شناسهٔ خبر: 18132110 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

سخنگوی وزارت بهداشت در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

کاهش پرداختی 10 هزار میلیاردی از جیب مردم/ پاشنه آشیل طرح تحول سلامت عملکرد بیمه‌هاست

سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: می‌توان با افتخار گفت یکی از مهم ترین دستاوردهای طرح تحول سلامت و جمهوری اسلامی این است که حدود 10 هزار میلیارد تومان پرداختی از جیب مردم را کاهش داده‌ایم.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام جم آنلاین، بخش سلامت در برنامه ششم توسعه و با طرح دوباره تجمیع بیمه‌ها به‌رغم رد شدن آن در کمیسیون تلفیق که دیگر جز اختلافات قدیمی در این حوزه محسوب می شود دیگر نزاع بر سر قدرت جابه‌جایی بیمه‌ها از وزارت رفاه به وزارت بهداشت بود که در این میان وزارت بهداشت پیروز در این میدان جنگ بود. در سالهایی که بیمه زیر نظر وزارت رفاه مشغول به کار بود ، مشکلات زیادی در روابط مالی میان بیمه‌ها و بخش سلامت به‌وجود آمد و بیمه‌ها به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها میلیاردی بدهکار بوده و می توان گفت همواره بدهکار هستند و اما این بدهی ها در دولت یازدهم جدی‌تر ازهمیشه مطرح شد.

حال طرح تحول سلامت، طرحی که وزیر بهداشت معتقد است اگر با انتقال بیمه‌ها همراه می‌شد می‌توانست هزینه‌های درمان را کنترل کند، اما از آنجایی که این انتقال اتفاق نیفتاد، بلکه هزینه های درمان افزایش نیز یافت. حال باید دید با انتقال بیمه ها به وزارت بهداشت آیا این مشکلات قابل حل است یا خیر.

ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت به جام جم آنلاین گفت: همان طور که وزیر بهداشت بسیار متذکر شده بود، پاشنه آشیل طرح تحول سلامت می توانست عملکرد بیمه ها باشد. لازم به ذکر است تا قبل از سال 82-83 باید تمامی افراد دارای بیمه همگانی می شدند اما 50 درصد مردم بیمه نبودند. طبق آمار های رسمی ما در سال 90 حدود 16.8 درصد بیمه نداشتند و این آمار در شهر هایی چون تهران، البرز و قم حدود 25درصد گزارش شده بود حال در دولت جدید تصمیم بر آن شد که تمامی افراد کشور بیمه شوند سوالی که در این جا بوجود می آید این است که آیا 11میلیون فرد جدید را می توان در مدت زمان کوتاهی بیمه کرد؟

به گفته حریرچی مهم ترین عاملی که در این خصوص می توان گفت مشکل اصلی ما به شمار می رود، این بود که سازمان بیمه سلامت نتوانست برای بیمه شدگان جدید منبع مناسبی را جذب کند. مشکل دیگر در این رابطه ، بیمه تامین اجتماعی بود چرا که سهم مناسبی که باید برای بهداشت و درمان اختصاص داده می شد و بنابر اعلام مدیران بهداشت و درمان بیمه اجتماعی سال ها این کسری را داشت و سالیان سال مسئولین سازمان تامین اجتماعی اعتبار لازم را دربخش بهداشت و درمان نداشتند و برای جبران عدم انجام تعهداتی که در قبل انجام شده بود نیازمند یک هزینه زیاد بود.

10میلیون از مردم کشور دارای 2 دفترچه هستند

وی در ادامه بیان کرد: یک موضوع دیگر در خصوص بیمه ها این بود که بالاخره بنا بر اعلام مسئولین سازمان های بیمه گر در مراکز مختلف 6الی 10 میلیون از مردم دارای 2 دفترچه هستند. آن چیزی که وزارت بهداشت در عمل مشاهده کرد کاهش هزینه های پرداختی از جیب مردم مستلزم این است که جایگزینی از طرف دولت و بیمه ها در آنها انجام شود

سخنگوی وزارت بهداشت متذکر شد: نظام بهداشتی و درمانی ما در 20 سال گذشته حدود 91 الی 93درصد هزینه هایش را از 2 منبع اصلی تامین شده است، یکی مجموع پولی که دولت برای بیمه اختصاص داده بود و دیگری مجموع پولی که مردم از جیب شان متقبل می شدند. 7 الی 8 درصد مابقی را خیریه ها ، بیمه های تکمیلی و... شامل هستند. ما هدف گیری کردیم در قانون برنامه چهارم و پنجم پرداختی از جیب مردم را به زیر 30 درصد کاهش دهیم که در 5 سال منتهی به شروع طرح تحول 50 الی 58 درصد بوده است، اگر این 92 درصد را ثابت کنیم هرگونه کاهش پرداختی از جیب مردم مستلزم این است که طبق قانون پرداختی و اعتبارات بیمه ها و دولت بالا برود چرا که آن ها در حالت مجموع ثابت حرکت عکس می کنند اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد و آن خدمات و تعهداتی که قرار بود انجام شود میسر نشد .

