شناسهٔ خبر: 18141166 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

نیلی احمدآبادی خبر داد

نام گذاری طرح ساماندهی دانشگاه تهران به نام شهر دانش

​رئیس دانشگاه تهران از اجرای طرح ساماندهی این دانشگاه خبر داد و گفت: این طرح به نام شهر دانش نام گذاری شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نیلی احمدی آبادی امروز در پنجمین جشنواره خیرین و واقفین دانشگاه تهران که در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی این دانشگاه برگزار شد، گفت: طرح ساماندهی دانشگاه تهران به نام شهر دانش و به عنوان دانشگاه کارآفرین و دانشگاه سبز نام گذاری شده است.

 

وی با بیان اینکه در نام گذاری این شهر تنها هدف ما استفاده از الفاظ نبوده تصریح کرد: عنوان شهر دانش یک عنوان ملی است و نهادهای مختلف کشور از جمله سازمان مدیریت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مجلس نیز این نام را مورد تایید قرار دادند و در بودجه هم به نام شهر دانش اعتبار اختصاص یافته است.

 

وی با بیان اینکه شهر دانش یعنی محلی که علم و دانش کارآفرینی و تعامل واقعی با جامعه شکل می گیرد، افزود: با شکل گیری شهر دانش با حضور پنج هزار شرکت دانش بنیان هویت شهر تهران نیز تغییر خواهد یافت.

 

احمدآبادی بیان کرد: امروز بلوار کشاورز به عنوان بلوار سرآمد، و بخش جنوبی دانشگاه تهران مرکز نشر و کتب کشور است و با شکل گیری شهر دانش که مختص حوزه علم و فناوری است و با حضور شرکت های دانش بنیان شکل می گیرد هویت شهر تهران تغییر خواهد کرد.

 

وی با بیان اینکه اردوی شهر دانش در کیش هم اجرا می شود، تصریح کرد: دانشگاه تهران می رود که بار دیگر به عنوان یک دانشگاه الگوساز در سطح کشور مطرح شود. در واقع می توان گفت که سایر دانشگاه ها ادامه دهنده مسیر دانشگاه تهران بوده اند.

 

وی با بیان اینکه پس از گذشت 80 سال از تاریخ تاسیس دانشگاه تهران امروز نیز طرح ساماندهی این دانشگاه به عنوان شهر دانش نوآوری جدیدی است که بار دیگر توسط این دانشگاه ارائه شده افزود: این مدل جدید مدلی در راستای توسعه آموزش عالی و فناوری کشور است.

 

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه اگر تا دیروز مشارکت خیرین در ساخت خوابگاه ها کتابخانه ها و دانشکده ها مطرح بوده اضافه کرد: با عملیاتی شدن طرح ساماندهی دانشگاه تهران فضای بزرگتری برای فعالیت خیرین ایجاد شده است.

 

نیلی احمدآبادی ابراز امیدواری کرد که در کنار فعالیت های فرهنگی و زیرساختی خیرین نوآوری های دیگری در این حوزه به وجود بیاید.

 

وی با اشاره به اینکه توسعه دانشگاه تهران توسعه کشور را رقم می زند، افزود: تصمیمات دانشگاه تهران به سرعت در کشور فراگیر می شود و با این حال امیدواریم که الگوهایی که این دانشگاه ارائه می دهد در خارج ازکشور نیز به کار گرفته شود.

 

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه حمایت های خیرین آثار بزرگی بر جای گذاشته و در آینده نیز شاهد اثرات بزرگتری خواهیم بود، خاطرنشان کرد: کمک هایی که خیرین در حوزه های مختلف از جمله خوابگاه سازی دانشکده سازی اهدای تجهیزات ساخت موزه علم بورسیه دانشجویان به دانشگاه تهران کرده اند از حساب خارج است.

 

وی مشارکت خیرین در توسعه دانشگاه لرستان را از مصادیق ارتباط دانشگاه با جامعه برشمرد و تصریح کرد: معتقدیم که این ارتباط باید از حالت انتزاعی خارج شود به گونه ای که دانشگاه وارد جامعه شده و جامعه نیز در دانشگاه خیمه بزند و در واقع جامعه به دانشگاه بگوید که به چه سمتی جهت گیری کند و چه کاری انجام دهد.

 

نیلی احمدآبادی با بیان اینکه علی رغم اینکه مدل های مختلفی برای ایجاد هماهنگی بین دانشگاه و جامعه اجرا شده اما نتیجه آنها ضعیف بوده تصریح کرد: نمایندگان واقعی جامعه خیرینی هستند که امروز در توسعه دانشگاه تهران پیشگام هستند.

 

وی با اشاره به اینکه هر یک از خیرین کارآفرینان بزرگی در جامعه محسوب می شوند، تصریح کرد: ثروت این خیرین در سایه کارآفرینی به دست آمده و محصول دست رنج فکر و اندیشه و عمل آنهاست و درواقع یک ارثیه پدری نیست.

