شناسهٔ خبر: 18131231 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری | لینک خبر

توسط مرکز ملی فضایی انجام می‌شود؛

برگزاری برنامه‌های آموزشی ترویجی فضایی در سطح مدارس تهران

صاحب‌خبر -

 مرکز ملی فضایی ایران در مدارس مناطق 19 گانه شهر تهران، برنامه های آموزشی و ترویجی خود را با هدف توسعه فناوری های فضایی گسترش داده است.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، هدف از این برنامه، آشنایی و آگاهی دانش آموزان با علم فضا، فضانوردی، مدارهای ماهواره، انواع ماهواره، کاربرد آنها و چگونگی ساخت ماهواره، و غیره است که در قالب های متفاوت برای سه مقطع تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم به اجرا گذاشته می شود.
مرکز ملی فضایی ایران در بهمن ماه سال جاری، برنامه ای علمی و مهیج برای دانش آموزان مقطع ابتدایی مجتمع آموزشی ربانی برگزار شد که در این برنامه علمی موضوعات مرتبط با فضا در قالب مباحث آموزشی و سرگرم کننده مطرح شد، ساخت کاردستی ماهواره های کوچک و بزرگ بود که دانش آموزان با تشکیل گروههایی شروع به ساخت ماهواره می کردند.
این برنامه های آموزشی مرکز ملی فضایی ایران در یکی از دبیرستان های سطح شهر تهران نیز با هدف آشنایی بیشتر دانش آموزان با رشته هوافضا برگزار شد و اطلاعاتی در خصوص فناوری های فضایی، ساخت ماهواره ها، مدارهای ماهواره و بالاخص کاربردهای ماهواره ها و تاثیرات آنها بر جامعه و اقتصاد کشور به دانش آموزان ارائه شد. در پایان این برنامه آموزشی نیز گروههای 30 تا 40 نفره دانش آموزان تشکیل شد و دانش آموزان اقدام به ساخت و تجمیع ماکت ماهواره در ابعاد 70*70 سانتی متر کردند.

برگزاری تورهای علمی بازدید از آسمان نما توسط مرکز ملی فضایی ایران
همچنین مرکز ملی فضایی در راستای توسعه فناوری های فضایی برنامه بازدید دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی از آسمان نما را نیز ترتیب داده است تا از این طریق زمینه برای شناسایی بهتر و بیشتر دانش فضایی در بین دانش آموزان فراهم شود.
در این برنامه آموزشی، توضيحات مختصري در مورد مسائل مختلف نجومي از جمله 5 هزار و 800 ستاره كه ثوابت نيمكرة شمالي و جنوبي را تشكيل مي دهند،كهكشان راه شيري، منظومة شمسي شامل خورشيد و سيارات و نحوة حركت سيارات به دور خورشيد و نيز چگونگي چرخش ماه به دور زمين، نحوة حركت ظاهري خورشيد و سيارات و ماه بر روي خط دايرة البروج و نشان دادن چگونگي پيدايش فصول چهارگانه، استواي سماوي، نصف النهار سماوي و دايرة البروج، قمرهاي مصنوعي، شهاب ها، دنباله دارها و نحوة حركت آنها در آسمان، صور فلكي نيمكرة شمالي و جنوبي و بزرگترين سيارة منظومه شمسي يعني مشتري و چهار قمر آن و ...» ارائه شد.
بازدید از نمایشگاه دائمی ادوات نقشه برداری و ابزار نجومی و همچنین معرفی کتابهای نجومی و پوسترهای فضایی از دیگر برنامه های اجرایی مرکز ملی فضایی ایران بوده است.
پایان پیام/23

نظر شما