عملکرد دفترچه های بیمه مطلبوب نیست

وی بیان کرد : عملکرد دفترچه های بیمه مطلبوب نیست و می توان گفت انتظارات مردم نیز بالاست. ما درارزیابی عملکرد بیمه چند نکته را در نظر می گیریم. اول از همه بررسی می کنم چند درصد از مردم کشور تحت پوشش بیمه هستند ، دوم اینکه بسته خدماتشان چقدر گستردگی دارد و در آخر اینکه به حمایت مالی که از مردم می شود توجه داشته باشند. افتخار جمهوری اسلامی ایران است که مجموع نظام عملکرد دولت و بیمه ها در سال 94-95 و انتهای 93 بعد از 6ماه شروع طرح تحول سلامت می توان گفت هیچ ایرانی نیست که بخواهد تحت پوشش بیمه شود و نتواند این موضوع را می توان یکی از دستاورد های مهم و بزرگ دانست .

به گفته وی، امریکا با آن اقتصاد عظیم اش و در آمد چند برابریش در مقایسه با کشور ما و با توجه به رئیس جمهوری سابق «باراک اوباما» که در یکی از سخنرانی هایش بیان کرد " اقدامات در حوزه سلامت برایم از رئیس جمهوری دوره دوم مهم تر است.» در طی 8 سال توانست جمعیت 320میلیونی را حدود 20میلیون نفر را بیمه کند اما جمهوری اسلامی ایران در عرض یکسال بیش از 10میلیون نفر را تحت پوشش بیمه قرار داد بنابراین پوشش بیمه در ایران پوشش مناسبی است که این موضوع را هم می توان به جرات یکی دیگر از دستاورد های مهم طرح تحول سلامت بیان کرد .

طرح تحول سلامت حدود 10 هزار میلیارد تومان پرداختی از جیب مردم را کاهش داده است

حریرچی اظهار کرد: طبق نظر کارشناسان، بسته تحت پوشش بیمه ها و ارائه شدن آن توسط بیمارستان های دولتی بسیار مناسب و وسیع است. یکی دیگر از دستاورد های مهم جمهوری اسلامی در عرض یکسال این است که طرح تحول سلامت حدود 10 هزار میلیارد تومان پرداختی از جیب مردم را کاهش داده است. ما یک مکعب 3 ضلعی به نام مکعب پوشش همگانی سلامت داریم که ضلع های متشکل آن میزان پوشش جمعیت، میزان خدمات تحت پوشش و میزان حمایت مالی است. در این چند سال این 3ضلع عملکرد خوبی را سپری کرده است اما آیا کافی بوده است؟ خیر، که این موضوع بر می گردد به انتظارات بالای مردم از بیمارستان های دولتی .

سخنگوی وزارت بهداشت یادآور شد: ما قبل از انقلاب اسلامی در سال 52-53 حدود 1.5 تخت به ازای هر 1000 نفر و 1.6 تخت به ازای هر 1000نفر در هنگام شروع طرح تحول داشتیم. به عبارتی دیگر تمام تخت های بیمارستانی که بعد از انقلاب ساختیم فقط صرف رشد جمعیت شده است و در بهبود شاخصی به وجود نیامده است. لازم به ذکر است برای بهبود این موضوع نیز نیازمند زمانی نسبتا طولانی هستیم.

بیمه های تکمیلی فقط هزینه های مازاد درمان را تامین می کنند

وی افزود: یک نکته کلیدی که در این جا وجود دارد این است که سطح اقتصادی و اجتماعی ما مشخص است به عبارت دیگر درآمد سرانه معینی داریم. با سرانه 5هزار دلاری نمی شود انتظار داشت که خیلی خدمات دست بالا و در سطح کشورهای غربی به مردم بدهیم. راه رسیدن به سطوح بالا این است که تولید ملی مان را بالا ببریم، استانداردهای اقتصادیمان را ارتقا بخشیم تا سایر کارها درست شوند. برای مثال در کشور بازنشستگانی را داریم که مشمول حداقل دریافتی اند و ماهانه درحدود 700 الی 800 هزار تومان دریافت می کنند حال این افراد را بیمه تکمیلی کرده ایم تا از بیمارستان های خصوصی بتوانند بهره ببرند. در مورد بیمه های تکمیلی هرگونه پرداختی از منابع دولتی از لحاظ قانونی منع شده است که متاسفانه شاهد آن هستیم که با یکسری از روش ها این کار را انجام می دهند و از منابع قوای 3 گانه منابعی بصورت غیر شفاف صرف بیمه های تکمیلی می شود .

حریرچی تصریح کرد: برای سالیان پی در پی بیمه های تکمیلی در بخش بهداشت و درمان ضرر زده اند به عبارتی ضریب خسارت بدون محاسبه بالاترین حق بیمه ای بوده که دریافت کرده اند .از بیمه تکمیلی که توسط خود متقاضیان درخواست و تامین می شود وزارت بهداشت از این بیمه تکمیلی کاملا حمایت می کند خصوصا در خدماتی که مورد نیاز مردم است. یک اشکالی که در عملکرد بیمه های تکمیلی وجود دارد، بیمه تکمیلی طبق قانون باید بسته فراتر از بیمه پایه را تامین کند، بیمه های تکمیلی ما در حال حاضر فقط هزینه های مازاد درمان را تامین می کنند .

نظر شما