شناسهٔ خبر: 18131597 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آناج | لینک خبر

وزیر امور خارجه ترکیه؛

کنترل الباب به ارتش آزاد داده می‌شود/ منبیج را هم پاک می‌کنیم!

مولود چاووش اوغلو با اشاره به اتمام محاصره الباب، لزوم تأمین امنیت این شهر توسط معارضان ارتش آزاد را خاطرنشان کرد.

صاحب‌خبر -

گروه بین الملل آناج: مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه بعد از دیدارِ ریاست شهرداری آنتالیا، در مصاحبه با خبرنگاران، محاصره کامل هفته گذشته شهر الباب توسط ارتش ترکیه و معارضان را خاطر نشان کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به بسته شدن مسیر ورود و خروج عناصر داعشی به الباب، مطرح کرد: تمامی محلّات و مناطق داخل شهری تحت کنترل گرفته شده است.

مولود چاووش اوغلو بیان داشت: امنیت شهر باید توسط نیروهای میانه‌رو (معارضان ارتش آزاد) تأمین شود. بعد از پاکسازی الباب مردم به خانه و شهرشان باز خواهند گشت.

منبج برای منبیجی‌ها است

وزیر امور خارجه ترکیه در پاسخ به سوالی در خصوص آینده عملیات سپر فرات اظهار کرد: در منبیج هم تروریست‌های ی.پ.گ حضور دارند، این منطقه هم باید پاکسازی شود.

چاووش اوغلو با اشاره به اینکه ترکیه و آمریکا هیئتی مشترک به منطقه فرستاده‌اند، در خصوص پیام بررسی‌های این هیئت گفت: منبیج برای منبیجی‌ها است؛ تمامی غیربومیان منبیج باید این منطقه را ترک کنند.

وی در ادامه انتظار ترکیه از آمریکا در خصوص خروج عناصر ی.پ.گ از منبیج را خاطر نشان کرده و افزود: عملیات بعد از آن نیز رقّه خواهد بود. نقشه‌های عملیات رقّه را طراحی می‌کنیم؛ در روزهای اخیر این موضوعات در سطح بالایی هم در گفت‌‌وگوی اردوغان-ترامپ و هم در سفر رئیس سیا به ترکیه بررسی شده بود.

وزیر امور خارجه ترکیه در پایان، ارزیابی‌های ترکیه در خصوص چگونه و با حضور چه کسانی انجام گرفتن عملیات رقّه را اظهار داشته و تصریح کرد: با کشورهای ائتلاف مانند انگلستان، آلمان و فرانسه این موضوع را بررسی کردیم. با استراتژی و گروه‌های درست به راحتی می‌توانیم داعش را از این منطقه پاکسازی کرده به شهر را به صورت امن به مردم رقّه بازگردانیم. این را با جزئیات کامل بررسی کرده و طرح ریزی می‌کنیم.

گفتنی است، اولویت حضور نظامی ترکیه در سوریه بیرون راندن نیروهای کُرد از غرب رودخانه فرات، کاهش نقش فعال این نیروها در عملیات‌های مختلف پاکسازی داعش و افزایش مناطق تحت کنترل معارضان ارتش آزاد می‌باشد.

نظر شما