شناسهٔ خبر: 18146012 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آرمان امروز | لینک خبر

روحانی: حرام که نیست‌یک‌بار هم از دولت تعریف شود

صاحب‌خبر -

آرمان: حماسه است؛ حماسه‌ای به اندازه آنچه در ۹۲ آفریده شد و شاید هم بزرگ‌تر از آن. حماسه‌ای که این بار دیگر حاصلش رای ملت نیست بلکه پیامی است که به جهان مخابره خواهد شد و پیام هم‌طرازشدن منافع ملی با منافع جناحی است. آنچه در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ به نمایش گذاشته شد جلوه‌ای از ایثار و از خودگذشتگی برای نشاندن لبخند رضایت بر لب مردم بود که این هدف در مقیاس بزرگ‌تر از آنچه پیش بینی شده بود، محقق شد. برجام دستاورد کوچکی نبود به‌ویژه آنکه برخی رفتارها در دولت قبل پرونده هسته‌ای را دچار مشکلات مضاعف کرده بود اما مردان دیپلمات روحانی شبانه‌روز تلاش کردند تا این پرونده با شرط عزت و اقتدار ایران حل شد یا سایه قطعنامه فصل ۷ از سر کشور به کنار رفت که دستاورد بزرگی است. در حوزه‌های دیگر مانند تورم و پیشرفت‌های اقتصادی وعده‌های دولت محقق شد و اکنون انتخابات ۹۶ است که باید حماسه‌ای بزرگ‌تر از حماسه ۹۲ شود. مردم کشورمان چندی قبل در مراسم تشییع پیکر آیت ا... هاشمی نشان دادند که به سطح بالایی از بلوغ رفتاری رسیده‌اند و خبری از تخریب و تنش نبود، بنابراین همین رویه در انتخابات سال آینده تکرار خواهد شد. دیروز رئیس جمهور فرصت را برای سخن گفتن درباره بایدها و نبایدهای انتخابات ۹۶ مناسب ارزیابی کرد، بنابراین با حضور در همایش سراسری مجریان برگزاری انتخابات ۱۳۹۶ از همگان خواست تا از بداخلاقی‌ بپرهیزند و با اقدامات خود مانع چالش شوند. دکتر حسن روحانی در همایش سراسری مجریان برگزاری انتخابات ۱۳۹۶با تاکید بر اینکه رای مردم، حق الناس است و همه باید از آن مراقبت کنند، گفت: امیدوارم در سال ۹۶، شاهد انتخاباتی رقابتی، باشکوه و خیره کننده برای همه دشمنان و امیدوارکننده برای همه دوستان در سراسر دنیا باشیم. وی با تاکید بر اینکه نباید بگذاریم انتخابات قطبی شود، از همه دست اندرکاران برگزاری انتخابات خواست مراقب باشند از امکانات دولتی و عمومی، به نفع جناح و فرد استفاده نشود که این کار حرام است. وی خطاب به مجریان انتخابات، با بیان اینکه در پایان سال گذشته انتخابات باشکوهی با حضور آگاهانه مردم برگزار گردید، اظهار داشت: مردم در این انتخابات هوشیاری نشان دادند، اقدام این ملت بزرگ قابل تحسین است و نشان دادند اگر تصمیمی بگیرند و به صحنه بیایند، تمام امور را به پیش می‌برند. روحانی گفت: در پایان سال گذشته انتخابات خوبی با حضور پرشکوه مردم و در دو مرحله برگزار شد. مردم ، جناح ها و احزاب در آن انتخابات، انصافا خیلی خوب صبر و تحمل کردند. رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: واقعا این ملت قابل تحسین است. ملت وقتی تصمیمی را بگیرند و به صحنه بیایند کار را پیش می‌برند. مردم تحمل، صبر و سکوت کردند ، حرف نزدند و به خیابان‌ها نیامدند و انتخاباتی با امنیت کامل و با شکوه و حضور حداکثری و سختی هایی که رقابت داشت ، برگزار شد.

