شناسهٔ خبر: 18145386 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

اخبار

صاحب‌خبر -

پيگيري درج مبلغ خدمات محتوايي در قبوض مشتركان
مهر   در پي درج مبلغي تحت عنوان «خدمات محتوايي» در قبوض تلفن همراه برخي مشتركان وزير ارتباطات دستور پيگيري داد. در پي اعتراض برخي مشتركان تلفن همراه مبني بر درج عنوان جديدي در قبوض موبايل همراه اول به نام «خدمات مبتني بر محتوا»با وجود عدم استفاده مشتركان، وزير ارتباطات دستور پيگيري صادر كرد.  محمود واعظي در صفحه شخصي خود در شبكه اجتماعي اينستاگرام، نوشت: در تماس‌هاي تعدادي از مشتركان تلفن همراه اول، اعتراضاتي در خصوص محاسبه مبلغي به عنوان خدمات محتوايي مطرح شده است.  وي گفت: به سازمان تنظيم مقررات ارتباطات اعلام كردم موضوع را بررسي و در صورت تخلف قاطعانه برخورد و مبالغ به مردم بازگردانده شود.  به گفته وزير ارتباطات، مردم مي‌توانند از سامانه ۱۹۵ هرگونه تخلف را گزارش دهند يا سوال و ابهامي در اين حوزه را با اين سامانه مطرح كنند و اگر همراه اول يا هر اپراتور ديگري دريافتي غير از آنچه كه مردم به اختيار انتخاب كرده‌اند، دريافت كنند حتما برخورد مي‌شود.

ناسا جايگزين‌هاي زمين را پيدا كرد
ناسا    ناسا از كشف ٧ سياره مشابه زمين خبر داد. سه مورد از اين ٧ سياره شرايط بسيار مساعدي براي حيات دارند. سياره‌هاي كشف شده به دور ستاره كوتوله‌يي به نام Trappist-1 مي‌چرخند. همچنين تخمين زده مي‌شود در سطح همه آنها آب وجود داشته باشد. سه مورد از سياره‌هاي كشف شده شرايط بسيار مساعدي براي حيات دارند. به‌طوري‌كه دانشمندان معتقدند اين سه سياره حاوي اقيانوس‌هايي از آب هستند و حيات از قبل در آنها تشكيل شده است.
همچنين سياره‌هاي كشف شده مانند زمين تركيبي صخره‌يي دارند و ابعادشان نيز شبيه كره خاكي ماست. دماي سطح ٦ مورد از سياره‌هاي كشف شده نيز صفر تا١٠٠ درجه سانتيگراد تخمين زده مي‌شود.
 تا به حال هيچ منظومه‌يي كشف نشده بود كه اين تعداد سياره مشابه زمين (از لحاظ اندازه و شرايط) داشته باشد. دانشمندان ناسا ادعا مي‌كنند طي بازه‌يي ١٠ ساله وجود حيات يا نبود آن را در هر يك از سيارات مشخص مي‌كنند.

فناوري تايپ با مغز
به كمك معلولان مي‌آيد
ديلي‌ميل    معلولان مي‌توانند از اين پس با مغز خود در صفحه نمايش تايپ كنند و به اين ترتيب با افراد ديگر ارتباط برقرار كنند.  محققان دانشگاه استنفورد در يك طرح پژوهشي با كارگذاشتن الكترودهايي بسيار كوچك به افراد معلول كمك كردند در صفحه نمايش تايپ كنند.  تحقيق مذكور با سه شركت‌كننده انجام شد. در مغز هركدام از اين افراد يك يا دو الكترود كاشته شد كه به كورتكس مغز (كه كنترل ماهيچه‌ها را برعهده دارد) سيگنال مي‌فرستد.  اين سيگنال‌ها به كامپيوتر منتقل شده و به الگوريتم‌هاي «دستور و كليك» ترجمه مي‌شود. نتايج شركت‌كنندگان با وجود تمرين كم، بسيار خوب بود. دو تن از شركت‌كنندگان در اين تحقيق توانستند در هر دقيقه 6.3 و 2.3 كلمه ثبت كنند. شركت‌كننده ديگر نيز بطور متوسط 7.8 كلمه در هر دقيقه ثبت كرد.  به گفته محققان چنين سيستمي هيچ تاثير منفي ندارد و مي‌توان از اين سيستم بطور مداوم استفاده كرد. اين سيستم نقطه عطفي در مسير تلاش براي بهبود زندگي افرادي با معلوليت‌هاي شديد مانند مبتلايان به ALS است.

