شناسهٔ خبر: 18155434 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

از ویکی رضایی چه خبر؟

ویکی رضایی، به عنوان دانشنامه شهر های ایران توسط محسن رضایی برای انتخابات سال 92 ریاست جمهوری راه اندازی شده بود تا مردم اطلاعات شهرشان را در آن ارائه کنند، اما پس از انتخابات به دست فراموشی سپرده شد.

صاحب‌خبر -
از ویکی رضایی چه خبر؟
به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکی از جالب‌ترین وعده‌های انتخاباتی محسن رضایی که به‌سرعت در 7 خرداد 1392 آن را اجرایی کرد سایت ویکی رضایی بود ، که به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات تمام شهرهای  کشورمان راه‌اندازی شد.

این سامانه با هدف پیداکردن مشکلات شهرهای مختلف راه اندازی شد؛ باید گفت استفاده از کلمه ویکی "WIKI "  هم تا حد زیادی قابل توجیه است زیرا به سایت‌هایی که اطلاعاتش توسط کاربران ارائه و تغییر می‌یابد اصطلاحاً سایت‌های ویکی میگویند.

پس از تأسیس این سایت که شباهت عجیبی به سایت مشهور ویکی‌پدیا هم داشت به گفته سایت خبری نزدیک به محسن رضایی در مدت کمتر از 24 ساعت بیش از نیم میلیون بازدید را نیز جذب کرد.
 
  از ویکی رضایی چه خبر؟

اهدافی که توسط خود رضایی برای این سایت عنوان‌شده بود از این قرار است : "مردمی کردن اقتصاد و امور کشور، برنامه‌ای مرحله‌به‌مرحله و تدریجی است که پس از ورود اطلاعات، داده و برنامه‌ها توسط کارشناسان و نخبگان، مردم می‌توانند آنها را ویرایش کرده تا کارشناسان اطلاعات موثق‌تر و شاید اولویت‌های ضروری‌تری به‌دست آورند. این مردم شهر هستند که اولویت‌ها و دغدغه‌های و اطلاعات شهر خود را بیش از هر دولتمردی می‌دانند و می‌توانند با ویرایش اطلاعات و اولویت‌های خود، راه را برای برنامه ریزی کلان دولت آماده می‌کنند. در واقع برنامه‌ریزی کشور در خلأ انجام نمی‌گیرد و این مردم هستند که می‌کوشند برنامه‌های موردنیاز خود را تهیه کنند. 
 
بنابراین، با پیش‌فرض‌های مدیرانی که در تهران نشسته‌اند، برای دورترین مناطق کشور تصمیم گرفته نمی‌شود. تفاوت این مدل با سفرهای استانی این است که رئیس‌جمهور پیش از سفر به دورترین مناطق کشور، دیدگاه‌های خود مردم و اطلاعات آنان را با کمک نخبگان تجزیه‌وتحلیل کرده و بهترین تصمیم را برای آنان خواهد گرفت."
  از ویکی رضایی چه خبر؟
 

با نگاهی اجمالی به این طرح باید پذیرفت که می‌توانست طرح خوبی باشد. این سایت تنها حدود 13 ماه فعالیت کرده و پس‌ازآن هیچ آرشیوی از اطلاعات ثبت‌شده وجود ندارد و اکنون نیز نشانی " www.wikirezaee.com "  بسته شده است.

همچنین  در تاریخ 6 آوریل 2017 ( 17 فروردین 96)  حق مالکیت نشانی مذکور  نیز در صورت عدم تمدید از دست خواهد رفت.

وعده که بعد از انتخابات 92 وعید شد/ از ویکی رضایی چه خبر؟

به نظر می‌آید اگر این طرح از قالب صرفاً یک وعده انتخاباتی خارج‌شده و به  عنوان یک ایده بلندمدت در نظر گرفته می‌شد اکنون با یک سایت جامع اطلاعاتی و بسیار مفید از اکثر شهرهای کشور مواجه بودیم که کمک شایانی به مسئولین مختلف در نظام جمهوری اسلامی ایران می‌کرد و حتی به‌نوعی یک امتیاز مهم برای محسن رضایی در صورت نامزدی مجدد در انتخابات آینده محسوب می‌شد.


گزارش از محمدحسین حاجی
 
انتهای پیام/

نظر شما