شناسهٔ خبر: 18150869 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

ستاری در دیدار با معاون وزیر محیط زیست آلمان؛

اقتصاد دانش‌بنیان با تکیه به توانمندی‌های جوانان تحصیل‌کرده جان گرفته است

سیناپرس: معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری گفت: ایران به عنوان چهارمین تولیدکننده نفت یکی از قدرت‌های جهانی در حوزه تولید انرژی به شمار می‌رود.

صاحب‌خبر -

وی تاکید کرد: اما اقتصاد دانش‌بنیان با تکیه به توانمندی‌های جوانان تحصیل‌کرده 24 تا 30 سال چهره تازه‌ای از توانمندی‌ها ظرفیت بالای این کشور را در همکاری‌های بین‌المللی اقتصادی به نمایش می‌گذارد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در دیدار با یوخن فلاشبارت معاون وزیر محیط زیست آلمان، نقش کشورمان در عرصه تولید انرژی را سازنده برشمرد و گفت: ایران با صادرات روزانه بالغ بر 40 میلیون متر مکعب میعانات گازی، به عنوان چهارمین تولیدکننده نفت جهان یکی از قدرت‌های جهانی حوزه تولید انرژی به شمار می‌رود، اما اقتصاد دانش‌بنیان این کشور با تکیه به توانمندی‌های جوانان تحصیل‌کرده 24 تا 30 سال چهره تازه‌ای از توانمندی‌ها ظرفیت بالای این کشور را در همکاری‌های بین‌المللی اقتصادی به نمایش می‌گذارد.
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری رونق کسب و کارهای فناورانه نوپا را یکی از زمینه‌های مساعد برای همکاری میان دو کشور دانست و گفت: سرمایه عظیم و ارزشمند استعدادهای جوان ایران با تربیت بیش از 5 میلیون دانشجوی فارغ‌التحصیل رشته‌های فنی و مهندسی توانسته است زمینه‌ساز ظهور استارت‌آپ‌های آمدزا و پر رونق به خصوص در حوزه IT باشد که این عرصه می‌تواند یکی از محورهای همکاری اقتصادی میان دو کشور باشد.
وی با اشاره به حوزه بهینه سازی انرژی، ایران علاوه بر قرار داشتن در جایگاه نخستین‌های تولیدکننده انرژی، کشورمان را بازاری گسترده و بکر برای شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه انرژی عنوان کرد و گفت: ایران به عنوان سومین کشور دارای سیستم سوزاندن گازهای هدر سوز فلر،بعد از کشورهای روسیه و آمریکا با ظرفیت جمعیتی 80 میلیون نفری و شکل گرفتن فضای جدی کسب و کار دانش‌بنیان، بازاری ارزشمند برای شرکت‌های فعال در حوزه‌های گوناگون از جمله انرژی به شمار می‌رود.
در ادامه این نشست، معاون وزیر محیط زیست و انرژی آلمان با اشاره به ظرفیت دو کشور برای همکاری‌های دوجانبه در حوزه راه‌کارهای نوین محیط زیستی و انرژی گفت: ایران کشورهای توانمند در حوزه تولید انرژی به شمار می‌رود و می‌تواند در حوزه‌هایی چون پژوهش و شرکت‌های بهینه سازی انرژی با کشور آلمان همکاری‌های گسترده‌ای را صورت دهد، زیرا امروزه جهان علاوه بر نیاز روافزون به انرژی، نیازمند است که به راه‌کارهای نو و پیشرفته برای تأمین انرژی و حفظ منابع انرژی روی آورد . 
وی افزود: ایران و آلمان می‌توانند در زمینه کاهش اثرات نامطلوب انرژی‌های فسیلی و همچنین بهره‌مندی از فناوری‌های نو با تکیه به توانمندی دانشگاهی و علمی در حوزه انرژی همکاری کنند و برای حفاظت از محیط زیست جهانی گام بردارند.
یدالله سبوحی دبیر ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی و فناوری نیز در این دیدار با ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و توانمندی‌های کشورمان در حوزه محیط‌زیست و انرژی، زمینه‌های انتقال فناوری وتوسعه همکاری‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، پژوهش‌ها و تحقیقات مشترک و همکاری‌های دانشگاهی را زمینه‌های مختلف همکاری میان دو کشور عنوان کرد.


همکاری‌های دوجانبه ایران و آلمان در حوزه انرژی و محیط زیست


تفاهم‌نامه همکاری در حوزه «اقتصادهای سازگار با محیط زیست و کم کربن»  در بخش دیگری از دیدار میان معاون علمی و فناوری رییس جمهوری کشورمان و معاون انرژی و محیط زیست آلمان، به امضای سبوحی دبیر ستاد توسعه فناوری‌ بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی  و یوخن فلاشبارت معاون وزیر محیط زیست آلمان امضا شد.
تبادل تجربیات در خصوص ایجاد و مدیریت بازارهای رقابتی، توسعه اقتصاد کم کربن، ایجاد مکانیزم‌های کاهش گازهای گلخانه‌ای در کنار توسعه چارچوب‌ها، سیاست‌ها و گسترش فناوری‌های سازگار با محیط زیست از محورهای اساسی این تفاهم‌نامه همکاری بود.

 

 

گزارش: ندا جوادهراتی

نظر شما