شناسهٔ خبر: 18131887 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در آیین بزرگداشت شهدای وزارت امور خارجه

وزیر امور خارجه: ایران متکی به مردم/شهادت از محکم ترین پایه های اقتدار ملی است

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه،جمهوری اسلامی ایران را متکی به مردم دانست و با بیان این که امنیت، اقتصاد، فناوری و دفاع آن درون زا است، گفت: به برکت مکتب ایثار و مقاومت این اقتدار ملی ایجاد شده و شهادت یکی از محکم ترین پایه های آن است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمد جواد ظریف در مراسم بزرگداشت شهدای وزارت امور خارجه که در مرکز مطالعات برگزار شد، افزود: جمهوری اسلامی 38 سال است در برابر همه فشارها، تحریم ها، جنگ ها و دشمنی ایستادگی کرده و سربلندتر از گذشته از همه صحنه ها با سربلندی بیرون آمده است.
وی افزود: جمهوری اسلامی توانسته است در یک منطقه سرتا پا خشونت، خون، درگیری، سبعیت، کشتار و قتل بی رحمانه، تنها منطقه امن باشد و توانسته است در حوزه های مختلف از صنعت هسته ای تا اقتصاد مقاومتی و فناوری های پیشرفته مسیر توسعه و پیشرفت را با اقتدار طی کند.
رییس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران توانسته است در برابر قدرت های جهانی ایستادگی کرده و مقابله و مقاومت کند؛ چه در صحنه جنگ که همه برای حمایت از ظالم و تجاوز گر بسیج شده و در برابر این مردم بزرگ متحد بودند و چه در صحنه فناوری که همه برای محروم کردن مردم ما از دستاوردهای علم و فناوری ممانعت می کردند.
ظریف اضافه کرد: تلاش کردند مردم ما را که در قرون گذشته، علم و فناوری را سخاوتمندانه در اختیار جهان گذاشته بودند، از علم و فناوری محروم کنند و حقوق مردم را زیر پا بگذارند.
وی یادآور شد: به برکت مکتب ایثار و مقاومت که سرمایه جاودانه آن در خون سالار شهیدان و رهروان مکتب حسین است و امروز بنده احساس شرم می کنم که در برابر خانواده های آنان سخن بگویم، توانسته در برابر همه ناملایمات و فشارها و جنگ ها پیروزمندانه فائق آید و بتواند امروز بعنوان یک قدرت موثر و کشور پیشرفته خود را نشان دهد.
ظریف گفت: جمهوری اسلامی متکی به مردم خود است که هم امنیت آن درون زا است و هم اقتصاد و فناوری و دفاع آن. باعث آن این مکتب است که شهدا را آفریده و شهدا امروز ناظر اعمال ما در پیروی از این آموزه ها هستند.
وی خاطرنشان کرد: آنچه که شهدا برای ما آوردند پیام قدرت و اقتدار است. ما تا پایان تاریخ مرهون شهدا و ایثارگران هستیم و میزان وامداری ما به آنها قابل احصا و شمارش نیست چرا که به خاطر شهدا و خانواده های آن ها است که ما امروز صلح و امنیت را داریم و کسی جرات نمی کند به این مرز و بوم و این مردم نگاه خصمانه داشته باشد.

**بدون نگرانی در صحنه های دیپلماسی مذاکره می کنیم
وزیر امور خارجه ادامه داد: امروز می توانیم در صحنه های دیپلماسی بدون نگرانی هم مذاکره کنیم و هم مقاومت، مبانی اقتدار ملی ما مبانی گسترده و فراگیر است و برای حفظ آن ها نیازمند دیگران نیستیم.
ظریف اضافه کرد: بعد از توافق هسته ای کشورهای منطقه که امروز دوباره امیدی پیدا کرده اند و سر و صدا می کنند، سراسیمه به واشنگتن رفتند و پیامشان به اربابشان این بود که کجا ما را رها کرده اید؟
وی افزود: دولت هایی که حیات و بقایشان را مرهون نیروی خارجی هستند، هیچ امیدی برای آن ها در داخل و مردم خودشان نیست و مجبورند به دیگران اتکا کنند. برای همین است که این گونه با یک حرکت نگران می شوند و با یک حرکت ذوق زده.
رییس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: اما ما به برکت خون شهدا و امام شهدا و به برکت راهنمایی های مقام معظم رهبری توانسته ایم بدون نگرانی از تحولات بیرونی و با تدبیر در مسیر امنیت حرکت کنیم.
ظریف خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه افتخار دارد که 40 درصد از همکارانش در میدان های عشق حضور فعال و برجسته داشته اند و این افتخاری برای وزارت امور خارجه است که در صحنه بین المللی با جانبازان شیمیایی حضور پیدا می کند، جانبازانی که می توانند به چشم غربی ها نگاه کرده و با اقتدار به آن ها بگویند که این وضعیت جسمانی من ثمره جنایات و نامردمی های شما است.

**توان نظامی ایران برای دفاع و جلوگیری از توهم بعضی ها
وزیر امور خارجه اضافه کرد: این جانبازان در حضور غربی ها اعلام می کنند که این ما بودیم که طعم سلاح شیمیایی را چشیدیم ولی از آن در برابر دشمن استفاده نکردیم؛ امروز هم با اقتدار می ایستیم و از توان بالای نظامی خود فقط برای دفاع و جلوگیری خیال بافی توهم آمیز کسانی که به چند ابزار وارد شده از خارج می نازند، مقابله می کنیم.
ظریف خاطرنشان کرد: آن ها می دانند ملتی با اقتدار زاییده از توان و پیام شهدا و تلاش ایثارگران و دانشمندان و نیروهای عزیز مسلح، هیچگاه نگران رجز خوانی گروهی که همه چیزشان وابسته به دیگران است، نخواهند شد.
وی ادامه داد: این افتخار برای خانواده شهدا و ایثارگران است. چه ملتی در سایه فداکاری شما و در امنیت و رفاه زندگی می کنند و امیدواریم خداوند به همه ما توفیق عنایت فرماید در برابر شهدا که ناظر بر اعمال ما هستند، بتوانیم سربلند و روسفید باشیم.
به گزارش ایرنا، مراسم بزرگداشت شهدای وزارت امور خارجه صبح شنبه با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، مرتضی سرمدی قائم مقام، ابراهیم رحیم پور معاون آسیا و اقیانوسیه، بهرام قاسمی سخنگو و منوچهر متکی وزیر پیشین امور خارجه و جمعی از خانواده شهدا و ایثارگران در دفتر مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه برگزار شد.
سیام ** 2021** 9314**1429
خبرنگار: داود مرادپور**انتشار:محسن طاهرزاده

انتهای پیام /*

نظر شما