شناسهٔ خبر: 18140762 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس دانشگاه تهران خبرداد

تغییرنام طرح ساماندهی دانشگاه تهران به "شهر دانش"

71491

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه نام طرح ساماندهی دانشگاه تهران به "شهر دانش" تغییر کرده است، گفت: شهر دانش می‌تواند در آینده هویت شهر تهران را تشکیل دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر محمود نیلی احمد آبادی در چهارمین جشنواره خیرین و واقفین دانشگاه تهران، با بیان این مطلب اظهار کرد: مایه خوشبختی است که دانشگاه تهران به طور متناوب شاهد حضور خیرین در دانشگاه است و خیرین آموزش عالی گذشته از ایجاد خوابگاه‌ها، دانشکده‌ها و ایجاد تجهیزات آموزشی و کتاب‌های اهدایی، در حوزه توسعه پایدار کشور نیز حضور داشته‌اند.

وی ادامه داد: سال‌هاست به دنبال تعامل دانشگاه و جامعه هستیم تا دانشگاه از حالت انتزاعی خارج شود و به درون جامعه برود و مدل‌های مختلفی را در این راستا دنبال کرده‌ایم. اما از آنجا که شاخصه‌های مدیریتی و دانشگاهی در ایران در قالب‌های مختلفی شکل گرفته این تعامل ضعیف اتفاق افتاده است.

رئیس دانشگاه تهران افزود: وقتی خیرین ستون‌های اصلی جامعه و کارآفرینان به دانشگاه وارد شوند، هدف دانشگاه که کارآفرین‌تر کردن دانشگاه است، تسریع می‌شود.

دکتر نیلی با بیان اینکه دانشگاه تهران بزرگترین ظرفیت کشور برای سرمایه‌گذاری و فعالیت خیرین است،گفت: در یک ماهه گذشته دانشگاه تهران بالاترین رتبه را در نانو فناوری به دست آورد و به عنوان دانشگاهی که بیشترین دانشجوی نمونه را در کشور دارد، شناخته شد و همچنین در رده‌بندی‌های جهانی نیز این دانشگاه همواره از اولین دانشگاه‌های کشور است.

رئیس دانشگاه تهران در ادامه اظهار کرد: این دانشگاه بیشترین ظرفیت ساختاری را برای کسانی که می‌خواهند در توسعه پایدار کشور سرمایه‌گذاری کنند، دارا است.

وی در خصوص طرح ساماندهی دانشگاه تهران بیان کرد: از این پس طرح ساماندهی دانشگاه تهران با نام طرح شهر دانش شناخته می‌شود و این فقط یک کلمه نیست و عنوان ملی است که نهادهای رسمی کشور نظیر سازمان مدیریت، معاونت علمی و فناوری و مجلس آن را پذیرفته‌اند و در بودجه نیز این طرح به عنوان طرح شهر دانش شناخته می‌شود.

دکتر نیلی ادامه داد: شهر دانش یعنی محلی که علم و دانش، فناوری و کارآفرینی در تعامل واقعی جامعه شکل خواهند گرفت و اضافه بر این شاخص‌ها به لحاظ ساختاری این طرح دانشگاه را به درون جامعه خواهد برد.

رئیس دانشگاه تهران افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان که در کنار بضاعت مهم استاد و دانشجو و امکانات پژوهشی دانشگاه تهران شکل گرفت، می‌تواند هویت شهر تهران را تغییر دهد و با حضور بیش از ۵۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان کلیه فعالیت‌هایی که در اطراف این مجموعه است را تغییر خواهد داد.

وی تاکید کرد: حوزه علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان ماهیت و هویت شهر تهران را به عنوان یک شهر بی‌هویت در آینده ایجاد خواهند کرد و می‌توانند الگوی واقعی توسعه را در کشور رقم بزنند که در طی ایجاد همین الگو در جزیره کیش نیز هستیم.

دکتر نیلی در پایان خاطرنشان کرد: اگر در گذشته فقط مشارکت خیرین در توسعه دانشگاه‌ها ساخت خوابگاه، کلاس درس و تجهیزات آموزشی بود، امروز فضای بزرگتری ایجاد شده که می‌تواند اثربخشی مضاعفی داشته باشد و کمک‌های خیرین قطعا در این حوزه توسعه کشور را به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام

نظر شما