مردم را با عمل خود به پای صندوق بیاوریم

وی با بیان اینکه برای انتخابات سال آینده نیز وظیفه سنگینی بر عهده داریم، گفت: اولین وظیفه ومسئولیت این است که مردم را نه با زبان بلکه با عمل خود به حضور در پای صندوق‌های رأی تشویق کنیم، چنانچه احساس کنند که اگر حضور نیابند، مغبون شدند لذا همه باید تلاش کنیم که مشارکت وسیعی با امنیت و آرامش کامل در پای صندوق‌های آراء صورت بگیرد. روحانی تصریح کرد: همه باید مراقبت باشیم که در جریان انتخابات از امکانات عمومی و دولتی به نفع فرد، گروه و جناح خاصی استفاده نشود، چرا که این حرام و ممنوع است. رئیس‌ جمهور خاطرنشان کرد: امکانات دولتی به معنای عام کلمه، همه قوا، نیروهای مسلح و همه دستگاه‌هایی که از بیت‌المال اداره می‌شوند را شامل می‌شود و هیچ‌کس حق ندارد از تریبون‌های عمومی و رسانه ملی و روزنامه‌ها و سایت‌هایی که از بیت‌المال اداره می‌شوند، نسبت به تبلیغ فرد یا جناح خاصی استفاده کند و این موضوع ممنوع است. روحانی تصریح کرد: در این موضوع نمی‌پذیرم که کسی اعلام کند شورای نگهبان مسئول است، شورای نگهبان مسئولیت نظارت بر انتخابات را بر عهده دارد لذا چنان‌که یک نیروی نظامی، مسلح و امنیتی تخلف کند باید در مقابل آن بایستیم و اعتراض کنیم. رئیس‌ جمهوری افزود: هرکس اختیار دارد از اموال شخصی خود در زمینه انتخابات هزینه کند اما از بیت‌المال عمومی نباید استفاده شود.

پرهیز از قطبی‌شدن انتخابات

روحانی پرهیز از قطبی شدن انتخابات را مورد تأکید قرار داد و گفت: نباید بگذاریم، انتخابات قطبی شود، چرا که این موضوع دردسرساز است. قطبی شدن انتخابات موجب فضای احساسی و شعاری می‌شود. آنچه انتخاب مردم است را همه روی چشم گذاشته و بپذیریم. روحانی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر حق‌الناس دانستن رأی مردم، گفت: همه باید مراقبت و دقت کنیم تا این تأکید رهبر معظم انقلاب رعایت شود. روحانی با تقدیر از تلاش‌های همه نیروهای مسلح، امنیتی و مرزبانی در تأمین امنیت کشور، گفت: البته باید توجه کرد که اساس و پایه امنیت، وجود وحدت، انسجام و سرمایه اجتماعی است و چنانچه نیرو و ابزار امنیتی قوی وجود داشته باشد اما در جامعه بین اقوام و مذاهب شکاف و چند دستگی وجود داشته باشد، امنیتی وجود نخواهد داشت.

