شناسهٔ خبر: 18136734 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

حجت‌الاسلام ریاضت؛

شهدای دفاع مقدس مصداق صداقت داران واقعی هستند

کانون خبرنگاران نبأ: حجت‌الاسلام والمسلمین ریاضت در مرکز فرهنگی اسلامی فاطمیه ارشاد گفت: شهدای دفاع مقدس طبق آیات قرآن کریم صداقت داران واقعی هستند زیرا آنان بدون هیچ تعلقی به ظواهر دنیایی جان خود را در دفاع از میهن اسلامی تقدیم حضرت حق کرده‌اند.

صاحب‌خبر -
به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ،‌ مراسم یادبود دو تن از شهدای دفاع مقدس حسین غضنفری و احمد عسگری روز پنج‌شنبه ۵ اسفندماه با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محمود ریاضت پیرامون اعمال تبدیل کننده سیئات به حسنات توسط هیئت امیرالواقفین(ع) در مرکز فرهنگی اسلامی فاطمیه ارشاد برگزار شد.
حجت‌الاسلام ریاضت ابتدا درباره دقت در انجام کارهای مختلف گقت: آن چیزی که قرآن و روایات اهل بیت(ع) در موارد گوناگون اشاره می‌کند مواظبت و مراقبت بر رفتارهای ناپسند می‌باشد و به همین حکماء گویند عالم هستی بر اساس قواعدالهی بنیان گذاری شده است، استاد ما آیت‌الله مجتهدی تهرانی(ره) می‌فرمود هیچگاه از خداوند نخواهید که شما را امتحان نکند زیرا طبق آیات مختلف قرآن پایه های نظام هستی غیرقابل تغییر است ولی درخواست کنید تا خدا مواجهه با ناملایمات را برای شما آسان گرداند.
وی ادامه داد: عقیده اثرگذاری موضوعات مختلف بر یکدیگر طبق نظر فیزیک دانان هم اثبات شده است زیرا گویند تمام موادهای تشکیل شده در روی زمین بر چند عنصر جامد، مایع و گاز تقسیم می‌گردد البته در هیچ مواقعی مایعی تغییر نمی‌کند بلکه از حالتی به حالت دیگر تبدیل می‌شود، به بیانی دیگر دنیایی کنونی عالم کشف دانش است و هر عملی عکس‌العمل هایی را در پی خواهد داشت.
شاگرد آیت‌الله مجتهدی تهرانی افزود: قرآن در سوره حجرات که از آن با عنوان دستورالعمل های اخلاقی یاد شده می‌فرماید مبادا در مقابل معصوم صدای خود را بلند کنید زیرا اعمال نیک گذشته شما نابود می‌شود!‌ چنین نکته‌ای قابل توجه کسانی است که به دلیل عدم درک امام در کنار ضریح ایشان با صدای بلند ذکر می‌گویند و به تعبیر آیت‌الله بهجت(ره) چنین افرادی نمی‌دانند در مقابل چه شخصیت والایی قرار گرفته‌اند.
خطیب مشهور تهران گفت: دسته‌ای از اعمال طبق بیان روایات اعمال نیک ۷۰ ساله فرد را نابود می‌کنند به طوری که گویا اصلا عمل نیکی انجام نداده است! یکی از این گناهان طبق فرمایش امام صادق(ع) در کتاب وسائل الشیعه گناه کبیره غیبت می‌باشد زیرا تا ۴۰ روز شخص غیبت کننده هر عمل نیکی انجام دهد برای کسی که بدگویی او را کرده نوشته می‌شود! کارهای نیک افراد که از جمله آن پیاده‌روی اربعین است بدون انجام گناه لذت بخش خواهد شد.
وی ادامه داد: در مقابل اعمالی بیان شده که سبب پاک شدن گناهان در درجه اول و بعد تبدیل آنان به نیکی ها را در پی دارد، به عنوان نمونه نقل شده هر کسی روز عید مبعث را روزه بگیرد گناهان ۷۰ ساله او آمرزیده خواهد شد ولی در عین حال طبق فرمایش امام علی(ع) مومن باید زیرک و زرنگ باشد و اعمالی را انتخاب کند که به وسیله آن اعضاء و جوارح خود را شستشو دهد.
شاگرد آیت‌الله مجتبی تهران افزود: در روایتی پیامبر اکرم(ص) ۴ خصلت را اشاره می‌کنند که با وجود آنان خداوند تمام اعمال ناپسند او را به نیکی تبدیل می‌کنند و با این حال ارتقای درجات معنوی را برایش در پی خواهد داشت، اولین مورد فرمودند الصدق! فرق صِدق با صِداقت به این است که هرگاه راستگویی اشخاص فقط در لسانشان خلاصه شد صادق نامیده می‌شوند ولی اگر صِداقت با کردار هماهنگ شدند راستگوی واقعی شناخته خواهد شد، موارد دیگر به ترتیب حیاء، شکر و حُسن خلق خواهد بود که هرکدام توضیح مفصلی را داراست.
حجت‌الاسلام ریاضت در پایان شهدای دفاع مقدس را طبق آیات قرآن کریم صداقت داران واقعی دانستند و معتقد بود آنان کسانی بودند که بدون هیچ چشم‌داشتی به ظواهر دنیایی جان خود را در راه دفاع از نهضت اسلامی تقدیم حضرت حق کرده‌اند.
محمد ایمانی‌مهر

نظر شما