شناسهٔ خبر: 18158149 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

علی لاریجانی در پیامی عنوان کرد:

ملاّهادی سبزواری؛ چراغ راه حوزه‌های علمی جهان

گروه شهرستان‌ها: رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی به همایش نکوداشت حکیم سبزواری در سبزوار بیان کرد: حاج ملاهادی سبزواری، فیلسوف بزرگ شرق، سال‌ها در مسیر احیای فلسفه اسلامی و حکمت متعالیه تلاش کرد و با تببین، تألیف و به نظم در آوردن مسائل مهم فلسفی، چراغ راه حوزه‌های علمی و دانشگاهی ایران و جهان شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی پیامی را به همایش نکوداشت حکیم حاج ملاهادی سبزواری ارسال کرده است.
متن کامل این پیام به شرح زیر است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
سال‌ها بود که اسرار بما رخ ننمود/ شکر لله که دگر محرم اسرار شدم
سرزمین کهن ایران از سپیده‌دم تاریخ تاکنون، نقش بسزایی در تکوین، قوام و دوام علوم به ویژه علوم انسانی داشته است. دریای دانش ایران بزرگ، بی‌شک حکمت و فلسفه ایرانی اسلامی جایگاهی رفیع و دیرینه دارد. از این میان فیلسوفان بزرگ مسلمان ایرانی، که به سرچشمه معرفت لایزال دینی به نیکی دست یازیده‌اند همچون ستارگانی در آسمان فراخ‌گون حکمت و اندیشه می‌درخشند، ستارگانی که هریک میراث‌دار تفکر و اندیشه این سرزمین کهن بوده و خواهد بود.
حکیم عارف «حاج ملاّهادی سبزواری» فیلسوف بزرگ شرق، سال‌ها در مسیر احیای فلسفه اسلامی و حکمت متعالیه تلاش کرد و با تببین، تألیف و به نظم در آوردن مسائل مهم فلسفی، چراغ راه حوزه‌های علمی و دانشگاهی ایران و جهان شد.
حکیم سبزواری در دوران زندگی با برکت خویش، ده‌ها تألیف ارزنده از خود به یادگار گذاشت؛ آثاری که اکنون پس از گذشت دو قرن از رحلت آن حکیم بلندپایه، محافل علم و دانش را صفا و گرمی بخشیده و در حوزه‌های حکمت و دین، دست‌گیر استادان و دانش‌پژوهان شده است.
مجموعه مباحث منطق و فلسفه که امروزه به نام شرح منظومه سبزواری افزون بر اینکه وسعت بی‌کران دانش حاج ملاّهادی سبزواری را در عرصه حکمت، منطق و فلسفه بازگو می‌کند، توانمندی حکیم را در ادبیات فارسی و عرب با سرودن شعر نیز نشان می‌دهد.
شرح منظومه از زمان تألیف تاکنون، یکی از بهترین متون درسی در حکمت متعالیه به شمار می‌آید و بسیاری از عالمان بزرگ و استادان فلسفه و عرفان، به شرح و تدریس آن پرداخته‌اند. آثار دیگر ایشان نظیر اسرارالحکم، اسرارالعباد و الجبر و الاختیار دریچه‌های تفکر عقلی و اسلامی را نشانگر است.
بدون تردید آیین نکوداشت این فیلسوف فرزانه، فرصت مغتنمی برای بازخوانی و تبیین اندیشه‌های این شخصیت برجسته و  دانشورحکیم  ایرانی است. امید می‌رود حاصل و دستاورد این همایش به آشنایی بیشتر نسل جوان با اندیشه‌ها و معارف این حکیم والاقدر منجر شود.
در پایان سخن ضمن سپاس از مردم خطه‌ ولایت‌مدار و سرفراز سبزوار و جامعه دانشگاهی حکیم سبزواری در برپایی این همایش، برگزاری و تداوم برپایی نکوداشت حکیم اسرار را بسیار مبارک و خجسته می‌دانم چرا که این منطقه تمدنی ایران زمین که بیراه نیست از آن به عنوان ملک بیداری نام برده شود به شایستگی جلوه‌گاه حق‌مداران پیکارجوی و مفاخران بیدار دل است و حکیم سبزواری ستاره‌ای بی‌بدیل است که به تعبیر اقبال لاهوری، «بزرگ‌ترین متفکر بزرگ عصر اخیر ایران است»، تنها به این منطقه یا کشور ما تعلق ندارد بلکه حق تمام مردم دنیا است که آن‌ها را بشناسند و بی شک هدف غایی این گردهمایی نیز چنین است.
از خداوند متعال توفیق دست‌اندرکاران این همایش را آرزومندم.

نظر شما