شناسهٔ خبر: 18132346 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی در نوزادان نارس

یک فوق تخصص نوزادان گفت: احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی در نوزادان نارس بالا است.

صاحب‌خبر -
رویا چوپانی اظهار کرد: بارداری طبیعی، ۲۸۰ روز به طول می‌انجامد و اگر تولد نوزاد قبل از ۳۷ هفته بارداری صورت پذیرد، نوزاد نارس خواهد شد.

به گزارش اعتدال به نقل از ایسنا ، چوپانی احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی در نوزادان نارس  را بالا دانست و گفت: نوزاد نارس یا کم‌ وزن علاوه بر امکان ابتلا به بیماری قلبی و ریوی ممکن است با مشکلاتی همچون کم‌خونی و عفونت و سندروم نیز مواجه شود.

وی، ناتوانی رحم در نگه‌داشتن جنین، پارگی زودرس کیسه آب، جداشدگی زودرس جفت، عفونت ادراری مادر و اختلال عملکرد جفت و عروق را از جمله عوامل ایجاد زایمان زودرس دانست و گفت: حاملگی چند قلویی نیز احتمال زایمان زودرس را افزایش می‌دهد. نامناسب بودن وضعیت اقتصادی و اجتماعی، کم خونی و سیگاری بودن مادر و تغذیه نادرست او نیز از دیگر عواملی است که می‌تواند احتمال تولد نوزاد کم وزن یا نارس را افزایش دهد.

وی افزود: از آنجا که ریه این نوزادان تکامل پیدا نکرده و تنفس خود به خودی آن‌ها کم است، با مشکلات تنفسی روبه‌رو ‌هستند و گاهی نیز تزریق سورفکتانت و تهویه مکانیکی برای این کودکان لازم است. یکی از مهم‌ترین مسائل در رابطه با نوزادانی که با وزن کم و نارس متولد می‌شوند، تنظیم درجه حرارت بدن است؛ چون این بچه‌ها مستعد افت دمای بدن هستند و به همین دلیل بلافاصله بعد از تولد باید این نوزادان را در مکانی گرم نگه‌ داشت.

این فوق تخصص نوزادان افزود: درجه حرارت زیربغل نوزاد نارس باید در محدوده ۳۶.۵ تا ۳۷ درجه سانتی‌گراد قرار گیرد تا دمای بدن آن افت پیدا نکند. رطوبت نسبی ۴۰ تا ۶۰ درصد به تثبیت درجه حرارت بدن نوزاد نارس کمک شایانی می‌کند.

چوپانی خاطرنشان کرد: به منظور جلوگیری از زایمان زودرس و تولد نوزاد نارس، لازم است مادران مراقبت‌های دوران بارداری را از ابتدا و حتی قبل از بارداری به دقت و به صورت کامل انجام دهند.

نظر شما