شناسهٔ خبر: 18152607 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

یک مدرس دانشگاه:

گردشگری طبیعت، معماری شمال ایران را تهدید می‌کند

یک مدرس دانشگاه گفت: توجه بیش از اندازه به گردشگری طبیعت در شمال کشور باعث شده تا معماری سنتی این منطقه در معرض فراموشی باشد.

صاحب‌خبر -

محمد رضا کهزادی مدرس دانشگاه و پژوهشگر سازه های بومی با بیان این مطلب اظهار داشت: هنر معماری منطقه مازندران و گیلان به دلایل شرایط آب و هوایی باعث شده تا از دیرباز خانه های این مناطق با تکنیک های منحصر به فردی درصدد سازگاری با طبیعت ساخته شود اما توجه بیش از اندازه به گردشگری طبیعت باعث شده تا معماری سنتی این منطقه در آستانه فراموشی باشد.

وی تصریح کرد: امروزه معماری و گردشگری بیش از پیش با هم ارتباط یافته اند و این ارتباط زمینه های شکل گیری گرایشی نوین در معماری را فراهم ساخته است که کارشناسان از آن با عنوان Architourism و یا معماری گردشگری نام می برند درحالی که این نوع نگرش در استان های گلستان، گیلان و مازنداران دیده نمی شود.

وی با اشاره به اینکه معماری به شکل شیوایی میراث فرهنگی، تاریخی و هویت یک منطقه را نشان می دهد افزود: درحال حاضر بسیاری از جهانگردان استقبال ویژه ای از تورهای هنر و معماری می کنند چرا که سازه ها بیانگر جهان بینی و تفکر یک جامعه را نشان می دهند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: اگر چه درحال حاضر گردشگری نوار شمالی کشور به دو عنصر دریا و جنگل خلاصه شده، اما شهرها جاذبه های معماری فراوانی می توانند داشته باشند که از آن جمله می توان به جاذبه های معماری اماکن مذهبی، علمی، فرهنگی، تجاری و حتی صنعتی اشاره کرد مواردی که این روزها در این منطقه مغفول مانده است.

وی با بیان اینکه پیشرفت و توسعه فناوری و تخصصی تر شدن معماری در کنار مسائل مربوط به محیط زیست از جمله عواملی هستند که بر تقویت صنعت توریسم تاثیر می گذارند افزود: معماری دو نقش اساسی در حوزه زیرساخت های صنعت گردشگری و جاذبه فرهنگی را داراست درحالی که همه معماری شمال ایران این روزها به ویلاسازی خلاصه می شود.

کهزادی خاطر نشان کرد: معماری مازنی و گیلکی این روزها در سایه ویلاهای به سبک کلاسیک اروپایی و شهرک سازی های غیراصولی و نامناسب با فضای محلی در بوته فراموشی است که اگر متولیان به آن توجه نداشته باشند در سالهای آینده دیگر اثری از سازه های سنتی و بومی در این مناطق شاهد نیستیم.

انتهای پیام/

نظر شما