسارت فراوانی را به دنبال داشته باشد.

اما با وجود سرمایه گذاری بالای دشمن و سرویس های اطلاعاتی در دور کردن مردم از نظام و ناکارآمد نشان دادن نظام جمهوری اسلامی، نشانه های شکست این پروژه خود را نشان داده است. حضور گسترده مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن سال جاری بسیاری از معادلات را تغییر داد. حضوری که نسبت به سالیان گذشته رشد چشمگیری داشت و تنوع افراد شرکت کننده نیز گویای اعتماد نسل های مختلف به راهی است که گذشتگان در سال ۵۷ انتخاب کردند. ولی با این حال، دشمنان ایران که در سال های اخیر شکست های زیادی را در منطقه متحمل شده اند، راه های نفوذی مانند شبکه های اجتماعی را همچنان حفظ خواهند کرد و مسیرهای جدیدی را برای برهم زدن امنیت وثبات کشور خواهند آزموند.

این امر، نظارت قوی تر و احتیاط بیشتری را از سوی مسئولان کشور می طلبد تا منافع ملی را فدای منافع حزبی و شخصی نکنند و زمین را برای بازی دشمنان فراهم نسازند.

نظر شما