شناسهٔ خبر: 18156494 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون توسعه روستایی مناطق محروم:

توسعه گردشگری و صنایع دستی اولویت دولت در مناطق روستایی است

تهران- ایرنا- معاون توسعه روستایی و مناطق‌ محروم معاون اول رییس جمهوری گفت: توسعه گردشگری و صنایع دستی از اولویت های اصلی دولت در مناطق روستایی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سیدابولفضل رضوی روز یکشنبه در نخستین گردهم آیی مجموعه داران اقامتگاه های بومگردی، با اشاره به تقلیدی بودن شیوه مهمانپذیری های هتل ها گفت: این شیوه از غرب گرفته شد که به ضرر کشور بود.
وی افزود: کشورهای صنعتی و توسعه یافته به دلیل کوچک بودن، شیوه هایی را در صنعت هتلداری داشتند که برای ما مفید نیست؛ زیرا مساحت شهرستان نائین ایران از مساحت هشت کشور اروپایی بیشتر است.
رضوی در این همایش در سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: ضمن اینکه هتل ها در کشورهای اروپایی بیشتر در ارتفاع ساخته شده بود و ما هم از این شیوه تقلید کردیم. در حالیکه ساختمان های واقع شده در دشت ها ارتباط انسانی را تسهیل می کند.
معاون رییس جمهوری تاکید کرد: بومگردی متوجه نوع نگاه گذشتگان می شود و برای آینده برنامه ریزی می کند؛ ارتباط روحی و فرهنگی بین گذشتگان و آیندگان و حال برقرار می کند ضمن اینکه بحث ارزش تاریخی و میراث فرهنگی نیز مطرح است.

** توسعه روستایی با گردشگری و صنایع دستی
وی با تاکید بر دو صنعت گردشگری و دست سازه ها گفت: این دو صنعت را در روستاها در اولویت داریم، زیرا با توجه به کم آب بودن کشور این صنایع در صنایع پایدار به آب نیاز ندارند و با توجه به تاریخ چند هزار ساله کشور ما توسعه این صنایع ممکن است.
رضوی تاکید کرد: این صنایع می تواند بیشتر از نفت برای ما درآمدزایی داشته باشد و تنها باید تسهیلات بدهیم و امکانات مورد نیاز را ایجاد کنیم.
وی با اشاره به تسهیلات ارائه شده در این بخش افزود: به تمام استان ها برای توسعه مشاغل پایدار روستایی مبلغ 20 میلیارد تومان وام با کارمزد 8 درصد داده ایم که سود 5 درصد آن را بانک سینا و 3 درصد را دولت تدبیر و امید پرداخت می کند.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رییس جمهوری با تاکید بر اولویت بخشی دولت به توسعه شغل های پایدار گفت: با توسعه بومگردی مردم روستاها می توانند ثروتمند شوند، به شرط اینکه آموزش های لازم در این زمینه داده شود.

** بومگردی مصداق اقتصاد مقاومتی است
محمدحسین طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این همایش گفت: استفاده از خانه های تاریخی، محیط روستایی و جاذبه های فرهنگی در حوزه بومگردی باعث توسعه پایدار می شود.
وی با تاکید بر اینکه گردشگران به ویژه گردشگران فرهنگی به سازه های جدید علاقه ندارند افزود: این گردشگران به دنبال بناهای تاریخی و سازه های فرهنگی هستند اما باید تجهیزات لازم در این بناها وجود داشته باشد و فضاهای موجود را ساماندهی کنیم.
طالبیان در ضمن به ارتباط میان سه معاونت این سازمان در حوزه بومگردی نیز گریزی زد و تصریح کرد: در همه کمیسیون های دولت و شوراها از توسعه بومگردی استقبال می شود زیرا غیر از ارتقای گردشگری، صنایع دستی و توجه به میراث فرهنگی موجب بهبود وضعیت محیط زیست و جلوگیری از حاشیه نشینی می شود و عینا مصداق اقتصاد مقاومتی است.
معاون میراث فرهنگی خاطر نشان کرد: این معاونت آماده حمایت قانونی و حمایت های مادی و معنوی از بومگردی برای توسعه آن در سطح وسیع تر و حفاظت از وجوه تاریخی و فرهنگی در مناطق مختلف است.
وی همچنین در پاسخ به سوال یکی از مجموعه داران اقامتگاه های بومگردی در مورد اینکه این معاونت برای تعمیر بناهای تاریخی و تبدیل آن به چنین مجموعه هایی کمک می کند؟ گفت: برای تعمیر و مرمت خانه های تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی تا حد امکان کمک می کنیم.
طالبیان افزود: این کمک ها از یکصد بنای تاریخی در سه سال قبل به 900 بنا در سال جاری رسیده است و آمادگی افزایش این کمک ها را داریم.
وی در توضیح کمک ها نیز ادامه داد: از 10 تا 50 درصد کمک در زمینه مواد، مصالح ساختمانی و استادکار برای مرمت بنا صاحبان آنها را حمایت می کنیم.
اولین گردهم آیی مجموعه داران اقامتگاه های بومگردی که با حضور سه معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این سازمان و معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رییس جمهوری، همچنین شماری از مجموعه داران اقامتگاه های بومگردی از سراسر کشور امروز (یکشنبه) در غیاب زهرا احمدی پور معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد.
در این همایش از مازیار آل داود، کیارش اقتصادی و اکبر رضوانیان به عنوان سه فردی که ساخت و توسعه این مجموعه ها را آغاز کرده اند تقدیر شد.
همچنین در نشست بعد از ظهر قرار است بر اساس رای گیری از مجموعه داران حاضر 9 برای تشکیل هیئت موسس اولین انجمن بومگردی انتخاب شوند تا اولین تشکل صنفی در این حوزه شکل گیرد.
فراهنگ**9157**1027**خبرنگار: منصوره شوشتری**انتشار: جواد دهقانی

انتهای پیام /*

نظر شما