شناسهٔ خبر: 18132353 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

کاخ سفید سی‌ان‌ان، بی‌بی‌سی و نیویورک تایمز و ... را راه نداد

کاخ سفید بدون ارائه هرگونه توضیح به برخی از رسانه‌های بزرگ اجازه پوشش نشست خبری روزانه‌اش را نداد.

صاحب‌خبر -
 شون اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید روز جمعه تنها به برخی رسانه‌های دست چین شده اجازه داد تا در نشست خبری با خبرنگاران شرکت کنند؛ نشستی که به جای آنکه در سالن مطبوعات جیمز اس بردی برگزار شود در ساختمان دفتر اجرایی موسوم به "بال غربی" برگزار شد.

به گزارش اعتدال، به نوشته روزنامه ایندیپندنت،رسانه‌هایی که از پوشش دادن این نشست خبری منع شدند شامل رسانه‌هایی هستند که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به اسم از آنها انتقاد کرده است.

سی ان ان، بی بی سی، نیویورک تایمز، لس آنجلس تایمز، روزنامه نیویورک، بازفید، پایگاه خبری هیل و روزنامه دیلی میل از جمله رسانه‌ها و مطبوعاتی بودند که از شرکت در این نشست منع شدند.

اما رسانه‌های گلچین شده که اجازه شرکت در این نشست را داشتند شامل شبکه خبری "برایبات نیوز، شبکه خبری یک آمریکا و روزنامه واشنگتن تایمز" بودند که همگی تمایلات راست افراطی دارند. از جمله رسانه‌های دیگری که اجازه شرکت در این نشست را داشتند می‌توان به شبکه "ای بی سی، سی بی اس، ان بی سی، فاکس نیوز، رویترز و بلومبرگ " اشاره کرد.

دین باکوت، مدیر اجرایی روزنامه نیویورک تایمز در بیانیه‌ای گفت: در طول تاریخی که دولت‌های مختلف از احزاب متفاوت پوشش داده‌ایم چنین چیزی در کاخ سفید هرگز رخ نداده است. ما به شدت از اخراج روزنامه نیویورک تایمز و دیگر سازمان‌های مطبوعاتی از این نشست معترض هستیم. دسترسی رسانه‌های آزاد به یک دولت شفاف جزء منافع ملی حیاتی محسوب می‌شود.

بن اسمیت، سردبیر بازفید گفت: ما ضمن اعتراض شدید به اقدام صریح کاخ سفید برای تنبیه مطبوعاتی که پوشش‌های رسانه‌ای‌شان مورد تایید کاخ سفید نیست اجازه نخواهیم داد که اوضاع "مسخره" اخیر ما را از ادامه فعالیت‌هایمان برای پوشش عادلانه و کامل اقدامات دولت منحرف سازد.

پل داناهار، رئیس دایره بی بی سی در واشنگتن گفت: ما درک می‌کنیم که در برخی مراسم که فضا یا شرایط اقتضا می‌کند کاخ سفید مطبوعات را از پوشش خبری محدود می‌کند اما چیزی که امروز شاهد آن بودیم جزء این مساله محسوب نمی‌شود. در این رویداد رسانه‌های گلچین شده اجازه شرکت در این نشست را داشتند اما ما چنین حقی نداشتیم. بی بی سی در تمامی نشست‌های روزنامه کاخ سفید یک نماینده داشته و ما الان نمی‌دانیم که چرا از نشست روز جمعه منع شده‌ایم. ما به دنبال توضیح از جانب تیم مطبوعاتی کاخ سفید هستیم. گزارشات ما همچنان عادلانه و بی طرف باقی خواهد ماند.

چندین رسانه از جمله آسوشیتدپرس و مجله تایمز نیز به منظور تحریم دستور ترامپ از شرکت در این نشست امتناع کردند.

یکی از خبرنگاران روزنامه وال استریت ژورنال گفت: روزنامه وال استریت ژورنال به شدت با تصمیم کاخ سفید برای منع کردن حضور برخی رسانه‌ها از نشست روز جمعه مخالفت است. اگر در آن زمان از این مساله مطلع بودیم هرگز در آن شرکت نمی‌کردیم و در رویدادهای مشابه نیز شرکت نخواهیم کرد.

برت بییر، گزارشگر فاکس نیوز گفت: هنگامی که دولت اوباما به شبکه فاکس نیوز حمله و تلاش کرد تا ما را از نشست‌ها اخراج کند برخی رسانه‌ها از جمله سی ان ان و نیویورک تایمز پای ما ایستادند. نشست مطبوعاتی کاخ سفید باید برای تمامی سازمان‌های معتبر آزاد باشد.

جف میسون، رئیس انجمن خبرنگاران کاخ سفید گفت: سازمان ما نیز به شدت نسبت به این ممنوعیت اعتراض خواهد کرد. ما دیگر سازمان‌ها را ترغیب می‌کنیم تا اطلاعات خود را با سازمان‌های مطبوعاتی که اجازه حضور نداشتند، به اشتراک بگذارند. ما نیز درخصوص این مساله با مقامات کاخ سفید مذاکره خواهیم کرد.

جوئل سیمون، مدیر اجرایی کمیته حفاظت ار خبرنگاران نیز این تصمیم را هشدار دهنده دانست و گفت: درخواست‌های ترامپ برای پایان دادن به مساله منابع ناشناس هشدار دهنده است. وظیفه رهبران سیاسی این نیست که مشخص کند روزنامه نگاران چطور کارهای خود را انجام دهند. ما از تصمیم ترامپ برای ممنوع کردن حضور خبرنگاران در یک نشست مطبوعاتی نگران هستیم. آمریکا باید از آزادی مطبوعاتی و دسترسی به اطلاعات حمایت کند.

منبع : ایسنا 

نظر شما