 

رئیس دانشگاه تهران از کارآفرینی به عنوان یکی از اهداف دانشگاه نام برد و افزود: خیرین الگوی موفق در عرصه کارآفرینی هستند بنابراین می توان از فرصت حضور آنها در دانشگاه به عنوان الگوهای برتر کارآفرینی استفاده کرد و دانشجویان را با آنها آشنا ساخت.

 

نیلی احمدآبادی اضافه کرد: دانشجوی کارآفرین تنها با آموزش تربیت نمی شود بنابراین باید در عمل با کارآفرینی آشنا شود که در این راستا می توانیم از ظرفیت خیرین کارآفرینی که از دانشگاه تهران حمایت می کنند استفاده کنیم.

 

وی با بیان اینکه این دانشگاه تهران بزرگترین ظرفیت کشور برای سرمایه گذاری در امر کارهای خیر است، بیان کرد: در یک ماه گذشته دانشگاه تهران بالاترین رتبه درحوزه نانو فناوری را به دست آورده همچنین بیشترین دانشجویان نمونه در بین دانشگاه های کشور متعلق به این دانشگاه هستند و در رده بندی های جهانی دانشگاه تهران همواره جزو دانشگاه های اول کشور محسوب می شود.

 

نیلی احمدآبادی اظهار کرد: تقویت اخلاق حرفه ای و مسئولیت اجتماعی از برنامه های دانشگاه تهران است که حضور خیرین در دانشگاه تهران زمینه مناسبی برای تحقق این برنامه هاست.

 

کمره ای، رئیس هیئت مدیره بنیاد حامیان دانشگاه تهران نیز در این مراسم با اشاره به اینکه دو و نیم سال از زمان تاسیس این بنیاد می گذرد، تصریح کرد: اخیرا با حمایت های رئیس دانشگاه تهران لیستی از نیازهای این دانشگاه که شامل نیازهای کلان و نیازهای خرد هستند تهیه شده است که امیدواریم با کمک های خیرین در راستای رفع نیازها حرکت کنیم.

 

وی هدف بنیاد حامیان دانشگاه تهران را اشاعه کار خیر و معنویت در جامعه عنوان کرد و افزود: اعتقاد داریم که دانشجویان ممتازی که از حمایت های این بنیاد بهره مند می شوند می توانند به خیرین آینده کشور تبدیل شوند.

 

وی با بیان اینکه تاکنون 1624 نفر توسط بنیاد حامیان دانشگاه لرستان بورسیه شده اند و از کمک های خیرین بهره مند می شوند، تصریح کرد: هدف ما این است که تعداد دانشجویان بورسیه این بنیاد را به 5000 نفر افزایش دهیم.

 

وی گفت: در حال حاضر دانشجویان ممتاز تحصیلی با معدل 17 از کمک های مالی این بنیاد بهره مند می شوند البته یکی از برنامه های ما این است که دانشجویان نیازمندی که این ظرفیت را دارند به عنوان دانشجوی ممتاز تحصیلی باشند اما به دلیل مشکلات مالی در رسیدن به این هدف موفق نبوده اند مورد حمایت قرار بگیرند و در این راستا رایزنی هایی با خیرین و نیک اندیشان انجام شده است.

 

کمره ای با اشاره به راه اندازی صندوق همیاری بنیاد حامیان دانشگاه تهران گفت: تمام کمک های واقفین در زمینه ای که آنها اعلام می کنند هزینه می شود و از این کمک ها برای امور جاری بنیاد استفاده ای نخواهد شد چرا که تمام هزینه های بنیاد توسط هیئت مدیره تامین می شود.

 

سیدعباس موسوی رهپیما از حامیان دانشگاه تهران نیز در این مراسم با بیان اینکه تمام اموال و دارایی های خود را تا زمانی که زنده هستم صرف دانشکده فنی فومن که وقف دانشگاه تهران است خواهم کرد، افزود: این دانشکده در حال حاضر دارای پنج رشته تحصیلی و 700 نفر دانشجو است که طبق برنامه ریزی قرار است دو رشته جدید دیگر به این دانشگاه افزوده شود و تعداد دانشجویان آن نیز به 1000 نفر برسد.

 

وی اضافه کرد: عقیده دارم که هیچ جایی بهتر از دانشگاه تهران برای وقف کردن وجود ندارد چرا که هیچ جا مانند این دانشگاه نمی تواند از وقف محافظت کند.

 

این خیر گفت: کارخانه چایی را که 65 سال پیش در فومن ساخته شده و آن را خریداری کرده ام درآمدهای حاصل از آن را نیز وقف دانشگاه تهران کرده ام.

 

وی با بیان اینکه سرمایه 50 میلیارد تومانی خود را با فروش کارخانه ها و سهام خود صرف ساخت دانشگاه فنی فومن کرده ام، تصریح کرد: یک زمین به مساحت شش هکتار نیز جهت ساخت استادیوم ورزشی در فومن تحویل گرفته ام و در حال حاضر عملیات ساخت یک سالن ورزشی 4000 متری چند منظوره آغاز کرده ایم و امیدواریم در سال آینده این سالن به بهره برداری برسد.

 

وی بیان کرد: معتقدم که ورزش و تحصیل دو مقوله ای هستند که می توانند ما را از تاریکی نجات دهند. 

نظر شما