افشاندن بذرکینه گناه بزرگی است

رئیس‌‌جمهور اقدام کسانی را که در جامعه با سخن و قلم خود بذر کینه می‌افشانند، گناه بسیار بزرگی برشمرد و گفت: ایجاد نزاع، اختلاف و شکاف بین قومیت‌ها، ادیان و مذاهب یکی از بزرگ‌ترین گناهان است و باید از سرمایه اجتماعی به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه جامعه صیانت کنیم، چرا که در بخش اقتدار سیاسی، اتکاء ما به سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی است و بی‌اعتمادی مردم به حکومت و مسئولان، آسیب‌زاست.روحانی خاطر نشان کرد: برخی به‌خاطر انتقاد از دولت، کل اعتماد عمومی را زیر سوال می‌برند و این خیانت به کشور و نظام است. وی با اشاره به اینکه دولت به وعده‌هایی که به مردم داده با توفیق الهی عمل کرده است، گفت: برای سال ۹۵ رشد اقتصادی ۵ درصد را برنامه‌ریزی و وعده داده بودیم و برخی انتقاد می‌کردند که کار سختی است و چرا این رقم را اعلام کردید، اما به فضل الهی و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در مجموع سال جاری، شاهد رشد بالای ۶ درصد خواهیم بود و این اقدامی بسیار مهم است. روحانی گفت: قدرت فقط در بخش خاصی خلاصه نمی‌شود، بلکه نوسازی ناوگان هوایی نیز می‌تواند عامل قدرت باشد و هنر دیپلماسی این است که پیچ‌های سخت را به راحتی باز کند، اما برخی تصور می‌کنند که فقط باید مشت گره کرده و فریاد بزنند که البته این حرف در برخی مواقع لازم است، اما همیشه، جواب نمی‌دهد چرا که اگر این‌طور بود پس خدا عقل را برای چه به انسان داده است. رئیس‌ جمهوری خاطر نشان کرد: همه ما عضو یک خانواده به نام دولت هستیم و به عنوان دولت یازدهم به مردم وعده دادیم که خدماتی ارائه دهیم و لازم است مردم را به خاطر رأیشان تشوق کنیم، چرا که اگر رأی بدهند و نتایج آن را نبینند، چه بسا در دور بعدی سخت‌تر مشارکت داشته باشند و شوراها در سراسر کشور بایستی با کار و تلاش بیشتر و آبادانی بهتر مردم را به حضور در صحنه انتخابات تشویق کنند. روحانی در ادامه سخنان خود منشور حقوق شهروندی را یکی از وعده بسیار مهم دولت دانست و گفت: مردم باید ابتدا حقوق خود را بشناسند. امروز حقوق شهروندی ابلاغ شده و مردم منتظر هستند که در عمل اجرا شود، بدون تردید، اجرای آن به نفع جامعه، امنیت ملی، انسجام و وحدت جامعه است.

برجام افتخاری برای همه ایران است

رئیس‌‌جمهوری در ادامه برجام را اقدام بسیار بزرگ و مهمی ‌دانست و گفت: برخی تصور می‌کنند وقتی با دنیا پای میز مذاکره بنشینیم، پیشرفت هسته‌ای ما حتما متوقف و یا کند خواهد شد، اما افتخار ما این است که بعد از برجام سانتریفیوژ آر.آی.۸ را تکمیل و راه‌اندازی کردیم که توان تولید محصول با آن ۲۰ برابر شده است و اقدامات افتخارآمیز دیگر نیز داشتیم. اگر برجام هیچ کاری نکرده باشد، توانستیم قطعنامه‌های الزامی فصل ۷ شورای امنیت سازمان ملل را بدون اینکه حتی یک ساعت آن را اجرا کنیم، برای اولین بار در تاریخ سیاسی جهان لغو کردیم. ایران کشوری است که این قطعنامه را به دست همان‌هایی که تصویب کرده بودند، لغو کرد. البته برخی‌ها هم بودند که تصور می‌کردند منقلی وجود دارد و می‌توانند این قطعنامه‌ ها را روی آن انداخته و آتش بزنند. روحانی گفت: پیش‌تر ایران را به عنوان کشور تهدید کننده صلح و امنیت می‌نامیدند اما امروز این عنوان تبدیل شده به اینکه کشوری است که باید با آن همکاری کرد. رئیس‌ جمهوری افزود: برخی سایت‌ها و روزنامه‌ها فکر می‌کنند که اگر از برجام تعریف کنند این موضوع تعریف از دولت محسوب می‌شود، در حالی که دولت آن را متعلق به مردم و رهبری عزیز می‌داند و برجام افتخاری برای همه ایران است. وی با اشاره به قرارداشتن در ایام نوروز خاطرنشان کرد: در ایام نوروز نشاط برای مردم فراهم کنیم، امسال غم و غصه و نگرانی قدری زیاد بود و امیدواریم که عید نوروز جبران شود. با مردم قدری مهربان‌تر برخورد کنیم تا غم و غصه چند ماهه گذشته در زمینه حوادث قطار، پلاسکو و از دست دادن عزیزان با قرار گرفتن در ایام نوروز و آغاز سال جدید التیام یافته و مردم هم لبخند بزنند.

نظر شما