شناسهٔ خبر: 18158145 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تظاهراتی در حمایت از دولت رومانی پس از چند هفته اعتراض های ضد دولتی

بلگراد-ایرنا- چندهزار نفر از شهروندان رومانیایی پس از چند هفته تظاهرات ضد دولتی، شامگاه شنبه در بخش جنوبی این کشور در حمایت از دولت چپ میانه تظاهرات کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از رسانه های خبری صربستان، حامیان حزب سوسیال دمکرات حزب حاکم رومانی در شهر ترگوواشت در جنوب این کشور با برپایی تظاهرات و در دست داشتن پرچم رومانی و خواندن شعرهای میهن پرستانه از دولت «سورین گیریندونو» نخست وزیر فعلی که حدود دو ماه از فعالیت آن می گذرد، حمایت کردند.
بر اساس آخرین نظرسنجی ها، محبوبیت دولت رومانی از 41 درصد در بین مردم بخصوص پس از لایحه اخیر برای کاهش جرائم مفاسدین مالی به 31 درصد کاهش یافته است.
تظاهرات شب گذشته با هدف برگردان اعتبار و محبوبیت بیشتر به دولت چپ میانه انجام شده است. دولت رومانی 12 بهمن ماه مصوبه ای را برای کاهش جرائم یا تبرئه مفسدان اقتصادی تصویب کرده بود.
دولت سوسیال دمکرات رومانی نزدیک به یک ماه پیش دو طرح را بدون ارسال به پارلمان تصویب کرد که علاوه بر عفو محکومیت زندان برای سیاستمداران این کشور که به اتهام فساد مالی و اختلاس به زندان محکوم شده اند، امکان نجات از این محکومیت را فراهم می ساخت.
دولت رومانی پس از تظاهرات مداوم ضد دولتی در سراسر کشور مجبور شد که مصوبه اعلام شده برای کاهش جرائم و تبرئه مفسدان اقتصادی را به تعلیق در آورد.
اتحادیه اروپا پس از تظاهرات ضد دولتی در سراسر رومانی در مخالفت با تصمیم دولت مبنی بر کاهش مجازات یا تبرئه مفسدان اقتصادی در این کشور هشدار داده بود که دولت رومانی نباید از مبارزه با فساد مالی سرپیچی کند.
فساد مالی و اصلاحات در قوه قضائیه از جمله مسایل مهمی است که کمیسیون اروپا نسبت به کشورهایی که در سال 2007 به عضویت اتحادیه اروپا در آمده اند یا اکنون در مراحل عضویت در این اتحادیه هستند، حساسیت خاصی دارد و فصل هایی از مذاکرات در مراحل ائتلاف اروپایی، اقدامات مبارزه با فساد مالی و اصلاحات اجتماعی و قوه قضائیه است.
رومانی که در سال 2007 به عضویت در اتحادیه اروپا در آمده، با مشکلات فساد مالی و بیکاری بالایی رو برو است و از کشورهای فقیر اتحادیه اروپا محسوب می شود.
اروپام**436** انتشار دهنده: زهرا هژبری

نظر شما