شناسهٔ خبر: 18154280 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بازگشت بیش از ۵۰۰ نخبه علمی به ایران

در مدار چند درجه _ علمی امروز اخباری درباره تقبیح سیاست های آمریکا در بیانیه نامزدهای اسکار 2017 ، بازگشت بیش از ۵۰۰ نخبه علمی به کشور و ... را می خوانید.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس فضای مجازی  خبرگزاری صداوسیما ،همچنین در این بسته اخباری درباره  پهپاد خورشیدی با قابلیت تبدیل به هواپیما،  فراخوان انتخاب شعار سی‌اُمین نمایشگاه کتاب تهران    را می خوانید.

تقبیح سیاست های آمریکا در بیانیه نامزدهای اسکار 2017 

تقبیح سیاست های آمریکا در بیانیه نامزدهای اسکار 20175 نامزد شاخه بهترین فیلم خارجی جوایز سینمایی اسکار در فاصله‌ای کوتاه تا این رویداد سینمایی بیانیه‌ای تکان‌دهنده در  تقبیح سیاست های آمریکا منتشر کردند. 
«مارتین زاندولیت» از دانمارک، «هانس هولم» از سوئد، اصغر فرهادی از ایران، «مارن اِده» از «آلمان» و «مارتین باتلر» و «بنتلی دین» کارگردانان فیلم استرالیایی «تنا» به عنوان سازندگان 5 فیلم نامزد شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسی جوایز سینمایی اسکار در بیانیه‌ای مشترک، موج ناسیونالیسم را که در آمریکا و دیگر کشورها ریشه دوانده تقبیح کردند. این شش کارگردان نامزد اسکار خارجی اعلام کردند که جایزه اسکار امسال را صرف نظر از این که چه کسی برنده خواهد شد به تمام مردم، هنرمندان، روزنامه‌نگاران و فعالانی تقدیم می‌کنند که برای ترویج اتحاد و درک و همچنین برای حمایت از آزادی بیان و شان انسانی تلاش می‌کنند، ارزش‌هایی که این روزها محافظت از آنها از هر زمان دیگری حائز اهمیت‌تر است. 


بازگشت بیش از ۵۰۰ نخبه علمی به کشور 

تقبیح سیاست های آمریکا در بیانیه نامزدهای اسکار 2017دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری از بازگشت بیش از ۵۰۰ نخبه به کشور خبر داد و گفت: در بنیاد ملی نخبگان از این افراد حمایت می شود. سعید سرکار در سومین نشست سرآمدان علمی ایران با اشاره به بازگشت بیش از ۵۰۰ نفر از نخبگان علمی ایرانی به کشور گفت: بیش از ۱۰۰ نفر از این افراد از برترین دانشگاه‌ها و مراکز علمی سراسر جهان به کشورمان بازگشته‌اند و در بنیاد ملی نخبگان بر اساس آیین‌نامه جدید ، از اساتیدی که زمینه‌ بازگشت ایرانیان تحصیل‌کرده مقطع پسا دکتری را فراهم کنند، حمایت می‌شود. سرکار با اشاره به اعتبارسنجی سرآمدان علمی کشور بر اساس معیارهای تولید علم گفت: اعتبار علمی تمام سرآمدان علمی با در نظر گرفتن نقش آنان در اعتلای جایگاه علمی ایران، بر اساس معیارهای گوناگون پیش‌بینی شده در فدراسیون سرامدان علمی کشور بررسی می‌شود. وی از حضور ۱۰۱ نفر در طبقه‌بندی سرآمدان کشور خبر داد و گفت: جایگاه این افراد بر اساس عملکرد سال گذشته و نقشی که در ارتقا رتبه علمی ایران داشته‌اند تغییر می‌کند که همین موضوع، زمینه‌ساز شکل‌گرفتن رقابتی سازنده میان فعالان علمی کشور می‌شود.