كلاه ايمني هوشمند
پي‌سي‌ورلد    دوچرخه‌سواران همواره در معرض آسيب و تصادف با خودروهاي با سرعت بالا در جاده هستند و دوچرخه‌سواري شبانه در جاده تاريك بسيار خطرناك است.   به تازگي يك كلاه ايمني هوشمند به نام «لوموس» (Lumos) طراحي شده كه داراي نور بوده و زماني‌كه دوچرخه‌سوار ترمز يا به سمت راست يا چپ حركت كند، راهنما زده و هشدار مي‌دهد. اين كلاه در سال 2015 طراحي و در حال حاضر نيز برنده رقابت‌هاي امسال موزه طراحي لندن شده است.  از ويژگي‌هاي اين كلاه استفاده از نور سفيد LED در جلو كلاه براي كمك به ديد دوچرخه‌سوار بوده و نور قرمز نيز به شكل مثلثي در پشت سر هشدار مي‌دهد. اين كلاه داراي شتاب‌سنج بوده و زماني كه دوچرخه‌سوار سرعت خود را كاهش مي‌دهد به صورت خودكار نور قرمز در دو طرف روشن مي‌شود.  دوچرخه‌سوار سيگنال‌هاي راست و چپ را به صورت بي‌سيم از طريق دسته دوچرخه كنترل و چرخش به سمت راست يا چپ را اعلام مي‌كند. اين كلاه ضدآب بوده و از طريق پورت USB شارژ مي‌شود.

استخراج فلز از مريخ
ناسا    پروژه جديد ناسا روي قابليت توليد مواد اوليه به خصوص فلزات در مريخ متمركز است. به اين ترتيب امكان خانه‌سازي در اين سياره فراهم مي‌شود و هزينه سفرهاي فضايي نيز كاهش مي‌يابد.  به‌گزارش مهر به نقل از ديجيتال ترندز، ناسا قصد دارد تا ۲۰۳۰ ميلادي فضانورد به مريخ بفرستد. اين در حالي است كه اين سازمان فضايي قصد دارد با كاهش بار فضاپيما تا حد ممكن از هزينه‌ها بكاهد. در همين راستا دانشمندان مشغول بررسي راه‌هاي مختلفي هستند تا كالا و مواد مورد نياز را در مريخ بسازند. به اين ترتيب فضانوردان ديگر مجبور نخواهند بود كالاها و مواد غذايي مورد نياز را با خود حمل كنند.  براي دستيابي به اين مهم، سازمان ناسا با پروفسور سوديپتا سيل، استاد دانشگاه مركزي فلوريدا مشغول تحقيق روي خاك مريخ هستند. آنها اميدوارند راهي براي استخراج فلزات از خاك سياره بيابند. مرحله بعدي استفاده از مواد به دست آمده براي توليد ابزار و اجزاي ساختاري با استفاده از چاپگرهاي سه بعدي است.  كوين گروسمن يكي از كارآموزان ناسا مي‌گويد: سنگپوش‌هاي روي سيارات صخره‌يي از اكسيد فلزات ساخته شده‌اند. با الكتروليز كردن اين تركيبات مي‌توان خاك را به فلز خالص و اكسيژن تبديل كرد. اين فرايند شامل ذوب كردن خاك در دماي ۳ هزار درجه فارنهايت است.

برچسب‌ها:

نظر شما