شناسهٔ خبر: 18134932 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

رهبر بوکوحرام سخنگوی این گروه را کشت

خبرگزاری ایسنا

رهبر بوکوحرام در پیام ویدئویی که ظاهرا ۱۸ دسامبر ۲۰۱۶ ضبط شده است، قتل سخنگوی این گروه را به دلیل "توطئه چینی برای براندازی‌اش" تایید کرد.

صاحب‌خبر -
ابوبکر شیکاو، رهبری بوکوحرام در یک ویدئوی ۵۰ دقیقه‌ای از دیدار با اعضای داخلی گروهش گفت که "ابو زینیرا"، معروف به "تاسیو" سخنگوی بوکوحرام را کشته است؛ فردی که در اکثر پیام‌های ویدئویی این گروه حاضر می شد.وی گفت: شما باید صحبت‌های من را بشنوید. من تاسیو را کشتم. خوب به حرف‌هایم گوش دهید.

شیکاو یکی از چهره های مشهور در بوکوحرام از سال های گذشته به شمار می‌رود درحالیکه ابو زینیرا اغلب یک سخنگوی دو فکتو بوده و در پیام های ویدئویی حضور می‌یافت. یکی از آنها پیام ربوده شدن بیش از ۲۰۰ دختر دانش آموز در شهر چیبوک در آوریل ۲۰۱۴ بود. خبرگزاری فرانسه یک کپی از این پیام ویدئویی را اوایل ماه جاری میلادی به دست آورد.

ادعای شیکاو در کشتن این سخنگو نشان از درگیری داخلی در بوکو حرام دارد که اقداماتشان از ۲۰۰۹ تاکنون ۲۰ هزار کشته برجای گذاشته و باعث بی خانمان شدن ۲.۶ میلیون تن دیگر شده است.وی همیشه با لباس استتار و یک دستار در حالی در این پیام های ویدئویی ظاهر می شد که صورتش را پوشانده بود. در پیام اوت سال ۲۰۱۶، وی هشدار داده بود که اگر ارتش تلاش کند تا دختران را نجات دهد، بقیه آنها کشته خواهند شد و خواستار آزادی زندانیان بوکوحرام از بازداشت شده بود.

در پیام ضبط شده ۱۸ دسامبر ۲۰۱۶، شیکاو ابو زینیرا را به توطئه چینی با همکاری یکی از فرماندهان ارشد به نام "بابا عمار" برای سرنگونی رهبری‌اش متهم کرد.وی این دو را به اعزام شبه نظامیان برای انجام حملاتی علیه خودش و همچنین شایعه پراکنی درمیان سایر شبه نظامیان مبنی بر تمایل شیکاو برای کشتن آنها و نشان دادن این مساله که شیکاو برای رهبری مناسب نیست، متهم کرد.

شیکاو در این پیام ویدئویی گفت: ابو زینیرا و سایر عناصر تلاش کردند تا من را از رهبری بوکوحرام براندازند. بمن بگویید مجازات چنین افرادی چیست که علیه رهبری خودشان توطئه چینی می کنند.ارتش نیجریه مدعی است که بوکوحرام در نتیجه عملیات ارتش از اوایل ۲۰۱۵، در آستانه فروپاشی است.

شیکاو در مارس ۲۰۱۵ با داعش بیعت کرد اما این گروه در اوت ۲۰۱۶ اعلام کرد که "ابو مصعب البرناوی" هم اکنون رهبر بوکوحرام است. شیکاو این انتصاب را نپذیرفت.پدر البرناوی به نام محمد یوسف در ۲۰۰۲ بوکوحرام را بنیان نهاد و در ۲۰۰۹ به دست پلیس در بازداشتگاه کشته شد و شیکاو رهبری این گروه شبه نظامی را بر عهده گرفت.

شیکاو تغییر در رهبری را رد کرده و هنوز خودش زمام امور این گروه را برعهده دارد و در نشست دسامبر ۲۰۱۶ به این مساله تاکید کرده بود.حامیان دو طرف یکدیگر را به موارد مختلفی از جمله بد بودن رهبری گروه متهم می کنند. البرناوی "رویکرد تبعیض آمیز" شیکاو را علت اصلی تفرقه در گروه و جدا شدن فرماندهانش می‌داند.از نظر ایدئولوژیک، گروه حامیان البرناوی مخالف هدف قرار دادن تبعیض آمیز غیرنظامیان توسط شیکاو هستند و بجایش به دنبال هدف قرار دادن ارتش و پلیس است.


نظر شما