شناسهٔ خبر: 18139586 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران:

یارانه ارشاد به بخش بین الملل نمایشگاه کتاب توجهیی نداشته است

آموزگار بابیان اینکه مشتری اصلی کتابهای خارجی نمایشگاه کتاب، کتابخانه های وابسته به وزارت علوم و بهداشت بوده اند، اختصاص یارانه ازطرف ارشاد به این حوزه در ۲۹ دوره قبلی رافاقد توجیه خواند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و سخنگوی شورای برنامه ریزی تشکل ها برای سی امین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بعدازظهرامروز شنبه ۷ اسفند در نشستی خبری که در محل این اتحادیه برگزار شد، با بیان نکاتی در خصوص بخش بین الملل این کتاب در ۲۹ دوره گذشته گفت: اگر به سابقه ۲۹ دوره نمایشگاه برگردیم، متوجه می شویم که از همان ابتدا این ناشران خارجی بودند که از پایه های اصلی شرکت در نمایشگاه بودند. به دلیل اینکه چند سالی از انقلاب فرهنگی گذشته بود و بازگشایی دانشگاهها، زمینه فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی را مورد توجه قرار داده بود.

وی افزود: در آن سالها تقریبا بخش عمده ناشرانی که در بخش بین المللی نمایشگاه کتاب تهران شرکت می کردند، ناشران آکادمیک و دانشگاهی بودند که البته سالها با استفاده از یارانه، کتابهایشان را منتشر می کردند اما با توجه به اینکه مشتری این کتابها، کتابخانه های تحت پوشش وزارتخانه های علوم و بهداشت بودند، صرف یارانه از سوی وزارت ارشاد برای این کتابخانه ها توجیهی نداشت. با این وجود از طریق همین یارانه ها، کتابخانه های دانشگاهی ما به آخرین دستاوردهای علمی و آکادمیک جهان دسترسی پیدا کردند و شاید همین زمینه های کسب رتبه های بالای علمی از طرف کشورما را میسر کرد کما اینکه امروزه حداقل می توان یکصد عنوان کتاب را از اساتید معتبر دانشگاههای ایران نام برد که توسط موسسات انتشاراتی بین المللی در سطح جهان منتشر و توزیع شده است.

سخنگوی شورای برنامه ریزی تشکل ها تصریح کرد: در کنار این ویژگی مثبت، واقعیت این است که عرضه کتابهای ناشران خارجی در ایران هیچ کمکی به نزدیکی ناشران داخلی و خارجی، ایجاد ارتباط بین آنها و استفاده از تجارب متقابل نکرده است. فروش کتاب در بخش بین الملل نمایشگاه همواره بخش قابل توجهی از فعالیت های این حوزه بود البته در کنار آن اقدامات بجایی هم انجام می شد که تاثیر خیلی زیادی نداشت.

آموزگار با اشاره به انتخاب داوود موسایی مدیرمسئول انتشارات فرهنگ معاصر به عنوان مدیر کمیته ناشران بین المللی سی امین نمایشگاه بین الملل کتاب تهران گفت: دلیل این انتخاب این بود که آقای موسایی تجربه گرانبهایی در حوزه نشر داخلی دارد و در عین حال آشنایی کافی و لازم با کارکردهای نشر بین الملل دارد و نیز مراوداتی با ناشران خارجی به ویژه در حوزه فرانسوی زبان دارد.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران همچنین با اشاره به بازدیدی که به تازگی به همراهی هیاتی از مسئولان نمایشگاه کتاب از شهر آفتاب محل برگزاری این نمایشگاه انجام داده است گفت: به عقیده ما مهمترین مسئله ای که در حال حاضر وجود دارد، باجه های وصول عوارض در اتوبان قم است؛ این باجه ها حتی اگر وجهی هم از اتومبیل ها نگیرند، وجودشان موجب کندی تردد به نمایشگاه کتاب خواهد بود. متاسفانه تا این لحظه استفاده از امکانات دولتی برای جابجایی این باجه ها به جایی نرسیده است. مسئله دیگر ایجاد دسترسی بین اتوبان قم و اتوبان ساوه قبل از شهر آفتاب است که اگر چنین اتفاقی بیفتد تاثیر بسزایی در تردد مناسب تر به شهر آفتاب خواهد داشت.

نظر شما