پذیرش دانشجو در دوره های تخصصی پزشکی دانشگاه آزاد 

تقبیح سیاست های آمریکا در بیانیه نامزدهای اسکار 2017معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد گفت: باتوجه به توسعه فعالیت های کیفی برای اولین بار در این دانشگاه به موضوع تحصیلات تخصصی پزشکی وارد شده ایم. سیدعلی ابطحی گفت: از سال ۹۲ تاکنون ارتقای کیفی حوزه پزشکی به عنوان یکی از مهمترین برنامه های دانشگاه آزاد مورد توجه قرار گرفته است. وی افزود: با جذب و فراخوان های انجام شده تعداد هزار و ۸۸۹ عضو هیات علمی برای گروه پزشکی این دانشگاه جذب شد که از این تعداد هزار و ۶۱۳ نفر فرآیند جذب آنها به اتمام رسیده و با ۲۷۶ نفر نیز قرارداد همکاری یکساله منعقد شده است. وی با بیان اینکه در حال حاضر ۷۰ هزار دانشجو در مقاطع مختلف حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد مشغول به تحصیل هستند، تاکید کرد: حدود یک درصد از این جمعیت در مقطع دکتری تخصصی، ۱۵ درصد در مقطع دکتری عمومی، ۳ درصد در مقطع کارشناسی ارشد و ۷۹ درصد در مقطع کارشناسی تحصیل می کنند. معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: ۳۱۲ رشته محل در مقاطع مختلف حوزه پزشکی این دانشگاه فعال است که ۱۵ رشته محل مربوط به گروه پزشکی، ۶ رشته محل دندانپزشکی، ۳ رشته محل داروسازی و ۹۲ رشته محل پرستاری، مامایی و پیراپزشکی است. همچنین برای اولین بار این دانشگاه موفق به اخذ مجوز در مقطع دکتری (PHD) رشته پرستاری و فلوشیپ شد که زمینه مناسب را برای ادامه تحصیل دانشجویان فراهم کرده است.

فراخوان انتخاب شعار سی‌اُمین نمایشگاه کتاب تهران 

تقبیح سیاست های آمریکا در بیانیه نامزدهای اسکار 2017نمایشگاه کتاب 96 از تاریخ 13 تا 23 اردیبهشت ماه در شهر آفتاب برگزار می شود. کمیته روابط عمومی سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در نظر دارد شعار این دوره از نمایشگاه را از طریق فراخوان عمومی و با مشارکت فعالان حوزه فرهنگ انتخاب کند به همین منظور این کمیته با انتشار فراخوانی از فعالان فرهنگی برای ارائه پیشنهاد شعار این دوره از نمایشگاه کتاب دعوت کرد. علاقه‌مندان برای ارائه پیشنهادات خود می‌توانند تا تاریخ 20 اسفندماه نسبت به ارسال شعارهای پیشنهادی خود به نشانی الکترونیکی PR@tibf.ir  اقدام کنند. هر فرد تنها می‌تواند دو شعار پیشنهاد دهد. همچنین به پیشنهاد برتر جایزه‌ای نفیس اهدا خواهد شد.





ساخت پهپاد خورشیدی با قابلیت تبدیل به هواپیما

تقبیح سیاست های آمریکا در بیانیه نامزدهای اسکار 2017محققان دانشگاه مینه‌سوتا موفق شدند پهپادی بسازند که با استفاده از پنل‌های خورشیدی شارژ شده و می‌تواند بین دو وضعیت بالگرد و هواپیما تغییر وضعیت داشته باشد.طول بال این پهپاد حدود دو متر است و می‌توان از آن برای بررسی وضعیت زمین‌های بزرگ کشاورزی و فیلمبرداری از مناظر استفاده کرد.کشاورزان می‌توانند با استفاده از این پهپادها تمام نقاط زمین کشاورزی را به خوبی بررسی کرده و نقاطی که نیاز به آبیاری، بارور کردن و یا سم‌پاشی دارند به سرعت شناسایی کنند.


نظر شما